یک مقام ارشد آمریکایی که مسئول تهیه طرح صلح کشور اسرائیل و فلسطینی ها میباشد گفت که این طرح حدود ۲ ماه دیگر ارائه خواهد شد

طرحی قابل قبول است که در آن بر پایه یک کشور مستقل فلسطینی که دارای حق حاکمیت مطلق باشد و شرق اورشلیم پایتخت آن قرار گیرد مورد قبول حکومت خودگردان فلسطینی خواهد بود

یک مقام ارشد آمریکایی که مسئول تهیه طرح صلح کشور اسرائیل و فلسطینی ها میباشد گفت که این طرح حدود ۲ ماه دیگر ارائه خواهد شد.

انتظار ایالات متحده آن است که تا آن هنگام دولت جدید اسرائیل برپا شده و مسلمانان و فلسطینی‌ها نیز ماه رمضان را پشت سر گذاشته باشند.

جارد کوشنر داماد پرزیدنت ترامپ که از جانب وی مسئول رسیدگی به نزاع عربی اسرائیلی شده از افشای جزئیات این طرح همچنان خودداری ورزید اما گفت در طرح پیشنهادی ایالات متحده امتیازهایی به هر دو طرف داده شده است.

جارد کوشنر در یک مصاحبه رسانه ای تاکید کرد که برای رسیدن به آشتی هر دو طرف نزاع باید به گذشت های متقابل دست بزنند اما در این باره توضیح بیشتری نداد.

جارد کوشنر گفت که طرح صلح ایالات متحده به دو بخش سیاسی و اقتصادی تقسیم شده است.او در عین حال گفت که اسرائیل نیز باید گذشت کند.

وی  تأکید کرد که گذشت ها به شیوه ای نیست که امنیت اسرائیل را به خطر بیندازد.کوشنر گفت که بخش سیاسی طرح صلح ایالات متحده بسیار مشروح است و شامل جزئیات بسیار زیادی می باشد.مقام های رسمی اسرائیل هنوز به جزئیاتی که درباره این طرح انتشار یافته واکنشی نشان ندادند.

اسرائیل به طور اصولی از این طرح صلح استقبال می کند گرچه یکی از احزاب کوچک راست‌گرا که قرار است وارد کابینه نتانیاهو شود اعلام کرده که حتی نباید این برنامه صلح آمریکایی به بررسی و مطالعه گذاشته شود و اسرائیل باید آن را قاطعانه رد کند.

حکومت خودگردان فلسطینی نیز اعلام کرده که حاضر به پذیرفتن این طرح سال نیست اما جارد کوشنر مشاور ارشد پرزیدنت ترامپ به آن‌ها توصیه کرد که نخست از متن کامل طرح ارائه شده آگاهی یابند و آن را به صورت مشروح مورد مطالعه قرار دهند و سپس دیدگاه خود را اعلام کنند.

نخست وزیر جدید حکومت خودگردان فلسطینی گفته بود که این طرح صلح مانند یک جنین مرده است که اساسا نباید نباید به دنیا بیاید و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نخست وزیر جدید حکومت خودگردان فلسطینی گفت طرح سالی که بر اساس عقب‌نشینی اسرائیل به پشت مرزهای ۱۹۶۷ استوار نباشد و شرق اورشلیم را به عنوان پایتخت فلسطینی‌ها به رسمیت نشناسد قابل بحث و بررسی نمی باشد.

او گفت طرحی قابل قبول است که در آن بر پایه یک کشور مستقل فلسطینی که دارای حق حاکمیت مطلق باشد و شرق اورشلیم پایتخت آن قرار گیرد مورد قبول حکومت خودگردان فلسطینی خواهد بود.

آگاهان می‌گویند که یکی از هدفهای ایالات متحده از طرح صلح ایجاد آشتی و همکاری نزدیکتری بین اسرائیل و نشین های حوزه خلیج فارس  عربستان سعودی می باشد.

این همکاری برای دولت واشنگتن به هدف رویارویی با رژیم ایران بسیار مهم می باشد سران کشورهای عرب به صورت سنتی می گویند که تا هنگامی که مسئله فلسطینی ها حل نشده آرامش کامل برقرار نخواهد گردید و دوستی و همکاری با اسرائیل به وجود نخواهد آمد.

مقام‌های فلسطینی تأکید می‌کنند که این طرح صلح توسط حکومتی در ایالات متحده تدوین می گردد که بلندی های گل آن را بخشی از خاک اسرائیل تلقی می‌کند و سفارتخانه خود را به اورشلیم منتقل می‌سازد و همچنین نام اشغال را از گزارش های خود در مورد اسرائیل حذف می کند.