در پایان دیدار در مسکو، روسیه و اسرائیل برنامه ای برای خروج نیروهای بیگانه از سوریه تهیه می کنند

محافل نزدیک به نخست وزیر اسرائیل گفتند که دیدار وی با پرزیدنت پوتین موفقیت آمیز بوده و دو طرف به توافق هایی برای ادامه عملیات نظامی اسرائیل علیه حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه نائل آمده اند و رئیس جمهوری روسیه به اسرائیل دعوت شده و این پیشنهاد را پذیرفته است.

بنیامین نتانیاهو سپیده دم امروز از مسکو به اورشلیم بازگشت و نزدیکان او گفتند که سفر بسیار موفقیت آمیز بوده است.

نخست وزیر قصد داشت که یک روز دیگر در مسکو بماند و دیدارهایی نیز با سران جامعه یهودیان روسیه داشته باشد، ولی به علت مسائل مربوط به پیگرد قضایی از جانب دادستان کل کشور، ترجیح داد سفر خود را کوتاه کند.

از دو ماه پیش که هواپیمای نظامی روسی در اثر اصابت موشک ارتش سوریه بر قراز لاذقیه متلاشی شد، این نخستین گفتگو بین رهبران اسرائیل و روسیه بود.

نتانیاهو در آغاز دیدار با پوتین، و در حالی که گزارشگران به تهیه فیلم و عکس مشغول بودند، به زبان عبری خطاب به پررزیدنت پوتین گفت که اسرائیل عملیات هوایی خود را برای نابود کردن تاسیسات نظامی رژیم ایران در سوریه متوقف نخواهد ساخت.

پرزیدنت پوتین پس از شنیدن ترجمه این سخنان به زبان روسی، نسبت به آن واکنشی نشان نداد، ولی پیش از بازگشت نتانیاهو به اورشلیم، نزدیکان او گفتند که اسرائیل و روسیه موافقت کرده اند که یک برنامه کامل برای خروج نیزوهای بیگانه از سوریه تهیه گردد و به اجرا گذاشته شود.

آگاهان تاکید کردند که چنین برنامه ای، خروج همه نیروهای بیگانه، از جمله افراد مسلح رژیم ایران، ارتش سوریه و ارتش ایالات متحده و یا هر کشور دیگری را شامل می گردد. در توافق نامه قید خواهد شد که پس از رسیدن به این هدف، یعنی خروج همه نیروهای خارجی از سوریه، اسرائیل نیز عملیات نظامی خود در حریم هوایی سوریه را متوقف خواهد ساخت.

ارزیابی برخی از آگاهان بر این گمان استوار است که اختلافات اسرائیل و روسیه در مورد عملیات در سوریه برطرف شده و روسیه همچنان مایل است به همکاری تنگاتنگ با اسرائیل در این زمینه ادامه دهد.

به گفته برخی تحلیلگران، این واقعیت که پوتین دیدار با نتانیاهو را یک هفته پس از آن که نخست وزیر اسرائیل ملاقات پیشین را باطل کرده بود، عملی ساخت، نشان می دهد که رئیس جمهوری روسیه چه اهمیت زیادی برای ادامه همکاری با اسرائیل قائل می باشد.

منشه امیر در یک تحلیل سیاسی از وقایع گفت که احتمال زیاد می رود که پوتین پیش از آن که با نتانیاهو توافق کند که لازم است برنامه ای برای خروج همه نیروهای بیگانه از سوریه تدوین شود، تصمیم خود را با پرزیدنت بشار اسد نیز در میان گذاشته بود.

منشه امیر ارزیابی کرد که علت سفر ناگهانی و شتاب زده بشار به تهران، و دیدار فوری وی با علی خامنه ای این بوده که برنامه روسیه را به آگاهی رهبر حکومت اسلامی ایران برساند و از او بخواهد که در اجرای این برنامه و خروج همه نیروهای بیگانه از سوریه، اخلال نکند.

