نتانیاهو در پاسخ شدید اللحن به اردوغان: فردی که مردم کشورش را سرکوب می کند، به اسرائیل درس اخلاق ندهد

نتانیاهو در پاسخ خود به اردوغان، که بسیار شدید اللحن بود از جمله گفت: فردی که به سرکوب ملت خود پرداخته و رژیم دیکتاتوری در سوریه برپا ساخته و بخش شرقی جزیره قبرس را به اشغال درآورده، حق ندارد به اسرائیل که از امنیت و تمامیت ارضی خود دفاع می کند، درس اخلاق بدهد

رئیس جمهوری اسلامگرای ترکیه، رجب طیب اردوغان، در همان حال که با ایالات متحده سروشاخ شده و با کشورهای اروپایی نیز در مورد عضویت در اتحادیه اروپا همچنان به جدل ادامه می دهد، حمایت از ترور فلسطینی علیه اسرائیل، و آن چه را که “دفاع از مصالح اسلام” می نامد به فراموشی نسپرده است. ولی نخست وزیر اسرائیل به اردوغان توصیه کرد که بهتر است از این دخالت و فتنه گری دست بردارد.

اکنون چند هفته است که یک درگیری سیاسی – مذهبی بر سر صحن تپه مقدس یهود در شرق اورشلیم، که جایگاه  کنونی مسجد الاقصی و مسجد عمر است در جریان است که اسرائیل و اردن به شدت می کوشند از گسترش آن جلوگیری کنند تا یک فتنه مذهبی جدید به راه نیافتد. ولی اردوغان می کوشد عوامل آشوبگر اسلامی و فلسطینی را در این زمینه تحریک کند و اسرائیل را در تنگنا قرار دهد.

بنیامین نتانیاهو که گویا از احتمال بهبود روابط ترکیه با اسرائیل به کلی مایوس شده، این بار ملاحضات دیپلماتیک را کنار گذاشت و به صراحت به اردوغان اخطار کرد که بهتر است از توطئه گری دست بردارد و وارد این مقوله نشود.

سخن از تلاش روحانیون فلسطینی در صحن تپه معبد مقدس است که می خواند یک تالار زیرزمینی را که در شانزده سال گذشته بسته بوده بگشاید و آن را به مسجد دیگری در آن مکان مبدل سازد . امری که اسرائیل به شدت با آن مخالفت می کند و بر این باور است که چنین اقدامی، جنبه یهودی این تپه را بیش از پیش تضعیف می کند.

تپه مقدس که در شرق اورشلیم قرار دارد، دو هزار سال پیش جایگاه معبد مقدس یهود بود که نماد حاکمیت ملی و مذهبی یهودیان در این سرزمین محسوب می شد. امپراطوری رم که دو هزار سال پیش خاک اسرائیل را نیز به اشغال درآورد، معبد مقدس را ویران کرد تا هویت یهودیت به عنوان یک مذهب و ملیت، به کلی از این سرزمین محو گردد.

حدود ششصد سال پس از این ویرانی بود که با آمدن اسلامی، خلفای عرب در قرن نهم میلادی تصمیم گرفتند مسجد الاقصی را به روی خرابه های معبد مقدس یهود بنا کنند.

مکانی که اوقاف اسلامی در شرق اورشلیم می خواهد بازگشایی کند، در فاصله کمی از دروازه رحمت در تپه مقدس قرار دارد که همیشه بسته است و تنها هنگامی گشوده خواهد شد که ماشیح، یعنی مَهدیِ یهودیان ظهور کند و از آنجا وارد معبد مقدس شود و آن مکان را دوباره بسازد.

رجب طیب اردوغان که به طور سنتی از سازمان تروریستی حماس علیه اسرائیل حمایت می کند و روابط ترکیه با اسرائیل را به شدت تیره ساخته، در روزهای اخیر مسلمانان را تحریک می کند که به پیکار علیه اسرائیل ادامه دهند و از هرگونه سازش و توافق خودداری ورزند.

