وزارت خارجه آمریکا چهار موضوع اصلی اجلاس لهستان را اعلام کرد

وزارت خارجه ایالات متحده با انتشار بیانیه ای ۴ محور اصلی اجلاس وزرا در ورشو پایتخت لهستان را مشخص کرد.

در این بیانیه که دیروز جمعه منتشر شد آمده است:

“نشست وزرا برای آینده ای از صلح و امنیت در خاورمیانه” که مشترکا توسط ایالات متحده و لهستان برگزار می شود، در ۱۳-۱۴ فوریه در ورشو لهستان صورت خواهد گرفت. ما واکنشهای بسیار مثبتی از شرکا و متحدانمان در سراسر دنیا دریافت کرده ایم، و چندین کشور تمایل و قصد خود را برای شرکت در این گفتگوی سازنده ابراز کرده اند.
این نشست وزرا فرصتی خواهد بود برای کشورها تا نظرات خود را هم از داخل و هم از خارج این منطقه باهم درمیان بگذارند. این [نشست] همچنین شامل گفتگو درباره بحران های جاری منطقه ای و همچنین تلاش های بین المللی برای پرداختن به آنهاست. در طول این نشست وزرا، شرکت کنندگان درباره موضوعات زیر گفتگو خواهند کرد:

· بحران های منطقه ای و اثرات آنها بر غیرنظامیان در خاورمیانه
· تولید و گسترش موشک ها
· امنیت سایبری و تهدیدات نوظهور در حوزه انرژی، و
· مقابله با افراط گرایی و انتقال غیرقانونی پول.

کشورها گرد هم خواهند آمد تا این چالش ها را اولویت بندی کرده، تبادل اطلاعات کنند، و درمورد چگونگی همکاری برای پرداختن موثر به این چالش ها گفتگو کنند. در پایان این نشست، به منظور جمع بندی گفتگو ها، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد شد و همچنین یک بیانیه مشترک توسط دبیران این نشست، یعنی ایالات متحده و لهستان، ارائه خواهد شد.

گاردین گزارش داده که بریتانیا به طور مشروط با حضور در این اجلاس در سطح وزیر خارجه موافقت کرده. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، عباس عراقچی، معاون سیاسی او و همچنین علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی برگزاری اجلاس لهستان را محکوم کرده‌اند.

در چند روز گذشته گزارشهایی از سوی خبرگزاری های لهستان منتشر شد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی قصد دارد در خاک لهستان دست به عملیات تروریستی بزند.

آمریکا پیشتر اعلام کرده بود محور اصلی این اجلاس نقش مخرب جمهوری اسلامی در خاورمیانه و جهان خواهد بود.