اتحادیه اروپا خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت

فرانسه، بریتانیا، آلمان و اسپانیا اعلام کردند که با گذشت مهلتی که برای نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا تعیین کرده بودند، خوان گایدو، رهبر مخالفان دولت را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

فرانسه گفته است که برای آقای گایدو این حق را قائل است که انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در ونزوئلا برگزار کند.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، در توییترش نوشت که با گذشت ضرب‌الاجل هشت روزه کشورهای اروپایی به نیکلاس مادورو برای اعلام انتخابات زودهنگام، “بریتانیا در کنار متحدان اروپایی خود اکنون خوان گایدو را به عنوان رئیس جمهور قانونی موقت به رسمیت می‌شناسد.”

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا هم با اعلام شناسایی آقای گایدو به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا خواهان برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در ونزوئلا شد.

دولت‌های دانمارک، سوئد و اتریش هم خوان گایدو را به رسمیت شناخته‌اند.

پیشتر نیکلاس مادورو، ضرب‌الاجل کشورهای اروپایی برای اعلام انتخابات زودهنگام را رد کرده و درباره دخالت خارجی در بحران سیاسی ونزوئلا هشدار داده بود.

در همین حال ایالات متحده می‌گوید که  حاضر است کمک های بشردوستانه به ونزوئلا بفرستد.

در همین رابطه جان بولتون گفته است که نیازمندی‌های ضروری مورد نیاز آماده ارسال است.

روز گذشته خوان گوایدو  در میان طرفداران خود از ارتش ونزوئلا خواست تا راه هایی را برای دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه باز بگذارند تا کمبود شدید مواد غذایی و دارویی را بتوان جبران کرد.

در همین حال نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا کمک‌های بشر دوستانه آمریکا را رد کرده و گفته این کمک‌ها  بهانه‌ای برای دخالت نظامی می باشد.

وزیر امور اروپایی فرانسه دیروز گفت که اگر شخص خوان گوایدو انتخابات را سازماندهی کند برای فرانسه قابل قبول خواهد بود و ما پیشنهاد نیکلاس مادورو مبنی بر برگزاری انتخابات پارلمانی را رد میکنیم و آن را مسخره میدانیم.

ده‌ها هزار تن از مردم ونزوئلا یک بار دیگر در خیابان‌های کاراکاس پایتخت رفتند تا حمایت خود را از گوایدو رئیس مجلس ملی و رهبر مخالفان نشان دهند.