نشست بی سابقه وزرای خارجه:ایالات متحده-اسرائیل-بحرین-امارات متحده و مراکش در اسرائیل

اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که میزبان وزرای خارجه امارات متحده عربی، مراکش و بحرین همزمان با سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در اوایل هفته آینده خواهد بود که تازه ترین دیدار از سری  نشست های سطح بالا در خاورمیانه خواهد بود.

سه کشور عربی در سال ۲۰۲۰ طی توافقنامه ای معروف به ابراهیم روابط خود را با اسرائیل عادی کردند.

دولت بایدن از این توافقنامه‌ها که در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا منعقد شده بود، استقبال کرد و علاقه‌مندی خود را برای مذاکره درباره توافق‌های دیگری ابراز کرد.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد که در روزهای یکشنبه و دوشنبه میزبان چهار دیپلمات ارشد خواهد بود و جزئیات بیشتر بعداً ارائه خواهد شد.

در رویدادی جداگانه، رسانه دولتی اردن اعلام کرد ملک عبدالله دوم پادشاه اردن میزبان عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد قدرتمند ابوظبی و حاکم واقعی امارات خواهد بود.این دیدار امروز(جمعه) در شهر عقبه در جنوب اردن انجام خواهد شد.

بلینکن در روزهای پایانی هفته جاری از اسرائیل و مناطق فلسطینی نشین، مراکش و الجزایر بازدید خواهد کرد، زیرا دیپلماسی ایالات متحده با رویدادهای جدی مانند تهاجم روسیه به اوکراین و همچنین مسائل منطقه ای خاورمیانه و مذاکرات اتمی با رژیم ایران و نگرانی های منطقه ای از این موضوع مواجه است.

در اسرائیل، بلینکن قصد دارد با مقامات اسرائیلی در مورد تلاش های آنها برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین صحبت کند. او همچنین آنها را در مورد وضعیت مذاکرات با هدف احیای توافق هسته ای ایران آگاه خواهد کرد.

تلاش برای ترویج گفتگوی اسرائیل و فلسطین نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد: وزیر امور خارجه این کشور به همه رهبران خارجی که ملاقات می کند تاکید خواهد کرد که ایالات متحده با دولت و مردم اوکراین در برابر تجاوزات کرملین همبستگی می کند.

اسرائیل به شدت با توافق هسته ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت های جهانی مخالف بود و از تصمیم ترامپ برای خروج یکجانبه از آن استقبال کرد. اسرائیل نسبت به احیای این توافق هشدار داده و گفته است که به هیچ توافق جدیدی پایبند نخواهد بود.

در همین حال، اسرائیل از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین در ماه گذشته، نقش نسبتا خوبی را بین روسیه و اوکراین ایفا کرده است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل  حمایت خود را از مردم اوکراین ابراز داشته است و در هفته‌های اخیر تلاش نمود به عنوان میانجی عمل کند.

از سوی دیگر اسرائیل مرتباً به اهداف نظامی رژیم ایران در خاک سوریه، حملات هوایی انجام می دهد. چنین حملاتی باید با روسیه هماهنگ شود که در جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۵ در کنار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مداخله کرد از این رو دولت اسرائیل مواضع نسبتا نرمی در برابر روسیه اتخاذ نموده است.

پیش تر آقای امیر در تحلیلی در این باره گفت که سیاست اسرائیل در قبال جنگ روسیه در اوکراین مانند راه رفتن میان قطرات باران است و دولت این کشور از سویی می خواهد هم با مردم و کشور اوکراین همدردی کرده و به آنها یاری برساند از سوی دیگر می خواهد از امتیازی که پوتین در اختیار دولت اسرائیل قرار داده تا در خاک سوریه به مواضع نیروهای تروریستی رژیم ایران حمله کند برخوردار باشد.

اسد هفته گذشته در امارات متحده عربی بود. این اولین دیدارش از یک کشور عربی از زمان آغاز قیام سوریه در سال ۲۰۱۱ بود.