خامنه ای گفته بود که مذاکره با آمریکا “سم مضاعف” است. ولی روحانی بار دیگر بر اهمیت مذاکره تاکید گذارد

خامنه ای گفته بود که مذاکره با آمریکا “سم مضاعف” است. ولی روحانی دوباره بر اهمیت مذاکره تاکید می گذارد

حسن روحانی ،بطور غیر مستقیم به مذاکرات با ایالات متحده تاکید کرد و گفت : ما اهل مذاکره و گفت و گو هستیم .

حسن روحانی، که در جمع اصحاب فرهنگ و هنر در این باره سخن می گفت ، افزود :  حکومت ایران با توجه به شرایط کنونی بحرانی که دارد با سه مشکل اساسی گرانی ، فقر ،و بیکاری مواجه است .در چنین شرایطی ما خواهان تحکیم و وحدت بین حکومت و مردم هستیم .

وی تاکید کرد :مشکلات اساسی حاکم در حکومت ایران جدی است و شرایط به گونه است که باید راه حل اساسی را پیدا کرد ،دولت تحمل پذیرش فشارها را ندارد و نمی تواند در دراز مدت پاسخگو باشد .

روحانی گفت :  تحریم های کنونی علیه حکومت ایران ،وضعیت اقتصادی کشور را بطور کامل فلج کرده است .

وی افزود: ما با هنرمندی و روش خاصی توانستیم  با مذاکره کنندگان در تحریم های هسته ای ارتباط برقرار کنیم و موفق هم شدیم  ،مذاکره علاوه بر دانش، هنر نیز هست چرا که باید از حالت چهره، لحن آمرانه و مودبانه و آگاه از مطالب روز ، بتوانیم بفهمیم که طرف مذاکره کننده چه چیز را ازما می طلبد و باید با فهم و تجربه این راه را، در عرض چند ثانیه طی کنیم که همان خلاقیت است.

سخنان روحانی اشاره ای دارد بر ادبیات غیر هنری سران حکومت  اسلامی ایران، که بارها از ادبیات نادرستی در سخنان خود خطاب به آمریکا و اروپا استفاده کردند.

خمینی بارها از جمله” آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، برای سخنرانی هایش  استفاده میکرد و خامنه ای با بکارگیری جملات خشونت بار و نادرستی همچون “آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید” و مذاکره با آمریکا سم است با مردم جهان سخن می گویند .

روحانی گفت : دولت توانست با تعامل با دنیا بر اساس دانش، ‌علم و هنرمندی  تیم امور خارجه و با قدرت دیپلماسی ،برای خروج از تحریم پیچیده، اولین قدم را در کمتر از صد روز از روی کار آمدن دولت یازدهم بردارد.

وی گفت:من به وعده ام به ملت ایران عمل کردم وبا تعامل با کشورهای اروپایی گام برداشتم و نتیجه اش ، این بود که در صد روز اول اقدامات مهمی انجام شد، به واسطه این توافق قیمت ارز پایین آمد و مردم امیدوار شدند و این کار بزرگ به واسطه قدرت دیپلماسی کشورمان عملی شد .

روحانی به طور غیر مستقیم به اختلافات داخلی کشور اشاره کرده و افزود : بسیاری با ما سر ناسازگاری دارند و  همکاری لازم را با ما ندارند اختلافات خارجی یکطرف و اختلافات داخلی طرف دیگر این مشکلات است .ما نیاز به همدلی ، اتحاد و وحدت مردم داریم .

روحانی گفت : از همه هنرمندان و اصحاب هنر توقع و انتظار داریم که با ابزار هنر سرمایه اجتماعی کشورمان را تقویت کنند .

وی افزود : بسیاری از پروژه های بعد از توافق هسته ای،  شرایط اقتصادی کشورمان را کاملاً تغییر داد اما با تشدید تحریم های جدید همه ی آنها متوقف شدند، وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست و ما در شرایط بدی هستیم .

روحانی  در تاکید حضور هنرمندان در ایجاد یکپارچگی و اتحاد بین مردم گفت : ” هیچ قدرتی بالاتر از قدرت ملی و افکار عمومی نیست،اگر افکار عمومی و مردم متحداً راهی را چه در سیاست خارجی یا سیاست داخلی و یا فرهنگ و مسایل اجتماعی بخواهند در آن راه ،ملت یکپارچه، پیروز می‌شود و این امر توسط شما هنرمندان شدنی خواهد بود .

روحانی بار دیگر در پایان افزود : حکومت اسلامی  ایران، دارای منطق بوده و اهل مذاکره است ، و ازهیچ‌کس هراسی نداریم، اما در برابر کسی که قصد زورگویی دارد، هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شویم.

این در حالی است که جامعه ی هنری ایران ،در زمینه های موسیقی ، تئاتر ، سینما تحت فشار بوده و به راحتی در بسیاری از زمینه های کاری خود قادر به فعالیت نمی باشند در اجرای بسیاری از کنسرت ها مجوز اجرا ندارند .آواز خوانی برای زنان ممنوع است و بسیاری از خوانندگان مشهور ایرانی  از جمله استاد محمدرضا شجریان ،ممنوع الصدا و حق اجرا ندارند.

بسیاری از هنرمندان سینما و تئاتر به خارج از کشور رفته و یا در زندان می باشند .هم چنین با  فشارهای متعدد حکومت ایران در چهار دهه گذشته، کانون نویسندگان نیز از این فشار ها در امان نمانده و بارها به  جلسات نویسندگان و هنرمندان ، در ایران یورش برده و بسیاری از آنان را از جمله محمد مختاری و جعفر پوینده، زندانی و به قتل رسانده اند .

یک دیدگاه

Comments are closed.