رسانه های عربی: وزیر خارجه عمان، به ماموریت از جانب ایالات متحده، در سفر به تهران، به رژیم ایران هشدار داد

رسانه های عربی: وزیر خارجه عمان، به ماموریت از جانب ایالات متحده، در سفر به تهران، به رژیم ایران هشدار داد

رسانه های عربی در حوزه خلیج فارس گزارش می دهند که ماموریت اصلی یوسف بن علوی وزیر خارجه سلطان نشین عمان در سفر به تهران، رساندن هشدارهای دولت ایالات متحده دایر بر این بوده که مبادا رژیم ایران، و یا عناصری در داخل حکومت در صدد برآیند به سربازان آمریکایی در حوزه خلیج فارس اسیب برسانند و یا به اقدامات تعرضی علیه تجهیزات و یا تاسیسات نظامی آمریکایی در این ناحیه دست برنند.

در گزارش پیشین گفته شده بود که هدف سفر از پیش اعلام نشده بن علوی به تهران، تلاش برای میانجیگری بین ایران و ایالات متحده بوده است. عمان در جنوب تنگه هرمز قرار دارد و یک همسایه مهم ایران محسوب می شود و طبیعی است که از تنش فزاینده بین ایران و آمریکا نگران باشد و در صدد میانجیگری برآید.

ولی اکنون برخی روزنامه های عربی در حوزه خلیج فارس می نویسند که بن علوی به ابتکار خود رهسپار تهران نشد. بلکه ایالات متحده به او ماموریت داده بود به رژیم ایران بفهماند که قصد ایالات متحده جدی است و مبادا که حکومت ایران در صدد تعرضی برآید که راه چاره ای جز واکنش کوبنده نیروی نظامی آمریکا در منطقه نباشد.

هیچیک از مقامات کشورهای ذینفع هنوز کوچکترین اشاره ای به علت سفر بن علوی به تهران و مسائل مورد گفتگوی او با مقامات ارشد حکومت نکرده است. این سکوت، ممکن است تائید کننده خبر روزنامه های عربی باشد.

در این میان، دستگاه دیپلماسی حکومت اسلامی ایران به یک کارزار تبلیغاتی برای سیاه نمایی حضور نظامی ایالات متحده در منطقه پرداخته است و محمد جواد ظریف در این رابطه گفت که “حضور نیروهای آمریکایی، امنیت حوزه خلیج فارس را به خطر می اندازد”.

ظریف که در هفته های اخیر می کوشد در هر فرصت با تلویزیون های آمریکایی مصاحبه کند و بکوشد افکار عمومی در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد و یک فشار سیاسی بر دولت ترامپ وارد آورد، در مصاحبه ای که شبکه سی ان ان با وی ترتیب داد، در توضیح دیدگاه خود گفت: «افزایش حضور نظامی آمریکا در حوزه خلیج فارس، یک بازی بسیار خطرناک است».

آگاهان یادآوری می کنند که سران حکومت اسلامی ایران، از هنگامی که قدرت را به دست گرفتند، به صراحت اعلام داشتند که قصدشان صدور انقلاب به امیرنشین ها و برانداختن حکومت های اهل تسنن است.

این اقدامات تعرضی حکومت بود که در واقع موجب افزایش حضور نظامی ایالات متحده در حوزه خلیج فارس گردید تا بتوان از امنیت امیرنشین ها در برابر زیاده خواهی های رژیم ایران دفاع کرد.

در هفته های اخیر نیز، تهدیدهای سپاه پاسداران و شخص حسن روحانی و هشدارهای علی خامنه ای در مورد بستن تنگه هرمز و آسیب رساندن به سربازان آمریکایی و تعرض به کشتی های بازرگانی کشورهای دیگر است که ایالات متحده را بر آن داشت که حضور نظامی در این ناحیه را تقویت بخشد.

سران ایالات متحده بارها اعلام داشته اند که مایل به درگیری نظامی با ایران نیستند. حتی فرماندهان سپاه پاسداران نیز می گویند که قصد جنگ با آمریکا را ندارند. ولی همیشه این نگرانی وجود دارد که فرد یا افرادی در داخل سپاه به صورت آن چه که رژیم آن را “خودسرانه” می خواند، به اقدامات تعرضی علیه نیروهای آمریکایی دست بزند و آنگاه نمی توان از شعله ور شدن آتش جنگ جلوگیری کرد.

همچنین ایالات متحده بیم دارد که رژیم ایران از طریق عوامل مزدور خود در منطقه علیه سربازان آمریکایی به تعرض دست بزند تا ظاهرا، موجب درگیری مستقیم نشود. ولی سران ایالات متحده روشن ساخته اند که در چنین موردی، انگشت اتهام را مستقیما به سوی حکومت ایران دراز خواهند کرد.

در روزهای اخیر، مقامات آمریکایی علنا ابراز نگرانی کردند که حزب الله لبنان در صدد برآید به دستور رژیم ایران، علیه حضور نظامی آمریکا در منطقه به تعرض دست بزند. روزنامه های عربی نوشتند که هشدار در این مورد، یکی از پیام هایی بوده که یوسف بن علوی در سفرش به تهران، به آگاهی سران رژیم رساند.