اسرائیل تولیتِ اماکن اسلامی در تپه مقدس را به دولت اردن سپرده است و اکنون هر دو کشور تلاش می کنند این فتنه مذهبی را فرو نشانند. یکی از راه حل های پیشنهادی آن است که این سرداب همچنان به بهانه تعمیرات بسته بماند و در آینده دور به دفتر مدیریتی اوقاف اسلامی مبدل گردد.

بنیامین نتانیاهو خطاب به رجب طیب اردوغان گفت که بهتر است او از تحریکات دینی علیه اسرائیل دست بردارد و به فکر گسترش فتنه و آشوب نباشد و به امور داخلی ترکیه بپردازد. در گزارش های روزهای اخیر گفته شده است که به دنبال نزاع اردوغان با بسیاری از کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده، بحران اقتصادی در کشور او شدت گرفته و فقر افزایش یافته است.

نتانیاهو در پاسخ خود به اردوغان، که بسیار شدید اللحن بود از جمله گفت: فردی که به سرکوب ملت خود پرداخته و رژیم دیکتاتوری در سوریه برپا ساخته و بخش شرقی جزیره قبرس را به اشغال درآورده، حق ندارد به اسرائیل که از امنیت و تمامیت ارضی خود دفاع می کند، درس اخلاق بدهد.

3 دیدگاه‌

  1. دولت و حکومتگران عزیز اسرائیل خودمختار هستند هر اقدامی برای امنیت سرزمین مقدس اسرائیل و بنی اسرائیل انجام دهد با حکمت و درایت اسمان اسرائیل و کسی حق ندارد به اسرائیل بگوید بد و خوب چیست چرا که اسرائیل است که با کمال فرق خوب و بد را به همگان نشان می دهد اسرائیل معدن حکمت ، نورو برکت است و بنی اسرائیل فرزندان خدا وارثان و حاکمان هستند درودو برکت بر بنیامین نتانیاهو درود و برکت بر اسرائیل و اسرائیلیان

  2. اردوغان ادمیست با یک ارتشی که فقط بلد است به روستاهاغیه فقیر حمله کند مثل ممبج و یا کردهایه بد بخت که نا ندارند با ناله سودا کنند ودر اینجا ایران ارتش ترکیه را زور گو میداند و ارتشیست که زورش به ۴تا پیرزن و پیر مرد روستایی و بچه میچربد اخر باید گفت زور ازمایی برایه یک مشت روستاییه بیل به دست و ترساندن روستاییان با تانک که هنر نیست جرات دارد بیاید رودر رو با دولتهایی مثل روسیه یا اسراییل یا امریکا بگیرد ترکها همیشه در تاریخ زورشان به ندیمه ها و بچه ها و پیر زنها میرسید و غارتگر بودند الان هم همیننند و با ان همه ادمی که در کشورش کشته برا قاشغچیه جاسوس و اسلامگرا فقط برایه اهداف سیاسی دفاع میکند چرا از حقوق مردم ایران دفاع نمیکند چرا از شهروندان مظلوم اسراییل که همواره زیر فشار تروریستها هستند دفاع نمیکند تازه ریاست جمهوریهایه جدید راهی تازه باب کردند اول رییس جمهور میشوند و بعد به قانون اساسی قسم میخورند و بعد چند مدت همان قانونی که بر طبق ان رییس جمهور شد را ملغی میکنند و قسمشان را زیر پا میگذارند و به دنبال قانون اساسیه جدید میگردند تا بابا میلشان باشد و سالها در ریاست باشنمد و مثل پادشاهان همواره بر سر قدرت بمانند
    کما اینکه در مورد سوریه دیدیم یا مادرو یا صدام که ریاست جمهوری را با پادشاهی اشتباه گرفتند اخر ریاست جمهوریی که ۲۰سال طول بکشد که مفهوم ریاست جمهوری ندارد یابگو مافیا یا پادشاهیه خود خوانده

Comments are closed.