گزارش: فردی که گفته می شود توسط اسرائیل در خاک سوریه هلاک شده، مامور برپایی پایگاه از جانب رژیم ایران بود

کشته شدن مدحت صالح شهروند سوری که گفته شد وابسته به حکومت اسلامی ایران در سوریه بوده است، این ارزیابی را در اسرائیل به وجود آورده که ممکن است یک بحران نظامی کم سابقه در مرز اسرائیل و سوریه به وجود آید.

مقامات اسرائیلی همچنان به سکوت در این زمینه ادامه می دهند، ولی رسانه های اسرائیلی به هدف دور زدن سانسور اخبار نظامی، از قول منابع خارجی گزارش می دهند که فرد هلاک شده، به ماموریت از جانب حکومت ایران، قصد داشته یک پایگاه تعرضی در نزدیکی مرزهای اسرائیل در ناحیه قنیطره در خاک سوریه و به فاصله کمی از بخش اسرائیلی بلندی های گولان برپا سازد.

از قول این منابع خبری آمده است که فرد نامبرده، بارها و بارها در نزدیکی مرز اسرائیل رصد شده بود و تردیدی وجود ندارد که هدف او اجرای دستور رژیم ایران برای احداث پایگاه عملیاتی بوده است.

در گذشته نیز چند بار افرادی که قصد مشابه داشتند هدف قرار گرفتند که یکی از آن ها، از فرماندهان میان پایه سپاه قدس در سوریه معرفی گردید.

مدحت صالح یکی از اهالی بلندی هان گولان بوده که به علت عملیات تروریستی، در اسرائیل به زندان افتاد و در پایان دوران مجازات، به سوریه بازگشت و به عملیات خصمانه علیه اسرائیل ادامه داد و ارزیابی شده که آخرین ماموریت او دادن مشورت به نیروهای سپاه قدس در سوریه، برای نزدیک شدن به مرز اسرائیل در ناحیه گولان بوده است.

رسانه های سوری نوشتند که مدحت صالح پریروز (آدینه) در راه بازگشت به خانه خود در سوریه، که فاصله کمی با مرز اسرائیل در بلندی های گولان دارد، هدف گلوله یک تک تیرانداز قرار گرفت و از پای درآمد. رسانه های سوریه نوشتند که این تیراندازی از داخل خاک اسرائیل و به هدف ترور آن فرد انجام گرفته است.

اسرائیل، مانند همیشه، در برابر این حادثه سکوت کرده، ولی برخی تحلیلگران اسرائیلی می نویسند که این رویداد و همچنین حمله هفته پیش که آن هم به اسرائیل نسبت داده شده و طی آن چند تن از افراد نظامی وابسته به رژیم ایران کشته شدند، ممکن است موجب بروز یک درگیری ناخواسته بین سوریه و اسرائیل شود.

اسرائیل تا کنون حدود یک هزار و پانصد حمله هوایی علیه مواضع استقرار سپاه پاسداران در سوریه انجام داده که موجب هیچ اقدام تلافی جویانه نشده است. ولی برخی تحلیلگران امور امنیتی اسرائیل می گویند که اکنون اوضاع در سوریه در حال تغییر است و خیزش همگانی مراحل پایانی سرکوب خود را می گذراند و موقعیت پرزیدنت بشار اسد در داخل سوریه و در خارج از آن کشور تقویت شده و او ممکن است برای حفظ حیثیت خود به اقدامات تلافی جویانه علیه اسرائیل دست بزند.