یک مقام آمریکایی فاش ساخت : جو بایدن می‌خواهد مذاکرات وین را طی هفته‌های باقی مانده از دولت روحانی نهایی کند

پایگاه خبری اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را ذکر نکرد، گزارش داد دولت جو بایدن می‌خواهد توافق احیای برجام را طی شش هفته باقی مانده از دولت روحانی نهایی کند.

این مقام آمریکایی در ادامه افزود: اگر مذاکرات تا ماه آگوست، مرداد آینده، و زمانی که انتقال قدرت در ایران اتفاق می‌افتد، طول بکشد، درباره قابل دسترس بودن توافق احتمالی نگرانی‌های جدی به وجود خواهد آمد.

یک  مقام اروپایی در ادامه گفته است که گفتگوهای دور ششم مذاکرات هسته‌ای کماکان ادامه دارد اما طرف‌های مذاکره با رسیدن به توافق فاصله دارند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  نیز در این باره گفت: همچنان چالش‌ها در رسیدن به توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی باقی است.

پرایس گفت: «ما توانسته‌ایم به پیشرفت‌هایی دست بیابیم اما چالش‌ها پابرجا هستند. من بازه زمانی مشخصی ندارم که برای پایان دور ششم از مذاکرات ارائه کنم.»

او افزود که هیات آمریکایی تا زمانی که احساس کند این مذاکرات «سازنده» است به حضور خود در این مذاکرات ادامه خواهد داد

عباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین نیز در این باره گفت: «بیش از همیشه به یک توافق نزدیک شده‌ایم اما مذاکره درباره برخی مسائل اصلی همچنان ادامه دارد.»

عراقچی در ادامه افزود: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آن‌چه که با خروج ترامپ از توافق روی داد، با هیچ رئیس‌جمهوری دیگری در آمریکا در آینده تکرار نخواهد شد.»

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز درباره ممانعت از حضور بازرسان آژانس در سایت‌های اتمی ایران گفت: «بدون حضور بازرسان آژانس در ایران، صحبت از حسن نیت تنها یک توهم است و بدون حضور بازرسانی که بتوانند بگویند چه اتفاقاتی دارد می‌افتد بی‌معنی است.»

گروسی با اشاره به اینکه اگر توافق‌ موقت نظارت فنی آژانس و ایران تمدید نشود، ایران اطلاعات نظارتی آژانس را حذف خواهد کرد، گفت: «اگر چنین اتفاقی رخ دهد این سازمان در ارتباط با ایران با یک “سیاه‌چاله” اطلاعاتی در فاصله ماه‌های بهمن تا خرداد مواجه خواهد شد.»

منابع اروپایی شرکت‌کننده در مذاکرات وین، هم در این باره  گفتند که این دور مذاکرات به‌دلیل انتخابات ایران متوقف نمی‌شود و توافق‌نامه پیش از پایان کار دولت روحانی و تحویل قدرت اعلام خواهد شد.

این منابع گفتند که این دور از مذاکرات طی چند روز به پایان می‌رسد و هیئت‌ها به کشورهای خود باز می‌گردند.

با این حال برخی طرف‌ها اعلام کردند که حصول نتیجه در مذاکرات کنونی به شکل‌گیری دولت جدید در ایران وابسته است.

گروسی، در گفت‌وگو با نشریه ایتالیایی «رپوبلیکا» و در پاسخ به پرسشی درباره این‌که گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای با ایران در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: «همه می‌دانند که در این مرحله، باید منتظر دولت جدید ایران بود.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، نیز گفته که مذاکرات در حال پیشرفت است.

او اشاره کرد: «در جریان دو روز اخیر ما به دیدگاه‌های روشنی در خصوص مسئله بحث‌ برانگیز برنامه اجرا یعنی اینکه چه کسی باید چه کاری را در چه زمانی انجام دهد، دست یافتیم.»

اما در عین حال گفته که «برخی موضوعات دشوار و زمان‌بر همچنان حل نشده باقی مانده‌اند.»