اسرائیل هفتاد و یکمین سالروز استقلال خود را با آئین های مردمی و فرهنگی و هنری جشن گرفته است

 

نخست وزیر و همسرش در کنار جوانان ناقص العضو که به خدمت در ارتش پذیرفته شده اند و مورد حمایت قرار دارند

برگزاری جشن های سالروز استقلال اسرائیلاسرائیل، امروز (پنجشنبه) هفتاد و یکمین سالگرد استقلال دوباره خود را جشن گرفته است و به همین مناسبت آئین های گوناگون فرهنگی و اجتماعی و تفریحی برگزار می شود. برخلاف بسیاری کشورهای دیگر، جشن های استقلال اسرائیل با رژه نظامی همراه نیست، بلکه جنبه کاملا مردمی دارد و یک روز تفریحی و علمی و فرهنگی محسوب می شود.

این آئین ها ساعت هشت شامگاه دیشب آغاز شد که شامل یک برنامه پرشکوه هنری بود و امشب با برگزاری آئین اعطای جوایز ملی اسرائیل به پایان می رسد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و زیر دفاع، در پیام خود به مناسبت هفتاد و یکمین سالروز استقلال، از دستاوردهای بزرگی که اسرائیل در طول سال های گذشته به آن دست یافته است اشاره کرد و در همان حال، به مسائل روز نیز پرداخت و درباره حکومت ایران یادآور شد که فتنه گری های حکومت و کمک رسانی آن به سازمان های ترور فلسطینی ادامه دارد و اسرائیل در برابر آن خواهد ایستاد. نتانیاهو در بخش دیگری از سخنان خود گفت که رژیم از قصد خود برای تولید بمب هسته ای منصرف نشده و به شیوه های مختلف می کوشد به این برنامه ادامه دهد، ولی اسرائیل قاطعانه از آن جلوگیری خواهد کرد.

حسن روحانی در سخنان این هفته خود ادعا کرد که اسرائیل یکی از عوامل کلیدی بود که دولت پرزیدنت ترامپ را تشویق کرد از برجام خارج شود. نخست وزیر اسرائیل از روز نخست درباره برجام گفته بود که این یک توافق اتمی بسیار بد است که به رژیم ایران امکان می دهد به ادامه برنامه های اتمی و فتنه گری های دیگر و تولید موشک های جنگی بپردازد.

آئین های هفتاد و یکمین سالگرد استقلال اسرائیل، با برگزاری جشن باشکوهی در اورشلیم آغاز شد. در این جشن، چهارده تن از افراد اسرائیلی مشعل های دوازده گانه را برافروختند. این مشعل ها نماد دوازده قبیله یهود است که پایه گذار ملت اسرائیل و کشور مستقل آن ها در چند هزار سال پیش بوده اند.

جشن استقلال اسرائیل، امسال به ابتکارات علمی و فرهنگی و اجتماعی اختصاص داشت و در آن یهودیان تازه مهاجر از کشورهای مختلف، و همچنین افراد دارای نقص جسمی شرکت داشتند و هنرنمایی کردند. صدای آواز یک بانوی کور، همگان را به هیجان درآورد. همچنین نمایش های زیبای رقص و آواز برگزار شد و این مراسم با آتش بازی رنگارنگی به پایان رسید.

در ساعت هشت بامداد امروز (پنجشنبه) شماری از هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی اسرائیل، بر فراز اقامتگاه رئیس جمهوری به پرواز درآمدند و ادای احترام کردند. یک ساعت پیش از ظهر نیز ده ها هواپیمای ارتشی و هلیکوپترها و پرنده های دیگر نظامی، از فراز شهرهای بزرگ اسرائیل از شمال تا جنوب به پرواز درآمدند و هواپیماهای کوچک مشقی عملیات آکروباتیک در هوا انجام دادند.

امروز همچنین مسابقات جهانی شناخت تورات برای نوجوانان برگزار شد که در آن، نوجوانانی از اسرائیل و ده ها کشور دیگر شرکت دارند و به پرسش هایی درباره متون کتب مقدس یهود پاسخ می گویند.

آئین های رسمی سالگرد استقلال، امشب با اعطای جوایز ملی اسرائیل به پایان می رسد. این جوایز که مهمترین جایزه های اسرائیل محسوب می شود، هر سال به بهترین دانشمندان، هنرمندان، مدافعان امنیت کشور و نویسندگان و برجستگان دیگر کشور اعطا می شود.

