وزیر امور خارجه فرانسه میگوید: ایران نمیتواند از مذاکره بر سر نگرانی های ما سر باز زند

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه پنجشنبه اظهار داشت ایران نمی تواند از مذاکره بر سر نگرانی‌هایی مانند آینده توافق هسته ای و برنامه موشکی بالستیک خود و همچنین ترس از ثبات خاورمیانه اجتناب کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ژان ایو لودریان در حاشیه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در وین گفت: ایران می‌بایست به اصول بنیادین توافق برنامه جامع اقدام مشترک برجام را رعایت کند و البته به نظرم این کار را تاکنون انجام داده است.

توافق هسته ای بین ایران و آمریکا روسیه چین و فرانسه بریتانیا و فراوان در سال ۱۳۹۴ برای پایان دادن به مناقشه بر سر برنامه هسته ای و اتمی ایران به امضا رسید اما آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۹۶ خارج شد و اعلام کرد که تحریم ها علیه ایران را باز میگرداند.

مرحله اول تحریم های آمریکا ۱۳ مرداد اجرا شد و مرحله دوم نیز قرار است از ۱۳ آبان به اجرا گذارده شود این در حالی است که سه کشور اروپایی فرانسه بریتانیا و آلمان در تلاش هستند تا توافق هسته ای با ایران را حفظ کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه گفته است اما ایران نمی‌تواند از مذاکره بر سر سه مسئله مهم که مایه نگرانی ما هستند اجتناب کند.

وی  جریان این سه مسئله را تعهدات هسته ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ برنامه موشکی ایران و اشاعه موشک هایی از جانب ایران و همچنین نقش جمهوری اسلامی در ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه عنوان کرد.

وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد ما می بایست در خصوص این سه مسئله گفتگو کنیم و جمهوری اسلامی باید از این موضوع آگاه شود و این پیامی است که من از اینجا برای آنها می‌فرستم.

دولت فرانسه بر این مهم تأکید دارد که اروپا می‌خواهد جمهوری اسلامی در به جز  برجام در مسائل دیگری چون برنامه موشکی و عدم فتنه‌گری این کشور در منطقه که خواسته ایالات متحده نیز هست پایان دهد و جالب اینکه اخیراً ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی وی گفت گزینه ما تنها برجام نیست ما راه های دیگری را نیز برای رسیدن به اهداف خود در پیش رو داریم.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیشتر گفته بود ما از هم پیمانان وشرکای خود می‌خواهیم تا به کارزار فشار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی به پیوند ما باید همه منابع مالی را که در رژیم برای حمایت مالی از تروریسم و جنگ های نیابتی استفاده می‌کند قطع کنیم.