مرحله دیگری از جنگ فرسایشی رژیم ایران علیه ایالات متحده: حمله موشکی به “ناحیه سبز” محل سفارت آمریکا در بغداد

رتش عراق امشب (یکشنبه) تائید کرد که محله محافظت شدۀ معروف به “ناحیه سبز” در بغداد که محل سفارت ایالات متحده و چندین اداره دولتی مهم عراق است، ساعتی پیش هدف چندین خمپاره قرار گرفته و آسیب هایی وارد آورده که از ابعاد آن اطلاعات دقیقی در دست نیست. آگاهان می گویند که هدف این حمله راکتی، ساختمان سفارت آمریکا در بغداد بوده که ده سال پیش برپا گردیده و یکی از بزرگترین ساختمان های شهر و محله معروف به ناحیه سبز محسوب می شود.

منابع خبری، این حمله را که با پرتاب چندین راکت از نوع کاتیوشا انجام گرفته، تعرض دیگری از جانب گروه های شیعه عراقی می دانند که به احتمال زیاد، به دستور حکومت اسلامی ایران صورت گرفته است.

در روزهای اخیر مقامات آمریکایی گفته بودند که اوضاع امنیتی در عراق و به ویژه در بغداد رو به وخامت می رود و به کارمندان غیر ضروری دولت آمریکا در عراق دستور داده شده بود خاک آن کشور را ترک گویند. همچنین بحرین و چند امیرنشین دیگر حوزه خلیج فارس به شهروندان خود دستور داده بودند که خاک عراق و کشور ایران را ترک گویند.

ارتش عراق می گوید که دست کم یک راکت از نوع کاتیوشا در داخل ناحیه سبز منفجر شد، ولی احتمالا خساراتی ببار نیاورد. گفته می شود که این کاتیوشا به سوی سفارت آمریکا نشانه گیری شده بود.

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل بر این گمان است که این حمله موشکی، حلقه دیگری از سلسله تعرضات حکومت ایران علیه منافع آمریکا و هم پیمانان آن در حوزه خلیج فارس می باشد.

منشه امیر در آخرین مصاحبه در شبکه تلویزیونی صدای آمریکا گفته بود که نیروهای مسلح حکومت اسلامی ایران از رویارویی مستقیم با ارتش ایالات متحده خودداری خواهند ورزید تا از بروز یک جنگ تمام عیار جلوگیری شود – زیرا در چنین صورتی شکست سپاه پاسداران حتمی خواهد بود.

منشه امیر گفته بود که رژیم ایران، به جای یک درگیری مستقیم، به یک جنگ فرسایشی، به صورت غیرمستقیم و به طور نیابتی، علیه ایالات متحده و هم پیمانان آن در حوزه خلیج فارس دست خواهد زد.

وی در مورد مفهوم این سیاست گفته بود که رژیم ایران به اجرای تعرض های محدود علیه امیرنشین ها که در واقع مجری منافع آمریکا خواهند بود دست خواهد زد، تا به ایالات متحده این پیام را برساند که در هر نقطه ای از منطقه دارای عوامل مزدور خویش است و می تواند به تعرض و ترور دست بزند.

حمله موشکی امشب به ناحیه سبز در مرکز بغداد نیز، با آن که به احتمال قوی علیه سفارت آمریکا بوده، ولی هنوز در چارچوب این سیاست فرسایشی قرار می گیرد – گرچه یک گام به پیش، در برنامه تعرضی رژیم ایران محسوب می شود.

به گفته امیر، آسیب رساندن به دو نفتکش سعودی در نزدیکی بندر فجیره، و پس از آن بمباران لوله های نفت رسانی در خاک عربستان توسط پهپادهای ساخت ایران، به هدف مختل ساختن جریان نفت، و هشدار دادن به دولت عربستان و امیرنشین ها صورت گرفت و هدف مضاعفی داشت: یکی آن که امیرنشین ها را بترساند، و دوم آن که باعث افزایش بهای نفت در بازار جهانی گردد.

گرچه در سال های اخیر ناحیه سبز در بغداد، محل استقرار ادارات مهم دولتی و سفارتخانه های چندین کشور، در سال های پس از سقوط صدام حسین، بارها هدف حمله موشکی قرار گرفته، ولی تعرض امشب، با توجه به رویدادهای اخیر مفهوم ویژه ای دارد.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در هفته های اخیر چندبار تاکید کرده بود که هرگونه حمله به منافع آمریکا در منطقه، حتی اگر از جانب عوامل مزدور شیعه صورت گیرد، به خود حکومت ایران نسبت داده خواهد شد و واکنش تندی را به دنبال خواهد آورد. ولی در دو مورد گذشته (کشتی ها و لوله های نفت) ایالات متحده به طور رسمی سکوت کرده و در مورد شلیک کاتیوشا به سوی ناحیه سبز در بغداد نیز، تا هنگام تنظیم این خبر، واکنشی از جانب ایالات متحده شنیده نشده است.