یوم کیپور، زمان روزه بزرگ یهودیان و هنگام طلب بخشایش از پروردگار عالم، فرا می رسد

“شوفار” که همان شیپور یهودی است، از شاخ قوچ تراشیده شده و صدایی لرزان و پرابهت دارد. زیر آن شال نماز یهودیان دیده می شود

شامگاه امروز پیش از آن که آفتاب جهانفروز در دامان افق فرو رود و تاریکی بر زمین چیره گردد، ملت اسرائیل و یهودیان سراسر جهان آئین های مقدس ترین روز مذهبی خود را آغاز می کنند. آن ها ساعتی پیش از غروب آفتاب، صرف شام را به پایان رسانده اند و برای رفتن به کنیسا (نیایشگاه یهودیان) آماده می شوند و تا پاسی پس از شامگاه روز بعد، روزه را ادامه می دهند

از ساعتی پیش از غروب آفتاب امروز تا ساعتی پس از غروب آفتاب فردا (شنبه) روزه می گیرند و برای نیایش به حضور پروردگار و طلب بخشایش از او در کنیساها به نیایش می پردازند.

روزه یوم کیپور کمی بیشتر از ۲۵ ساعت به درازا می کشد.

یوم کیپور (روز طلب بخشایش)، که در دهم ماه تیشری – یعنی ده روز پس از آغاز سال جدید یهودی (روش هشانا) واقع می شود، یکی از مقدس ترین رویداد مذهبی یهود است. یهودیان از هنگامی که به رهبری و هدایت پدران باستانی خویش به صورت یک قوم متشکل درآمدند، این روز بزرگ را برگزار می کنند.

در آستانه برگزاری آئین یوم کیپور، حدود صد هزار نفر باورمند در برابر کتل همعراوی (دیوار ندبه) که یگانه بازمانده بیت المقدس یهود است به مناجات پرداختند

در کتاب مقدس یهود آمده است: «روز دهم ماه تیشری عید خداوند است. در این روز همه کارهای خود را متوقف کنید، از خوردن و آشامیدن بپرهیزید و به تطهیر روان خویش بپردازید. این روز، روز پاک کردن گناهان و اشتباهات است. هر سال در این روز اعمال خویش را سنجیده و بررسی کنید و از آنچه به راستی و درستی انجام نداده اید، طلب مغفرت نمائید. باشد که گناهان شما بخشوده شود»..

عظمت و جلالی که در روز مقدس کیپور در کنیساها حکمفرمائی می کند، روح بیننده را به هیجان در می آورد و قلب او را به شور و تپش وا می دارد.

هنگامی که پیش نماز با صدای کشیده و پرطنین خود به تلاوت آیات یوم کیپور می پردازد، همه نیایشگران با خضوع و خشوع خم می شوند و نیایش را بدنبال او بازگو می کنند. منظره هزاران نفر عبادت کنندگانی که شال کتانی سفید را با نوازهای آبی و زیبایش بر دوش دارند، این عظمت را دوچندان می سازد.

در روز کیپور، یهودیان اعمال یک ساله خود را به خود یادآوری می کنند و خویشتن را برای سال نو و کردارهای نیک آماده می سازند.

 

 

در نیایش های این روز، دوران اسارت مصر یکبار دیگر یادآوری می شود و یهودیان آرزو می کنند که هرگز طوق بندگی و بردگی دوباره بر دوش آنها نهاده نشود.

آنها آرزو می کنند که همیشه آزاد زیست کنند و از این هدیه بزرگ انسانی محروم نگردند. آزادی و آزادمردی، یکی از مهمترین ارزش های دینی و اخلاقی یهودیان است.

در طول تاریخ چند هزار ساله یهود، یوم کیپور همیشه با خاطرات شیرین و تلخ توام بوده است.  چه بسیار معجزاتی که در این روز برای یهودیان روی داده و چه بسیار کشتارها و فجایعی که در این روز علیه یهودیان به وقوع پیوسته است.

برای کشور نوخاسته اسرائیل و ملت تجدید حیات کرده این کشور، یوم کیپور با خاطره حمله ناگهانی ارتش های مصر و سوریه به این سرزمین در سال ۱۹۷۳ همراه است.

در این روز اعراب با زیرپا گذاشتن موازین مذهبی و قوانین اخلاقی، و با در پیش گرفتن این حیله که یهودیان در نیایشگاه خود مشغول دعا هستند و به أمور دیگر توجه کمتری دارندف، طرح حمله غافلگیر کننده به اسرائیل را طراحی کردند و به اجرا گذاشتند.

ارتش های مصر و سوریه، به ناگهان، اسرائیل را از زمین و هوا و دریا مورد حمله قرار دادند- ولی رزمندگان دلاور اسرائیل جنگ را در حالی به پایان رسانیدند که ارتش اسرائیل در فاصله ۱۱۰ کیلومتری از قاهره پایتخت مصر و فاصله ۴۰ کیلومتری از دمشق پایتخت سوریه قرار داشت- و در نهایت، ارتش اسرائیل به چنان پیروزی و پیروزمندی دست یافت که در تاریخ جنگ های جهان بیسابقه بوده است.

ولی همین حمله غافلگیر کننده دو ارتش بزرگ عربی به خاک اسرائیل، و پایداری افسانه وار ارتش ما بود که سران عرب را بیش از پیش متقاعد ساخت که قادر به انهدام اسرائیل نیستند- زنده نام محمد انور سادات نخستین رهبر عرب بود که به این واقعیت پی برد و دست دوستی اسرائیل را فشرد و با این کشور پیمان صلح امضا کرد و بالاخره جان خود را در این راه از دست داد.

