ترویج فرهنگ ایرانی و شناخت تمدن ایران زمین در اسرائیل به ویژه در بین سربازان جوان این کشور

اکنون چندین سال است که تلاش مقام ها و نهاد های اسرائیلی بر آموزش زبان فارسی در صفوف ارتش متمرکز شده است

اشتیاق و التهاب حکومت اسلامی ایران برای آنچه که نابودی اسرائیل می باشد و هزینه گزافی که رژیم ایران برای این کار اختصاص داده است موجب ترویج فرهنگ ایرانی و شناخت تمدن ایران زمین در اسرائیل به ویژه در بین سربازان جوان این کشور می‌شود.

در حالی که تا پیش از به روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و ارتش اسرائیل بیشترین تلاش خود را برای آموختن زبان عربی به کار میبردند تا گردآوری اطلاعات از کشورهای عرب با سرعت و کیفیت بیشتری و بهتری ادامه یابد اکنون چندین سال است که تلاش مقام ها و نهاد های اسرائیلی بر آموزش زبان فارسی در صفوف ارتش متمرکز شده است.

یک سامانه خبری اسرائیلی به نام او آینت مصاحبه ای با یکی از معلمان زبان فارسی در نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل منتشر کرد که از بخشی از فعالیت‌های نهادهای اطلاعاتی اسرائیل برای گردآوری مطالب حساس از فعالیت‌های نظامی و تعرضی حکومت ایران پرده بر میدارد.

یکی از آموزگاران زبان فارسی که با حرف اول نام او شین معرفی شده می گوید که جوانانی در دوره های زبان فارسی شرکت می‌کنند که هیچ آشنایی با این زبان نداشتند و برای اولین بار است که کلمات فارسی را به زبان می آورند و می شنوند.

اما آنها در ظرف مدت کوتاهی به مرحله ای می‌رسند که می‌توانند زبان فارسی را با لهجه های مختلف آن و از جمله  لهجه محاوره‌ای به خوبی بشناسند و با آن صحبت کنند.این تسلط بر زبان فارسی برای گردآوری اطلاعات اهمیت بسیاری دارد.

اما این آموزگار زبان فارسی می‌گوید که در کلاس‌های زبان فارسی فقط برای درک سخنان دیگران تدریس نمی شود بلکه در کنار آن ادبیات فارسی تمدن و فرهنگ ایرانی و حتی ترانه های ایرانی تدریس می شود و جوانان اسرائیلی به شناخت این فرهنگ غنی علاقه بسیاری دارند.

اخیراً فیلم‌کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت که نشان می‌دهد گروهی از سربازان بخش اطلاعات ارتش اسرائیل به اجرای ترانه های ایرانی مشغول هستند و از شهرهای آنها دیده می‌شود که بسیار از این کار لذت می برند.

این آموزگار زبان فارسی می‌گوید که بسیاری از اسرائیلی‌ها تصور می کنند که زبان فارسی شاخه ای از زبان عربی می باشد و حتی بخشی به اشتباه می اندیشند که زبان فارسی یکی از لهجه های محلی زبان عربی می باشد اما خیلی زود درک می‌کنند که زبان فارسی ریشه‌های بسیار متفاوت از عربی دارد و به ویژه دستور زبان آن و جای قرار گرفتن فعل در جمله با زبان عربی تفاوت اساسی دارد که این امر مشکلاتی برای  آموزش زبان فارسی در اسرائیل ایجاد می کند زیرا برخلاف بسیاری از زبان های دیگر فعل در زبان فارسی در آخر جمله به کار می رود.

این معلم زبان فارسی می‌گوید که دوره تدریس زبان فارسی به هدف گردآوری اطلاعات بسیار فشرده و در عین حال کوتاه می باشد و نتایج آن تا به حال بسیار چشمگیر بوده است.

در گزارش های منابع رسانه‌ای خارجی گفته شده بود که سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل یکی از پرقدرت ترین نهادهای بین المللی برای گردآوری اطلاعات درباره آن چه می باشد که در داخل ایران و در صفوف سپاه پاسداران و در دیگر نهادهای حکومت اسلامی ایران می گذرد.

انتقال بیش از یکصد هزار  سند فعالیت های اتمی حکومت ایران از شورآباد تهران به اورشلیم یکی از دستاوردهای درخشان نهادهای اطلاعاتی اسرائیل بود که بی تردید بدون تسلط مسئولان به زبان فارسی امکان پذیر نمی گردید.

رسانه‌های خارجی نوشته بودند که بسیاری از ایرانی هایی که ناچار می شوند و خود را ترک گویند که علاقه مند به ایجاد ارتباط با سرویس امنیت خارجی اسرائیل موساد هستند و آماده هستند تا اطلاعات خود را در اختیار این نهاد قرار دهند.

