محمد جواد ظریف در دیدار با رهبران عراق، از آن ها شنید که نباید بحران را دامن زد و عراق حاضر به میانجیگری است

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز  پیشتر اعلام کرده بود که دولت بغداد برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن تلاش می کند و با رهبران هر دو کشور در تماس است

در یک تلاش تازه از جانب عراق برای میانجیگری بین ایران و ایالات متحده، و جلوگیری از بروز جنگ در حوزه خلیج فارس، برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، در دیدار با محمد جواد ظریف به وی گفت که بحران  های کنونی در منطقه را باید از طریق سیاسی حل کرد و از شدت بخشیدن به آن دوری جست.

رئیس‌جمهوری عراق و محمد حلبوسی،  رئیس مجلس شورای ملی آن کشور، در دیدار دیروز (شنبه ) خود با وزیر خارجه ایران ، با تاکید بر لزوم کاهش تنش در منطقه گفتند : عراق آماده است و می‌تواند برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن میانجی‌گری کند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز  پیشتر اعلام کرده بود که دولت بغداد برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن تلاش می کند و با رهبران هر دو کشور در تماس است.

وی گفته بود : عراق می تواند روی تصمیمات آمریکا و ایران تاثیر بگذارد و باعث کاهش تنش و همچنین میزبانی هر گونه نشست احتمالی برای جلوگیری از بروز جنگ شود.

کشور عراق ارتباطات خوبی هم با ایران و هم با ایالات متحده دارد و ظاهرا بهترین عامل برای میانجیگری بین دو کشور می تواند باشد .

همزمان با این تلاش دولت بغداد برای جلوگیری از بروز جنگ در منطقه، چندین گروه سیاسی در عراق زبان به اعتراض گشوده و گفتند که دولت بغداد نباید در نزاع بین ایران و ایالات متحده دخالت کند.

احتمال می رود که شماری از این گروه های معترض، وابستگان به جناح تندرو در حکومت ایران هستند که با هرگونه تماس و مذاکره با ایالات متحده مخالفت می ورزند و خواهان ادامه تنش جنگی در منطقه هستند.

تماس سیاسی سران عراق با مقامات ارشد حکومت ایران در حالی صورت می گیرد که تنش بین ایران و ایالات متحده بالا گرفته و ارتش آمریکا  با حضور نظامی خود در منطقه از جمله اعزام ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به منطقه و همچنین افزایش شمار نیروهای نظامی خود، سران حکومت ایران را به وحشت افکنده، ولی در همان حال موجب نگرانی کشورهای همسایه شده است.

ایالات متحده، بدنبال تحرکات  خرابکارانه ی گروه های تحت حمایت حکومت ایران می گوید : حضور نظامی در منطقه، برای دفاع در برابر «تهدیدهای تازه» از سوی رژیم ایران است.

سران حکومت ایران نیز با رد هرگونه دخالت در وقایع اخیر ” حمله به نفتکش های امارات و نروژ و پرتاب راکت به نزدیکی سفارت آمریکا ” می گویند که آنان خواهان جنگ نیستیم و هر گونه عملیات ” خرابکارانه” در منطقه را رد می کنند و در آن دخالتی نداشته اند. .

خامنه ای نیز،پیشتر اعلام کرد ، مذاکره با آمریکا” سم مضاعف “است ،و شیوه ای را اعمال کرد که مذاکره بین طرفین امکان ناپذیر کرده است .

بسیاری از سران دولت عراق ، احزاب و جریان های سیاسی و مذهبی در عراق نسبت به تنش های کنونی  ابراز نگرانی کرده و واکنش نشان دادند .از جمله : مقتدی صدر رهبر شیعیان عراق، خواهان میانجیگری عراق در رابطه با تنش های ایران با امریکا شد و همچنین ،نوری المالکی ،نخست وزیر پیشین عراق نیز در همین رابطه گفت  : منطقه با چالش های بزرگی روبروست و اگر جنگی رخ دهد همه ی منطقه به آتش کشیده خواهد شد پس ضرورت دارد که عراق تلاش کند تا تنش های موجود میان ایران و ایالات متحده ،پایان یابد .

یک دیدگاه

  1. وای، این عکس خیلی خندہ داره! عراقی ھایِ عرب زبان رو آوردند تو خیابون و به فارسی رویِ پارچهھا نوشتند “نه به جنگ” ، زیرا در ایران به ملّت اجازه تظاھرات نمیدند و میترسند که ملّت انقلاب کنند۰

Comments are closed.