آیا می دانستید که اگر درآمد فروش نفت، مستقیما سر سفره مردم آورده می شد، همه ایرانیان “میلیونر” بودند؟

حسن روحانی در پیکار انتخاباتی خود به مردم قول داده بود که پول نفت را به سر سفره آنان بیاورد.

محمود احمدی نژاد نیز همین قول را داده بود و برای فریبکاری یارانه ای را به مبلغ ۴۵ هزار تومان در ماه تصویب کرد که به تدریج آن را ماستمالی کردند و به برخی طبفات جامعه ندادند و امروز نیز معلوم نیست که چه درصدی از مردم ایران از این یارانه برخوردار می شوند.

آن ها گفته بودند که به این ترتیب می خواهند پول نفت را به سر سفره مردم بیاورند.

خبرگزاری تسنیم در تهران، که گرچه بیانگر دیدگاه های سپاه پاسداران است، ولی گاه به گاه مطالب انتقادی روشنگرانه ای را نیز انتشار می دهد، در شماره امروز خود (دوشنبه) به این موضوع پرداخته که اگر قرار بود پول نفت مستقیما به سر سفره مردم آورده می شد، به هر فرد چه مبلغی می رسید.

تسنیم چنین حساب کرد: اگر فرض کنیم که ایران هر روز دو میلیون بشکه نفت صادر می کرد و بهای هر بشکه هفتاد دلار بود، درآمد سالیانه ایران به ۵۱ میلیارد دلار در سال می رسید.

یعنی هر نفر از ۸۳ میلیون نفر جمعیت ایران، هر سال صاحب ۶۱۵ دلار نقد می شد که اگر آن را به نرخ دوازده هزار تومان بهای بازار آزاد ضرب کنیم معادل هفت میلیون و سیصد و هشتاد هزار تومان در سال می شود. یعنی هر فرد ایرانی از کوچک و بزرگ و پیر و جوان، می توانست هر سال این مبلغ را دریافت کند که مبلغ ماهیانه آن به ۶۱۵ هزار تومان می رسد.

البته، خبرگزاری تسنیم، دلار را به نرخ میانگین آن یعنی هشت هزار تومان، و نه دوازده هزار تومان حساب کرده و می نویسد که درآمد سرانه هر ایرانی ماهی ۴۱۰ هزار تومان می شود. حالا اگر این درآمد سرانه را در مورد یک خانواده چهار نفره، یعنی پدر و مادر و دو فرزند ضرب کنید، میبینید که همه مردم ایران میلیونر، و حتی برخی از آن ها میلیاردر هستند و خودشان نمی دانستند.

ولی این میلیون ها را مستقیما به مردم نمی پردازند، بلکه بخش اعظم آن را صرف اتم و موشک و ترور و جنگ در سرزمین های بیگانه می کنند و یک بخش از آن را چپاول می کنند و باقیمانده را که معادل یک نان بخور و نمیر است، به مردم می دهند.

وانگهی، آنقدر فتنه گری کردند که آمریکا از برجام خارج شد و تحریم ها دوباره برقرار گردید و صادرات نفت ایران به نیم میلیون بشکه در روز سقوط کرده و آن مبلغ وعده داده شده، به یک چهارم رسیده است. ولی همین مبلغ نیز اگر مستقیما سر سفره مردم آورده می شد، باز هم می توانست معیشت شرافتمندانه یک خانواده را به خوبی تامین کند.