در کنار آن برخی از ماموران اطلاعاتی رژیم ایران تلاش می کنند که با همین شیوه با موساد اسرائیل ارتباط برقرار کرده و به جاسوسی از داخل این تشکیلات بپردازند اما گفته می‌شود که بیشترین بخش از تلاش های رژیم ایران برای رسیدن به این هدف خود شده و با ناکامی روبرو گردیده است.

این معلم زبان فارسی توضیح می دهد که فارغ التحصیلان دوره زبان فارسی در نهادهای اطلاعاتی اسرائیل اکثراً چنان شیفته این زبان می شوند که میل دارند به آن ادامه دهند و برخی از آنها در تحصیلات دانشگاهی خود به ادامه آموزش زبان فارسی می‌پردازند.

 

8 دیدگاه‌

  1. با هر منطقی که حساب کنید اسرائیل تنها کشور دنیا است که به سرنگونی جمهوری اسلامی ایمان دارد و با صداقت در این زمینه عمل میکند؛ لذا باید از هم اکنون برای ایجاد یک اتحاد محکم بین دوکشور زمینه سازی کرد و من شخصا آماده همکاری در ترویج یک دوستی پایدار و پربرکت بین دو ملت می باشم.

  2. وقتی آقای وزیر وآقای فرمانده کل سابق ارتش شما آن طور که درخبرها آمده است به گونه ای مرتبط با ایران شده‌اند، تصورنمی نمایید که کلا دیگر اسراری باقی نمانده است ازکشور شما(البته نسبت به ایران) ؟! بنابراین انبارگردانی آرشیو های کذایی شورآباد هم تصورندارم خیلی به درد شما بخورد!

  3. اسرائیل از نظر دیدگاههای اطلاعاتی هم بنگریم باید چنان فعال باشد که جلوی خواب رفتن آمریکا عده ای تحت به عنوان دمکرات در کنگره که با پول نفت اعراب قطری توانسته اند به کنگره بروند و با لبخند جلوی همه به اسرائیل فحش بدهد را بگیرد اسرائیل باید از نظر اطلاعاتی و فرهنگی در کالیفرنیا و تکزاس و فلوریدا چنان فعال باشد که به شدت جلوی نفوذ و قدرت عمل لابی های دولت خامنه ای و وابستگان و متحدانش را بگیرد ، لابی ای که دشمنی شدید با قدرت عمل شدید حزب جمهوری خواه را دارند و حتی در مقابل اقدامات قاطعانه و صحیح به رهبری ملایم دونالد ترامپ هم دشمنی دارند شدیدا با آن مقابله کنندو حضور داشته باشند و حزب جمهوری خواه و دونالد ترامپ را تقویت کنند بخصوص صدای آمریکا را از تسلط دمکراتها اوبا مایی ها خارج کرده و مدیریت آنرا تحت نظارت تلویزیون فاکس بگذارند مردم اسرائیل باید در داخل آمریکا چنان فعال باشند که با کمک لاتین تباران بتوانند مواضع سیاسی دونالد ترامپ را در مقابله جویی با نظام منحط ایران تشویق به رویارویی نظامی با نظام منحط و فشل و از کار افتاده ایران بی هیچ ترسی بکنند و نباید بگذارند که ترامپ در خاور میانه فقط دنباله روی از پوتین و روسیه ایکه در حتی در اروپا هم مشروعیت و حقانیت ندارند بکند و درسوریه و عراق بصورت موثرتری نیروهای آمریکا را با کمک ناتو وارد عمل سازد چراکه روسیه به علت تجاوز به کریمه در نقطه ضعف شدید امنیتی هم قرار گرفته اند و باید ترامپ را وادار کنند که از رو آوردن به استراتژی ریگان یعنی رو آوردن به دگرگونی و حتی دگردیسی کامل روسیه و متحدین آسیای میانه ایش اصلا نترسد و از همراهی و کمک به مردم اروپایی حراسان از روسیه با ناتو و پیگیری تغییر شکل حکومت روسیه سفید و حتی روسیه و فراری دادن لوکاشنکو و پوتین با کمک و حمایت از بیش از ۹۵ درصد مردم آنها اصلا واهمه ای نداشته باشد

  4. مردم اسراییل هر چه بیشتر با مردم ایران ارتباط داشته باشند میفهمند ایرانیان هیچ دشمنی با انان نداشته و حساب مردم از حکومت جداست حتی چهل سال تبلیغات سنگین ضد یهود نتوانسته خللی در ان وارد کند مردم ایران میدانند دشمن واقعی کیست!

  5. بدون اغراق و بدون هیچ قصد و جانبداری یا موضع گیری سیاسی میگویم که هر چه آدم یهودی را در ایران میشناسم , انسانهای مفید , خوب , قابل اعتماد و درستکاری هستند. ایکاش یک فرصت برای مردم ایران فراهم شود تا هر چه بهتر مردم یهود و اسرائیل را بشناسند.

Comments are closed.