اما این واقعیت خونین مانع از آن نگردید که کشور اردن نیز برای صلح با اسرائیل پای به پیش گذارد و پیمانی بین دو کشور امضا شود که اکنون سالیان دراز است اساس و پایه همکاریهای دو کشور قرار دارد.

با گذشت نزدیک به نیم قرن از جنگ شش روزه، نه تنها مصر و اردن به پیمان صلح با اسرائیل وفادار مانده اند، بلکه شماری از کشورهای عرب در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز همکاری های آشکار و پنهانی را با اسرائیل آغاز کرده اند که به طور فزاینده ای گسترش می یابد.

یوم کیپور روز توبه نیز نامیده می شود. در این روز یهودیان از گناهانی که مرتکب شده اند و خطاهائی که به آنها دست زده اند طلب بخشایش می کنند و آرزو می کنند که در سال پیش رو از تکرار آنها در امان باشند.

یهودیان سفارادی (یهودیانی که از اسپانیا در دیگر نقاط جهان پراکنده شدند و در کشورهای آفریقای شمالی و ترکیه و چند نقطه دیگر زندگی می کنند) در یوم کیپور ردای سفید بر تن می پوشانند که نمادی از پاکی و دوری از گناهان باشد.

یهودیان اشکنازی (که در درازای تاریخ، از آلمان مهاجرت کرده و در دیگر نقاط اروپا و آمریکا پراکنده شدند) یوم کیپور را روز شادمانی و روز ارتباط بین انسان و پروردگارش می دانند و در نیایشهای خود خطاها و گناهان خویش را یادآور شده و طلب بخشایش می کنند.

یهودیان پیش از فرا رسیدن یوم کیپور، نزد آنانی می روند که شاید ستمی نسبت به آنها مرتکب شده باشند و از آنها پوزش می طلبند و بدهی های خود را می پردازند و دین خود را ادا می کنند.

نام دیگر یوم کیپور (روز کفاره) یوم هسلیخا (יום הסליחה Yom Haslikha به مقهوم روز پوزش است.

روحانی یهودی در حال نواختن “شوفار” که طنین آن دل ها را به لرزه در می آورد

با فرا رسیدن یوم کیپور آرزو کنیم که گناهان همگان بخشوده شود و کژیها از میان رخت بربندد،

در میان یهودیان و در میان همه اقوام و ملت ها، ستیز پایان گیرد و مهر ایزدی جایگزین آن گردد،

ستم برود و داد جانشین آن شود

راستی بر دروغ چیره شود و درستی بر نادرستی غلبه یابد،

جنگ و خونریزی پایان گیرد و همزیستی و همیاری جانشین آن شود،

بیماری ها پایان گیرند و همه بیماران شفا یابند،

ناداری پایان گیرد و رفاه و نیکزیستی برقرار شود.

از ایزد یکتا، پدر آسمانی ما که بر زمین و زمان فرمانفروایی دارد می طلبیم که با دید گذشت و بخشایندگی به ما بنگردد و گناهان را بزداید و ما را به راه عدالت و دوستی و مهر و همیاری هدایت کند.

از نخستین ساعات بعد از ظهر امروز (ساعت پنج شامگاه به وقت اورشلیم) همه چیز در اسرائیل از حرکت باز می ایستد.

آمد و شد اتومبیلها از ساعاتی پیش از شامگاه یوم کیپور متوقف می شود و همه برنامه های رادیوئی و تلویزیونی قطع می گردد و مردمان بسیار کمی در خیابانها دیده می شوند. باورمندان تمام این روز را در کنیسا می گذرانند و به درگاه پروردگار به نیایش می پردازند و ضمن آن که برای خویش طلب بخشایش می کنند، آرزو دارند که خداوند صلح و دوستی و برادری و همکاری را دوباره در جهان و بر جهانیان حاکم گرداند.

یک شب پیش از فرارسیدن یوم کیپور هزاران تن از باورمندان در برابر کتل همعراوی (כתל המערבי Kotel Hamaaravi که در زبان فارسی به “دیوار ندبه” شهرت دارد) و یگانه بازمانده بیت المقدس یهود و نیایشگاه حضرت داود است گرد می آیند و به نیایش و طلب بخشایش می پردازند.

در این شب، یهودیان باورمند، تا سپیده دم به نیایش می پردازند و آرزوهای خویش را با پروردگار یکتا در میان گذاشتند و طلب بخشایش می کنند.

در یوم کیپور، که باور آن است که پروردگار به نیایش نمازگزاران گوش شنوا دارد، نه تنها آرزو کنیم که یهودیان اسرائیل و جهان به امنیت و آرامش دست یابند، بلکه آرزو می کنیم که

ملت های ستم کشیده جهان از بند حکومت های خودکامه رهائی یابند وملت ایران نیز که مردمانی نیک و صلح طلب هستند،  به آرمان های ملی و میهنی خود نائل شوند.

و آرزو کنیم که صلح، آشتی، برادری و برابری در پهنه گیتی برقرار شود و همانگونه که انبیاء یهود گفته اند: روزی فرا رسد که دیگر کسی به روی کسی شمشیر نکشد و فن جنگ آموخته نشود

برای همگان آرزوی بهترین ها را داریم.

رادیو پیام اسرائیل، به احترام روز مقدس یوم کیپور، فردا (چهارشنبه) برنامه نخواهد داشت.