به گفته منشه امیر، احتمال زیاد می رود که سوریه، پس از سرکوب کامل جناح های مخالف خود و فرونشاندن مخالفت های داخلی، بخواهد برای بازسازی کشورش، به حکومت های غربی و به ویژه ایالات متحده نزدیک شود.
به گفته امیر، درست است که رژیم ایران قول داده ۲۲۰ هزار واحد مسکونی در سوریه بسازد. ولی بعید می نماید که بودجه ای برای این کار داشته باشد. پرزیدنت بشار اسد می داند که پول کلان، در غرب و به ویژه ایالات متحده است و آن را در روسیه یا چین نیز نمی توان جستجو کرد و بنابراین، احتمال زیاد دارد که بشار اسد راه دوستی و همکاری با ایالات متحده و غرب را در پیش گیرد.

به گفته منشه امیر، یکی از انگیزه های دیگر بشار اسد برای نزدیکی به ایالات متحده، می تواند این واقعیت باشد که اگر بخواهد بلندی هیا گولان را از اسرائیل پس بگیرد، تنها از طریق ایالات متحده ممکن است به چنین هدفی برسد.

در روزهای اخیر لایحه ای به کنگره آمریکا ارائه شده که به موجب آن، حاکمیت اسرائیل بر بلندی های گولان به رسمیت شناخته می شود.

به گفته آگاهان، اگر خروج نیروهای سپاه قدس از سوریه عملی نشود، اسرائیل به عملیات نظامی در ابعاد گسترده ادامه خواهد داد و در چنین صورتی ممکن است یک درگیری نظامی گسترده بین رژیم ایران و ارتش اسرائیل رخ دهد.

در مورد احتمال جنگ بین ایران و اسرائیل، خانم فرزانه روستایی روزنامه نگار ایرانی دریک  مصاحبه رادیویی گفت:ارتش اسرائیل یکی از قدرتمندترین ارتش ها را دارد. نیروی هوایی ارتش اسراییل در  کل قاره آسیا سخن اول را میگوید.شاید بتوان  روسیه از اسرائیل قویتر باشد.

در یک موضوع تردید نیست آن هم اینکه نیروی هوایی اسرائیل عملیاتی ترین و فعالترین  نیروی هوایی در منطقه خاورمیانه میباشد.

در واقع می شود گفت تجربیاتی که نیروی هوایی اسرائیل در هدف قرار دادن  اهدافی که دارد و تعداد حملاتی که داشته است و اینکه همیشه فعال بوده است و به روز بوده و از تجربیات زیادی برخوردار می باشد این مجموعه را ایجاد می کند که نه تنها جمهوری اسلامی و سپاه و سپاه قدس بلکه  هیچ توان نظامی در آسیا وجود ندارد که توان مقابله با ارتش اسرائیل را داشته باشد و من معتقدم که آنچه جعفری محسن رضایی و دیگر سران سپاه میگویند اظهارنظرهای بدون پشتوانه است برای اینکه کسی نمی‌تواند در برابر نیروی هوایی اسرائیل و ارتش اسرائیل ایستادگی کند.

این سخنان مسئولان نظامی ایران بدون پشتوانه است در درجه اول بی‌تردید توان نظامی ایران در برابر تجهیزات اسرائیل قابل مقایسه نیست و به خاطر اینکه ارتش اسرائیل و ارتش آمریکا با کمی اختلاف در یک رده قرار دارند چرا که  هر تجهیزاتی که در اختیار ارتش آمریکا قرار میگیرد بلافاصله در اختیار ارتش اسرائیل نیز قرار خواهد گرفت.

ارتش اسراییل از لحاظ  تکنیکی و تجهیزات قابل مقایسه با ارتش ایران نیست.

 

یک دیدگاه

  1. در متن بالا، از اصطلاح جالب و قابل تأملی درباره سپاه پاسداران استفاده کردید؛
    “اظهار نظرهای بدون پشتوانه”
    واقعیت توان نظامی ایران رو، در چهار کلمه توصیف کردید.

Comments are closed.