آمریکا سران دولت خودگردان فلسطینی را به نشست ورشو دعوت کرد

آمریکا سران دولت خودگردان فلسطینی را به نشست ورشو دعوت کرد

ایالات متحده آمریکا از مقامات فلسطینی دعوت کرد تا در اجلاسی که قرار است هفته آینده با موضوع خاورمیانه در لهستان برگزار شود، شرکت کنند.

به گزارش تسنیم، یک مقام بلندپایه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که مسئولان فلسطینی به اجلاسی که به ابتکار آمریکا در ورشو برگزار می شود، دعوت شده اند.

از قرار معلوم، “جرارد کوشنر” داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مشاور ارشد کاخ سفید قرار است در این کنفرانس برنامه هایی را برای ایجاد صلح میان فلسطین و اسراییل ارائه کند.

نشست ورشو که توسط وزیر خارجه آمریکا ترتیب داده شده است، قرار است طی روزهای ۲۴ و ۲۵ دی ماه برگزار شود.

بنا به برخی اطلاعات، دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا چند ماه پیش دعوت به برگزاری نشست گسترده به منظور ایجاد «ائتلاف ضد ایرانی همچون ائتلاف بین المللی ضد داعش» کرد و از همین جا، ایده برگزاری نشست ورشو شکل گرفت.

قرار است ۷۹ کشور در این نشست شرکت کنند. اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو نشست ورشو چند روز پیش در واشنگتن برگزار شد. نشست وزیران دفاع کشورهای یاد شده هم در نیمه ماه فوریه تشکیل می شود.

البته کشورهای اروپایی و آمریکا درباره برجام و نقش ایران در خاورمیانه دیدگاه یکسانی ندارند. اروپایی ها به دنبال ایجاد تغییراتی در محورهای گفتگوی نشست بودند. نشانه ها حاکی از این است که وزیران خارجه کشورهای اروپایی در این نشست شرکت نمی کنند تا بتوانند «خط ارتباطی» با تهران را حفظ کنند.

 نشست ورشو عمدا به طور همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب در ایران برگزار می شود. البته دولت پرزیدنت ترامپ که این نشست را تنظیم کرده با تغییر برنامه و نام و ساختار آن موافقت کرد و بدین ترتیب کشورهای شرکت کننده درباره «صلح و امنیت در خاورمیانه» گفتگو می کنند و تنها مساله نقش ایران مورد بررسی قرار نمی گیرد. البته به رفتار رژیم ایران در همه مسائل مورد گفتگو اشاره می شود. آمریکا و لهستان توافق کردند که بیانیه پایانی نشست به اسم این دو کشور باشد و همه کشورهای شرکت کننده را شامل نشود.

جلسه افتتاحیه در شامگاه ۱۳ فوریه با گزارش هایی از خاورمیانه و سخنرانی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برگزار می شود. فعالیت اصلی نشست با گزارش پدرسون درباره سوریه و گزارش مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل درباره یمن و پمپئو درباره خاورمیانه آغاز می شود.

گزارش اول پدرسون درباره یمن در اواخر ماه جاری در شورای امنیت منتشر می شود. این گزارش بعد از سفر پدرسون به بروکسل و لندن و پاریس ارائه می شود. او پیشتر به ریاض و آنکارا و تهران و دمشق سفر کرده بود.

نشست ورشو با اجلاس سران سه کشور روسیه ولادیمیر پوتین و ترکیه رجب طیب اردوغان و ایران حسن روحانی در سوچی همزمان می شود. این سه کشور درباره روند مذاکرات آستانه و تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه برای اصلاح قانون اساسی در راستای اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ گفتگو می کنند.

قرار است سه جلسه کاری همزمان هم در ورشو درباره پرونده موشک های بالستیک و امنیت سایبری و مقابله با تروریسم برگزار شود.

در نشست اول، موضوع موشک های بالستیک و عمدتا مساله خلع تسلیحاتی همچون موشک های بالستیک و کروز و درون از جمله سکوهای پرتاب موشک مورد بررسی قرار می گیرد. کشورهای شرکت کننده در نشست درباره «گزینه های مطرح برای جلوگیری از توسعه موشکی و همکاری برای تامین امنیت کشتیرانی و حفظ حق کشورها در امنیت و دفاع» گفتگو می کنند.

در نشست دوم، موضوع امنیت سایبری و تهدید رو به رشد سایبری توسط «کشورها و بازیگران مستقل» و در نشست سوم موضوع مقابله با تروریسم از جمله همکاری برای مبارزه با تامین مالی گروه های تروریستی «تهدید کننده امنیت و صلح بین المللی» مورد بررسی قرار می گیرد. تبادل اطلاعات و همکاری موثرتر از جمله محورهای دیگر نشست سوم هستند.

واشنگتن درباره ریاست گروه های کاری شش گانه نشست ورشو با شماری از کشورها گفتگو کرده است. این درحالیست که کشورهای بزرگ اروپایی نمی خواهند در این باره با عجله تصمیم گیری کنند.

ساز و کار و کمیته های نشست ورشو تا حد زیادی به مراحل اولیه تشکیل ائتلاف بین المللی ضد داعش در ۲۰۱۴ شباهت دارد. این نشست با آمادگی آمریکا برای اعلام خبر شکست کامل آخرین مجموعه داعش در شرق سوریه و تطبیق خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و حفظ پایگاه نظامی التنف در مرز سوریه و عراق و اردن همزمان شده است.