به دنبال رویدادهای اخیر، تا چه حد به امکان بروز جنگ ایران – آمریکا نزدیک شده ایم؟

با بررسی همه رویدادهای اخیر و اظهارات تهدید آمیزی که از زبان سران حکومت اسلامی ایران و بلندپایگان آمریکایی شنیده می شود، این گمان قوت می گیرد که خاورمیانه با شتاب بیشتری به سوی یک درگیری جنگی احتمالی پیش می رود و اگر چنین شود، ابعاد پیامدهای خونین آن قابل پیش بینی نخواهد بود.

بلندپایگان نظامی ایالات متحده توصیه کردند که ارتش آن کشور بر شمار سربازان خود که در امیرنشین های جنوب خلیج فارس مستقر هستند بیافزاید و تصور می رود که این توصیه عملی گردد و به زودی هزاران سرباز دیگر آمریکایی رهسپار منطقه شوند.

از سوی دیگر، کمیسیون روابط خارجی سنای ایالات متحده پیشنهاد حزب دموکرات را به هدف محدود ساختن دولت پرزیدنت ترامپ، در صورتی که بخواهد علیه رژیم ایران اعلام جنگ کند، رد کرد و اعلام داشت که رئیس جمهوری نیازی به دریافت اجازه از کنگره ندارد.

این تصمیم بسیار با اهمیت تلقی می شود. زیرا به پرزیدنت ترامپ امکان می دهد که هرگاه لازم دید، بدون نیاز به کسب اجازه از کنگره، عملیات نظامی ناگهانی علیه رژیم ایران را آغاز کند.

همزمان، حسن روحانی بر شدت تهدیدهای جنگی خود علیه ایالات متحده افزوده است.

رئیس جمهوری ایران روز گذشته (پنجشنبه) گفت که حتی اگر ایالات متحده بخواهد همه جا را بمباران کرده و با خاک یکسان سازد، باز هم حکومت ایران تسلیم شرائط و خواسته های آمریکا نخواهد شد.

همچنین، فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ادعا کردند که اگر رژیم مورد تجاوز قرار گیرد، آن ها قادرند اسرائیل و ایالات متحده را به خاک بنشانند.

حسن روحانی ادعا کرد که رژیم ایران می تواند آنچه را که “رژیم صهونیستی و ارتجاع منطقه، و آمریکا” نامید به آسانی شکست دهد.

منظور او، کشور اسرائیل، امیرنشین های عرب و ایالات متحده است که همگی خواهان مهار کردن رژیم ایران و پایان بخشیدن به فتنه های آن هستند.

با این همه روحانی تاکید کرد که برای رسیدن به چنین هدفی، لازم است همه مردم از رژیم جانبداری کنند و به مقاومت دست بزنند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد که کشته شدگان و جانباختگان ایران، یک گواه صادق در مورد عزت و توان ایستادگی ملت ایران است.

اشاره روحانی به جنگ هشت ساله با عراق بود که مردم ایران، با جانفشانی، توانستند ارتش دشمن را از وطن خویش بیرون کنند. ولی شرائط منطقه ای و داخلی ایران، امروز با دوران تهاجم صدام به این مرز و بوم کاملا متفاوت است.

آشنایان امور ایران می گویند که اگر در آن سال ها، مردم ایران از تمامیت ارضی کشور خویش دفاع کردند و دشمن را بیرون راندند، به خاطر آن بود که حاضر نبودند سرزمین آنان در اشغال بیگانه باشد. ولی اوضاع امروز با آن دوران کاملا تفاوت دارد.

شماری از شهروندان در ایران، به رادیو پیام اسرائیل گفتند که آن ها آرزو می کنند جنگی روی دهد که به سرنگونی رژیم بیانجامد. آن ها گفتند که اگر جنگ رخ دهد، مردم نه تنها به کمک رژیم نخواهند آمد، بلکه با استفاده از این فرصت به خیابان ها خواهند ریخت و خواهان برافتادن رژیم خواهند شد.

روحانی ادعا کرد که آن چه که “فرهنگ ایثار و ایستادگی و مقاومت” نامید با خون ملت ایران عجین شده است.

در واشنگتن، منابع آگاه گفتند که مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا به زودی با اعضای شورایعالی امنیت ملی ایالات متحده به گفتگو خواهند نشست و درباره امکان فرستادن هزاران سرباز تازه نفس به حوزه خلیج فارس، برای آنان توضیح خواهند داد.

