اسرائیل با بحران تشکیل کابینه آینده روبرو شده و یکی از راه حل ها، ممکن است تجدید انتخابات پارلمانی باشد

اسرائیل با بحران تشکیل کابینه آینده روبرو شده و یکی از راه حل ها، ممکن است تجدید انتخابات پارلمانی باشد

آیا اسرائیل، کمتر از دو ماه پس از انتخابات عمومی به هدف برپایی یک دولت جدید، دوباره به سوی انتخابات عمومی پیش می رود؟ علت این پرسش آن است که هنوز تلاش بنیامین نتانیاهو برای برپایی دولت ائتلافی جدید به نتیجه نرسیده و احزابی که قرار است در دولت آینده عضویت یابند، خواسته ها و انتظارات متفاوتی دارند که نمی توان به روی آن ها پل زد و یک دولت با ثبات برپا ساخت؟

اختلاف نظر عمده ای که بین احزاب راست گرای اسرائیل وجود دارد، بر سر قانون خدمت وظیفه دانشجویان امور دینی است که در کابینه پیشین به پارلمان ارائه گردید و حتی شور اول آن نیز به انجام رسید و اکنون احزاب بسیار مذهبی اسرائیل خواهان باطل کردن آن و دادن معافیت کامل به این گونه دانشجویان هستند.

حزب سکولار “ییسرائیل بیتینو” (اسرائیل خانه ماست) که بسیاری از اعضای آن یهودیانی هستند که از اتحاد شوروی پیشین به اسرائیل مهاجرت کرده اند، خواهان آن است که بیشترین بخش از این جوانان نیز دوران خدمت نظام وظیفه را انجام دهند. اویگدور لیبرمن رهبر این حزب، که در دولت پیشین وزیر دفاع بود، اعلام داشته که اگر قانون بسیج مذهبیون، آن گونه که تهیه گردیده به تصویب نرسد، حزب او حاضر نیست در دولت آینده عضویت یابد.

در چنین وضعی، کل کرسی های احزابی که مایل به شرکت در دولت ائتلافی آینده هستند، به شصت می رسد که برای برپایی دولت، حداقل یک کرسی کم دارد. اگر حزب لیبرمن به دولت بپیوندد، از میان ۱۲۰ کرسی پارلمان، دارای ۶۵ کرسی خواهد شد و می توان یک دولت مستحکم به وجود آورد.

احزاب راست گرا در اسرائیل، امروز (آدینه) با انتشار بیانیه مشترکی، از لیبرمن خواستار شدند از شرائط خود صرفنظر کند و به دولت آینده بپیوندد. ولی لیبرمن می گوید که این، احزاب متعصب مذهبی هستند که باید با خدمت نظام وظیفه فرزندان خود موافقت کنند.

احزاب راست گرا هشدار داده اند که اگر لیبرمن به دولت نپیوندد، رئیس جمهوری وظیفه تشکیل کابینه آینده را به احزاب چپ محول خواهد کرد. ولی امکان دیگر آن است که پارلمان اسرائیل، که همین دو هفته پیش رسما شروع به کار کرد، قانونی به تصویب برساند که انتخابات عمومی، دوباره برگزار شود.

2 دیدگاه‌

  1. راه حل این بحران روشن و واضح است و دقیقا همان چیزی است که رئیس جمهور اسرائیل از ابتدا پیشنهاد نمود؛ تشکیل یک دولت وحدت ملی با مشارکت دو حزب اصلی این انتخابات (لیکود و آبی سفید) و به حاشیه راندن احزاب کوچک و پرتوقع.
    اگر این دو حزب اکنون نتوانند شرایط خطیر پیش رو را درک نموده و با اتحاد خود به جامعه اسرائیل نیز درس مدارا, وحدت و یکپارچگی بیاموزند؛ پس دیگر کی قصد انجام این مهم را خواهند داشت.
    به گواه تاریخ یهود افراط گری و در نتیجه آن اختلاف داخلی بزرگترین دشمن ملت اسرائیل در تمامی دورانها بوده است که باید از هم اکنون جلوی آنرا گرفت و تمامی احزاب و افراد باید تلاش خود را برای پرهیز از تکرار این اشتباه بزرگ تاریخی به کار برند.

  2. عزیزانم دشمنانی که خواهان نابودی اسرائیل و بنی اسرائیل هستند حرفشان را زده اند بنیامین نتانیاهو رهبری اسرائیل را در دست دارد و این شوخی نیست که شرارت ضد اسرائیل باید نابود شود بازی های سیاسی الان موقعش نیست امریکا منتظر است اسرائیل دولت خود را تایید کند به رهبری بنیامین نتانیاهو تا سیاست قاطعهی در قبال ایران اتخاذ نماید . پس هوشیار بیدار در مقابله با ایران اسلامی پیش خواهید رفت . درو دوبرکت بر اسرائیل درود وبرکت بر بنی اسرائیل

Comments are closed.