روزنامه های بیروت: ورود آمریکا به صحنه، برای پایان دادن به نزاع بین لبنان و اسرائیل در مورد تعیین خط مرزی دریایی

دولت لبنان ادعا می کند که اسرائیل بر بخشی از محدوده آبی لبنان که گفته می‌شود دارای منابع سرشار گاز طبیعی می باشد مسلط شده است

روزنامه های بیروت می نویسند که ایالات متحده برای پایان بخشیدن به نزاع بین لبنان و اسرائیل در مورد تعیین خط مرزی دریایی در دریای مدیترانه به طور جدی وارد صحنه شده و می‌کوشد بین دو کشور میانجیگری کند.

آگاهان می‌گویند که یکی از نگرانی‌های ایالات متحده آن است که حزب الله لبنان به دستور حکومت ایران این اختلاف را دستاویزی برای شدت بخشیدن به بحران در منطقه مبدل سازد و به تلاش‌های ایالات متحده برای ایجاد همکاری و هماهنگی بین اسرائیل و امیر نشین های عرب حوزه خلیج فارس در رویارویی با حکومت ایران اختلال ایجاد کند.

روزنامه های بیروت پیشتر نوشته بودند که دولت‌های یونان و قبرس نیز در این زمینه به تلاش گسترده‌ای دست زده اند.این دو دولت برای صادرات گاز استخراجی از اعماق دریای مدیترانه همکاری دارند و قرار است از راه صادرات گاز اسرائیل به کشورهای اروپایی درآمد کلانی به دست آورند.

دولت لبنان ادعا می کند که اسرائیل بر بخشی از محدوده آبی لبنان که گفته می‌شود دارای منابع سرشار گاز طبیعی می باشد مسلط شده است.امری که اسرائیل به شدت آن را نادرست می‌خواند و آماده هر گونه داوری و میانجیگری در این زمینه می باشد.

حزب الله در گذشته تهدید کرده بود که اگر اسرائیل در این باره گذشت نکند حزب الله خواهد کوشید اسکله های استخراج گاز در دریای مدیترانه را هدف حمله خود قرار دهد.

اسرائیل برای حفاظت از این اسکله ها چند ناو جنگی سریع السیر نیز خریداری کرده و برای خنثی کردن تعرض های احتمالی آمادگی کامل دارد و تدابیر امنیتی دیگری نیز اندیشیده است.

رسانه های بیروت نوشتند که وزیر خارجه ایالات متحده در آخرین سفری که به لبنان  داشت در این زمینه با مقام های ارشد آن کشور به ویژه با سعد حریری نخست وزیر این کشور گفتگو کرد.

با شدت گرفتن بحران میان لبنان و اسرائیل وزیر دفاع لبنان در روزهای اخیر از مناطق جنوبی لبنان در نزدیکی مرزهای اسرائیل دیدن کرد و با مقام های ارتشی سخن گفت.

وزیر دفاع لبنان در جریان این دیدار تهدید کرد که اگر اسرائیل بخواهد به فرودگاه بین المللی بیروت آسیبی برساند ارتش لبنان متقابلا فرودگاه بین المللی اسرائیل را بمباران خواهد کرد.

گفتنی است که هیچ یک از مقام‌های اسرائیلی هرگز چنین تهدیدی را علیه لبنان مطرح نساخته بودند.

وزیر دفاع لبنان در ادامه تهدیدهای خود گفت که اگر اسرائیل منابع نفتی لبنان را هدف قرار دهد لبنان متقابلا مراکز نفتی اسرائیل را بمباران خواهد کرد.

گفتنی است که در این زمینه نیز اسرائیل هیچ گونه تهدیدی علیه لبنان مطرح نساخته و معلوم نیست که وزیر دفاع این کشور به چه علت چنین تهدیدهایی را عنوان می‌کند.

متن اظهارات وزیر دفاع لبنان در شبکه خبری المنار وابسته به حزب الله لبنان انتشار یافت و احتمال دارد که کمی تحریف شده باشد.

وزیر دفاع لبنان در جریان دیدار از جنوب و آن کشور از جمله با فرمانده ستاد کل ارتش لبنان ژنرال ژوزف عون به گفتگو پرداخت.این دیدار در شهر صور در جنوب لبنان انجام گردید که با مرز اسرائیل فاصله بسیار کمی دارد.

وزیر دفاع لبنان همچنین از ستاد فرماندهی نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل در مرز با اسرائیل دیدن کرد.