ولی از دیدگاه بسیاری از مردم اسرائیل، سالگرد استقلال، یک روز شادمانی و تفریح محسوب می شود که برجسته ترین بخش آن، رفتن به پارک ها و گردشگاه ها و نواحی سرسبز کشور است که جنبه پیک نیک دارد. گفته می شود که بیش از یک میلیون نفر از اسرائیلیان به دامان طبیعت روی آورده اند و روز خود را در نواحی خوش آب و هوا سپری می کنند. اکثر خانواده ها به کباب کردن گوشت و به اصطلاح فرنگی ها باربیکیو می پردازند که در زبان عبری به آن منگل می گویند که همان واژه منقل به زبان فارسی می باشد.

در همین حال، شماری از پایگاه های مهم نظامی کشور درهای خود را به روی شهروندان و به ویژه جوانان و نوجوانان می گشایند. پایگاه های نیروی هوایی و زرهی از جالب ترین اماکن دیدار نوجوانان و خانواده ها می باشد و به کودکان و نوجوانان اجازه داده می شود داخل کابین هواپیمای جنگی شوند و روی صندلی خلبان بنشینند و با طرز کار هواپیما، به طور سطحی آشنایی پیدا کنند.

همچنین بسیاری از موزه های هنری و علمی و تاریخی اسرائیل به روی بازدیدکنندگان باز است و در بسیاری از شهرها برنامه های هنری نیز برای همگان برگزار می شود.

پیش از ظهر امروز، آئین سالیانه اعطای جایزه به صد و بیست تن از سربازان برجسته اسرائیل نیز در اقامتگاه ریاست جمهوری برگزار گردید. شماری از این سربازان، دختران و پسران جوان یهودی هستند که از کشورهای مختلف، بدون خانواده خویش به اسرائیل مهاجرت کرده و وارد خدمت در ارتش شده اند.

در ساعات دیشب، در همه شهرها و شهرک های اسرائیلی صحنه های موسیقی و رقص برپا شده بود و هنرمندان و نوازندگان تا پاسی از نیمه شب گذشته، به اجرای برنامه های هنری و تفریحی ادامه می دادند و مردم به رقص و شادمانی پرداخته بودند.

در ساعات بعداز ظهر امروز، اقامتگاه ریاست جمهوری پذیرای سفیران و نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی می باشد که برای ارائه شادباش به پرزیدنت ریولین به آن جا می آیند.

همچنین، دیروز و امروز ده ها پیام شادباش از رهبران و سیاستمداران چندین کشور به اورشلیم رسیده است. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در پیام خود نوشت که ملت کانادا و شخص وی، اسرائیل را دوست نزدیک خود می دانند و از همکاری با این کشور خشنود هستند. او نوشت که این همکاری همیشه برای دو ملت سودمند بوده و در آینده باید ادامه یابد و حتی تقویت شود. جاستین ترودو نوشت که سالروز استقلال اسرائیل، همچنین مصادف با هفتادمین سال برقراری روابط رسمی دیپلماتیک بین کانادا و اسرائیل می باشد و او آن را یک روز فرخنده می داند.

در جزیره تایوان ، به مناسبت سالروز استقلال اسرائیل، بلندترین برج ساختمانی آن کشور با رنگ های مختلف نورانی شد و شادباش به استقلال اسرائیل، روی بدنه آن ظاهر گردید.

این ساختمان پنجمین برج ساختمان بزرگ جهان محسوب می شود.

همچنین در نیویورک نیز گردهمایی های شادی برگزار گردید و شادباش های ویژه برای مردم اسرائیل فرستاده شد.  به دستور فرماندار نیویورک، برج های دوقلوی مرکز تجارت بین المللی در آن شهر که بلندترین ساختمان های نیویورک محسوب می شود، به رنگ های آبی و سفید که نماد پرچم ملی اسرائیل است روشن گردید.

4 دیدگاه‌

  1. اسرائیل مساوی است با سامان و سازندگی، مساوی است با زندگی!
    هفتاد و یکُمین سالگرد استقلال تنها کشورآزاد و دمکراتیک در خاورمیانه خسته باد!
    هر چه از تلاش روزمره این ملت بزرگ و شریف برای پیشرفت و بهبود، همکاری و سازندگی بگوییم کم گفته ایم.
    ما ایرانیان همیشه باید اسرائیل را سرمشق خود قرار داده تا بتوانیم ایران را از منجلابی که درآن است نجات داده و در آینده ای بدون آخوند و پاسدار برای صلح و پیشرفت با این کشور همکاری کنیم.
    به امید آزادی ایران و دوستی، همبستگی وهمکاری با اسرائیل
    ارادتمند سهراب پارسیان

  2. چقدر لذّت بُردم از دیدن خوشحالی ملّت اسرائیل۰ یهودی و غیرِ یهودی در کنار هم برای معجزہای به نام اسرائیل جشن گرفتند۰ قابلِ توجه ملّت ایران۰ من ھم این روز را به اسرائیل و ھمه یهودیھا شادباش میگویم۰

Comments are closed.