سفیر ایالات متحده در برلین در مورد ساز و کار  تجارت اروپا با ایران سخن گفته است

سه کشور اروپایی طرف گفتوگوی اتمی با ایران در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما ۱۱ بهمن از ثبت رسمی ساز و کار ویژه مالی برای تجارت با ایران تحت نام اینس تکس  ابراز حمایت از مبادلات تجاری خبر دادند

در پی هشدار سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا به استفاده کنندگان از ساز و کار مالی  تجارت با ایران سفیر ایالات متحده در برلین نیز این کانال مالی را بی احترامی به سیاست های دولتش  توصیف کرد .

ریچارد گرنل سفیر ایالات متحده در آلمان در مصاحبه ای که امروز دریک روزنامه آلمانی منتشر شده در مورد ساز و کار  تجارت اروپا با ایران سخن گفته است .

آقای گرنل به این روزنامه آلمانی می‌گوید این کانال مالی که به نام اینس تکس موسوم شده غیرسازنده و ناسازگار با تلاش های دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در جهت افزایش فشارها  بر تهران برای بازگشت به مذاکرات تازه بر سر گسلی از مسائل مختلف است .

سه کشور اروپایی طرف گفتوگوی اتمی با ایران در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما ۱۱ بهمن از ثبت رسمی ساز و کار ویژه مالی برای تجارت با ایران تحت نام اینس تکس  ابراز حمایت از مبادلات تجاری خبر دادند.

هرچند آغاز فعالیت آن را منوت به انجام کارهای بیشتر کردم دونالد ترامپ در بهار گذشته از توافق اتمی با تهران خارج شد چراکه از منظر او این توافق نه در دراز مدت جلوی فعالیتهای اتمی ایران را میگیرد و نه جلوی توسعه موشکی و فعالیت های جمهوری اسلامی در منطقه و مسائل دیگری که واشنگتن معترض به آنهاست تحریم های گسترده ایالات متحده علیه تهران در دو نوبت بازگشته اند .

آقای گرنل در آلمان می‌گوید که سیاست های ترامپ که آقای گرنل آن را دکترین ترامپ نامیده این است که ما قوی ترین تحریم های ممکن را استفاده میکنیم . همزمان پیشنهاد انجام مذاکرات را نیز مطرح می سازیم تا ببینیم آیا رفتار برخی کشورها عوض می شود یا نه کشورهای اروپایی که خواستار حفظ برجام هستند با واشنگتن در اعتراض و انتقاد از آزمایش های موشکی ایران هم صدا شدند .

تهران می‌گوید قصد ندارد در مورد برنامه موشکی خود که آن را دفاعی توصیف می کند با کسی مذاکره کند .

سفیر آمریکا در آلمان نخستین مقام آن کشور در اروپا نیست که در مورد راه اندازی اینس تکس موضع بگیرد قبلا نیز سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا گفته بود.

ایالات متحده کسانی را که از سازوکار مالی اروپا به جز برای همکاری های انسان دوستانه استفاده کنند مورد تحریم قرار خواهد داد .