یک پژوهش دانشگاهی ارزیابی می کند که بیش از یک سوم از قربانیان غزه، در اثر انفجار موشک های خودشان بود

یک پژوهش تحقیقاتی که در اندیشکده بگین – سادات در دانشگاه برایلان در مرکز اسرائیل انجام گرفته، نشان می دهد که در جنگ یازده روزه حماس از غزه علیه ساکنان اسرائیل، بیش از یک سوم از فلسطینیانی که تلف شده اند، مرگ آن ها در اثر انفجار موشک هایی بوده که به خاک اسرائیل نرسیده و در داخل غزه سقوط کرده بود و انفجار آن ها موجب تلفات انسانی سنگین در داخل غزه گردید.

حماس در آمارهای تبلیغاتی خود ادعا کرده بود که بیش از سیصد نفر از شهروندان فلسطینی، در اثر بمباران های اسرائیلی جان خود را از دست دادند. حماس به شمار کشته شدگان چریکی خود و دیگر سازمان های ترور اشاره ای نکرده بود.

ولی پژوهشی که در اندیشکده بگین – سادات انجام شده ارزیابی گردیده که ۳۶ درصد از قربانیان، در اثر اصابت موشک به داخل غزه هلاک شده اند.

بسیاری از موشک هایی که در غزه تولید می شود، فاقد تکنولوژی پیشرفته است و شمار زیادی از آن ها در اثر نقص فنی و یا تمام شدن سوخت، وارد حریم هوایی اسرائیل نشده بود.

همچنین ارزیابی شده که بیش از یک سوم از کشته شدگان، چریک های حماس و جهاد اسلامی بودند که در داخل تونل های جنگی و یا در عملیات روی ز مینی به هلاکت رسیدند.

حماس ادعا می کند که بیش از چهارصد کیلومتر تونل در سراسر غزه حفر کرده بود که چریک های فلسطینی از آن جا اسرائیل را مورد حمله قرار می دادند. گرچه این ادعا را نمی توان باور کرد، ارتش اسرائیل اعلام داشت که در جریان نبردهای یازده روزه توانست حدود پانزده کیلومتر تونل را در داخل غزه نابود کند.

حماس همیشه با بزرگ نشان دادن شمار قربانیان غیرنظامی، کوشیده است افکار عمومی جهان را به سوی خویش بکشاند و اسرائیل را ظالم و آدمکش جلوه دهد.

جنگ یازده روزه، با حملات موشکی حماس علیه اورشلیم و اهالی دیگر شهرهای اسرائیل آغاز گردید و حملات هوایی اسرائیل به داخل غزه، به هدف پایان دادن به این تعرضات علیه جان شهروندان اسرائیلی، انجام می شد.