در گزارش های پیشین گفته شده بود که در حال حاضر ایالات متحده ممکن است ده هزار سرباز دیگر به خاورمیانه بفرستد. ولی کارشناسان نظامی می گویند که اگر ایالات متحده بخواهد ضربه کاری بر رژیم ایران وارد آورد، که دیگر نتواند سر بلند کند، به دست کم یکصد هزار سرباز در حوزه خلیج فارس نیاز دارد.

به گفته تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل، در مرحله کنونی، ایالات متحده می کوشد با به کار انداختن قدرت بازدارندگی نظامی خود، و همچنین افزودن بر فشارهای اقتصادی و سیاسی، حکومت ایران را به پای میز گفتگو بکشاند. ولی حسن روحانی و فرماندهان سپاه پاسداران ادعا کردند که چنین روش هایی نمی تواند آمریکا را به هدف خود برساند.

آشنایان امور می گویند که تا کنون اجرای تحریم های آمریکایی بیش از آن چه که انتظار می رفت با موفقیت روبرو شده و حتی دوستان نزدیک رژیم ایران نیز ناچار به اطاعت از آن گردیده اند و خرید نفت از ایران را متوقف می سازد. همچنین، نبود نفت ایران در بازار جهانی، نرخ نفت را حتی یک سنت در بشکه بالا نبرده است و کمبود نفت ایران، بکلی احساس نمی شود.

این تحلیلگر گفت که در حال حاضر خطر بروز جنگ همچنان بسیار ضعیف است، ولی رویدادهای آینده قابل پیش بینی نیست و همیشه این نگرانی وجود دارد که یک حادثه پیش بینی نشده رخ دهد، و یا عواملی در صدد برایند آب را گِل آلود سازند.

 

3 دیدگاه‌

  1. با سلام و خسته نباشید,
    اصلا احتیاج به جنگ نیست, با همین شیوه دولت امریکا(فشار حداکثری) اخوندها قافیه را باخته اند, شکاف بین مردم و حاکمیت به مرحله انفجار رسیده و دیگر حتی به نیروهای خودش هم اعتمادی نداره رفته حشدالشیعی, فاطمیون ووو را وارد کرده, رژیمی که تا دیروز عمق استراتژیکش را کشورهای منطقه میدانست, الان عمق استراتژیکش شهرهای ایران شده, ایران در مرحله انقلابه دقیقا از دیماه ۹۶ تمام دنیا دیدند که رژیم هیچ پایگاهی نداره(حتی روحانی هم اعتراف کرد که بعد از اتفاقات دیماه ۹۶ دولت امریکا از برجام خارج شد), از ترس مردم در بالاترین سطوح سپاه ریزش شده(نمونه اش بریدن جعفری فرمانده سپاه), امریکا به جای خودش, این رژیم حتی از کویت- بحرین هم وحشت داره, نه بخاطر سلاحهای انها بلکه برای بهم خوردن “تعادل قوا” در داخل, همان دشمن اصلی این رژیم وحشی عقب مانده(مردم ایران) که تشنه به خونشان اماده اند که این رژیم را به زباله دان تاریخ بفرستند, رجز خواندن اینها دقیقا برای پوشاندن ترسشان است, اینها از ترس سرنگونی شبها نمی توانند بخوابند, بخور بخور, جنایات تمام شده الان باید پاسخگوی اعمال ننگیشان باشند, , مجسم کنید “عبا زیر بغل, نعلین بدست, با دهان کف کرده و رعشه مرگ” درحال فرارند و پشت سرشان هزاران نفردر پی دستگیری و تکه تکه کردنش هسنند

  2. شرایط وفاق در داخل آمریکا وخیم است ، دمکراتها آشکارا علیه عقلای ایران و در کنار حاکمیت قرار گرفته اند ، انشقاق در آمربکا حتی برای جهان خطرناک است ، مسائل ونزوئلا ، کره شمالی ، ایران و…. نیاز به وحدت عمل جهانی دارند.
    روسیه از این فرصت بیشترین بهره را می برد و اراده جهانی را دور می زند.
    دمکراتها باید بفهمند که آمریکا را در یک مقطع حساس تاریخی از ایفای وظیفه باز می دارند.
    حکومت ایرلن با اطمینان از عدم اقدام آمریکا ممکن است منطقه و ایران را به آشوب بزرگی بکشاند.

  3. فقط شلیک چند موشک به بیت رهبری و پاستور و مجلس و پایگاه های موشکی این ها، جمهوری ولایت فقیه را متلاشی می کنه.
    ای کاش دنیا می فهمید بدون این رژیم چقدر زندگی زیباتره و آرامش در همه منطقه حاکم میشه

Comments are closed.