گفتگوهای نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری روسیه درباره ایران و منطقه دو برابر نیم وقت تعیین شده بود

گفتگوهای سیاسی نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری روسیه، دو برابر و نیم ساعاتی که به آن اختصاص داده بود به درازا کشید و منابع نزدیک به هیات اسرائیلی گفتند که پذیرایی پرزیدنت ولادیمیر پوتین از نخست وزیر اسرائیل بسیار دوستانه و پر ثمر بود.

ابتدا قرار بود که دیدار دو رهبر دو ساعت ادامه داشته باشد. ولی مسائل مطرح شده آنقدر مهم بود که پرزیدنت پوتین همچنان به گفتگو و تبادل نظر با نفتالی بنت ادامه داد و در پایان آن، دو طرف در بالکن کاخ ریاست جمهوری در شهر ییلاقی سوچی قهوه خوردند و پس از آن پرزیدنت پوتین نخست وزیر اسرائیل را به پیاده روی در باغ های زیبای کاخ دعوت کرد و او را به ساحل دریا برد تا زیباییهای آن مکان را به وی نشان دهد.

این نخستین دیدار نخست وزیر جدید اسرائیل با رهبر روسیه بود و ارزیابی می شود که در آن، مبانی یک همکاری دراز مدت بین دو کشور، در امور منطقه ای و جهانی پایه ریزی شد و مناسبات بسیار نزدیکی که بین بنیامین نتانیاهو و پرزیدنت پوتین برقرار بود، با نفتالی بنت نیز رقم خورد.

دولت روسیه پس از ایالات متحده، مهمترین بازیگر سیاسی در خاورمیانه و یکی از بزرگترین تاثیر گذاران در سیاست بین المللی می باشد و روابط دوستی بین مسکو و اورشلیم اهمیت بسیار دارد.

علی خامنه ای در یک سال اخیر تاکید کرده است که رژیم ایران باید سیاست “به سوی شرق” را در پیش گیرد و در روابط بین المللی خود به روسیه و چین چشم دوخته باشد.

ولی دیدار و گفتگوهای امروز در سوچی، نشان داد که اسرائیل همچنان می تواند روسیه را با اکثر خواسته ها و منافع خود در خاورمیانه هماهنگ سازد.

با آن که دفتر نخست وزیری اسرائیل و کاخ کرملین درباره موضوع های مطرح شده و توافق های به دست آمده خبری منتشر نساختند، ولی از پیش گفته شده بود که مسائل اتمی ایران، اوضاع سوریه و روابط بین دو کشور مهمترین موضوع های مورد بحث خواهد بود.

نفتالی بنت پیش از آنکه وارد اطاق گفتگوی با پرزیدنت پوتین گردد، روسیه را یکی از بهترین دوستان اسرائیل توصیف کرد و مناسبات همکاری بین طرفین را بسیار مهم خواند.

پیشتر گفته شده بود که نخست وزیر اسرائیل این پرسش را در دیدار با پوتین مطرح خواهد ساخت که در رابطه با مسائل اتمی رژیم ایران، خط قرمز روسیه در چه سطحی قرار دارد – به عبارت دیگر، روسیه تا کدام نقطه به حکومت ایران امکان خواهد داد که برنامه های اتمی ادامه یابد.

روسیه بارها گفته است که نباید گذاشت رژیم ایران به بمب هسته ای برسد. مسکو همچنین گفته است که ایران باید هرچه زودتر به گفتگوهای اتمی باز گردد و بیش از این وقت کشی نکند.

به موازات آن اسرائیل می گوید که رژیم ایران مدت ها پیش از خط قرمزها گذشته و هنگام آن است که دنیا به اقدامات عملی علیه برنامه های اتمی دست بزند. برای اسرائیل مهم است بداند روسیه در چه نقطه ای قرار دارد.

حضور نظامی روسیه در سوریه و همچنین سیاست اسرائیل در جلوگیری از استقرار نظامی سپاه پاسداران در سوریه نیز یکی از موضوع های مهم هماهنگی بین اسرائیل و روسیه است. تا کنون روسیه به اسرائیل آزادی عمل نسبتا کامل داده که علیه سپاه قدس و گروه های وابسته به رژیم ایران در سوریه، اقدام کند – ولی به شرط آن که به سربازان روسی و استقرار ارتش روسیه در آن سرزمین آسیب نرساند.

گسترش همکاری بین اسرائیل و روسیه در امور اقتصادی، تکنولوژی، فرهنگی و زمینه های دیگر از جمله اموری است که گفته می شود در دیدار امروز به تفصیل بررسی شد.

سکونت بیش از یک میلیون نفر یهودیانی در اسرائیل که از اتحاد شوروی پیشین به سرزمین پدری بازگشته اند، یکی از پایه های مستحکم دوستی و همکاری بین دو کشور محسوب می شود.

نخست وزیر اسرائیل و همراهان امشب (آدینه) و فردا را در سوچی خواهند گذراند و در پایان روز شنبه مقدس، فردا شب به اسرائیل باز خواهند گشت.