گله مندی پرزیدنت ترامپ: «چرا به جای من، به بایدن رای دادید؟ مگر شما اسرائیل را دوست ندارید؟»

رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، پرزیدنت دونالد ترامپ، از این که درصد بزرگی از یهودیان به طور سنتی به حزب دموکرات رای می دهند و یکی از عوامل شکست وی برای رسیدن به دور دوم ریاست جمهوری بوده‌اند، انتقاد کرد و گفت که آنان اسرائیل را آن گونه که باید و شاید دوست ندارند.

پرزیدنت ترامپ که یک هفته نامه یهودی به نام “عمی Ami”  (ملت من)، با او مصاحبه کرده بود، گفت که انتظار می رفت اگر یهودیان آمریکایی واقعا کشور اسرائیل را دوست می داشتند، در انتخابات شش ماه پیش، به او رای دهند و از جو بایدن جانبداری نکنند.

اشاره او به خدماتی بود که دولتش در طول چهار سال زمامداری، نسبت به اسرائیل انجام دادند که دو مورد آن، پیشبرد صلح اسرائیل با کشورهای مسلمان و عرب، موسوم به “پیمان ابراهیم” و همچنین انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم بود.

پرزیدنت ترامپ با برشمردن خدماتی که به اسرائیل کرده، با شگفتی پرسید: «چرا این گونه اقدامات موجب نگردید که درصد بالاتری از یهودیان ایالات متحده به نفع من رای دهند و از ادامه ریاست جمهوری‌ام ابراز  پشتیبانی کنند؟»

پرزیدنت ترامپ افزود که برای یهودیان ساکن ایالات متحده نیز خدمات بسیاری انجام داده است و انتظار داشت که همگی به او رای دهند، ولی چنین نشد.

رئیس جمهوری پیشین گفت که با قاطعیت تصمیم دارد در انتخابات چهار سال دیگر، دوباره نامزد مقام ریاست جمهوری گردد.

او گفت که در انتقاد خود از رفتار یهودیان آمریکایی، جناح اولترا ارتدوکس را منظور ندارد که اکثرا به او رای دادند، بلکه یهودیان دیگری که بایدن را ترجیح دادند و موجب پیروزی او شدند.

اکنون بیش از صد سال است که یهودیان ایالات متحده، به طور سنتی به دموکرات ها رای می‌دهند، زیرا در دوران گذشته، حزب جمهوریخواه به داشتن “گرایش هایی ضد اقلیت‌های مذهبی و نژادی” متهم بوده است. ارزیابی می‌شود که حدود هفتاد درصد از یهودیان آمریکا، در انتخابات شش ماه پیش به پرزیدنت بایدن رای داده باشند، ولی با این وجود، این مقدار کمتر از انتخابات سال‌های پیش از آن بود.