پیشنهاد ظریف در مورد امضای پیمان عدم تعرض با امیرنشین ها، با بی اعتمادی کامل روبرو شده است

رسانه های عربی نسبت به پیشنهاد وزیر خارجه ایران، در مورد امضای یک پیمان عدم تعرض بین ایران و امیرنشین های عرب در حوزه خلیج فارس واکنش سردی نشان دادند. در حالی که همه سران کشورها نسبت به این طرح سکوت کرده و با بی اعتنایی با آن برخورد کرده اند، رسانه های عربی نوشتند که “گرگ به بره پیشنهاد می کند که با هم پیمان عدم تعرض امضا کنند و آزاری به یکدیگر وارد نسازند”.

از میان کشورهای غیرعرب، تا کنون تنها روسیه است که به این پیشنهاد نظر موافقی بیان داشته و از آن استقبال کرده است.

محمد جواد ظریف پریروز (یکشنبه) در جریان دیدار با نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق از جمله گفته بود که رژیم ایران هیچ قصد تعرضی به امیرنشین ها ندارد و حاضر است با آن ها پیمان عدم تعرض امضا کند. او گفت که رژیم ایران با ایالات متحده و دولت پرزیدنت ترامپ کنار نخواهد آمد. ولی حاضر است با امیرنشین ها پیمان ببندد. وزیر خارجه رژیم افزود که ایران چنین طرحی را بارها به کشورهای عرب جنوب خلیج فارس ارائه داده و پاسخی از آن ها نگرفته است.

تحلیلگران عرب در واکنش های خود نسبت به این طرح یادآوری کردند که رژیم اسلامی، از هنگامی که قدرت را در ایران به دست گرفت اعلام داشت که برانداختن رژیم های عربی و برقراری یک حکومت اسلامی شیعه در امیرنشین ها هدف اصلی آن است. خمینی بارها از لزوم برانداختن حکومت وهابی در عربستان سخن گفته و برای انجام این هدف به انواع ترفندهای سیاسی متوسل شده بود. در جریان یکی از اغتشاشاتی که رژیم ایران هنگام اجرای مناسک حج در مکه، زیر شعار “برائت از مشرکین” به راه انداخت، حدود پانصد تن مسلمان کشته شدند.

تحلیلگران همچنین یادآوری کردند که رژیم ایران هم اکنون به عملیات تعرضی خود در بحرین ادامه می دهد که هدف آن برانداختن حکومت آل خلیفه و برقراری یک رژیم اهل تشییع می باشد.

به گفته این تحلیلگران، آسیب رساندن به چهار کشتی بازرگانی در آب های خلیج فارس، و عملیات جنگی حوثی های یمن علیه دولت عربستان، نمونه های دیگری از ادامه دست اندازی رژیم ایران علیه امیرنشین ها می باشد که مسلما حتی پس از امضای پیمان عدم تعهد نیز متوقف نخواهد شد.

آن ها می گویند که برانداختن حکومت های اهل تسنن، و برقراری یک حکومت شیعه در همه سرزمین های مسلمان نشین، هدف دینی و مرامی رژیم ایران است که متوقف نخواهد شد. به گفته آشنایان امور، حتی اگر حکومت های عربی پیمان عدم تعرض پیشنهادی رژیم ایران را بپذیرند، تردیدی نیست که حکومت به مجرد آن که بحران با آمریکا را پشت سر بگذارد و بتواند مشکلات مالی و بین المللی خود را پشت سر بگذارد، به تلاش آشکار و پنهان به هدف تسلط بر سرزمین های عربی ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، ضمن استقبال از طرح پیشنهادی از جانب وزیر خارجه حکومت ایران، گفته بود: «امضای پیمان عدم تعرض، می تواند نخستین گام در راه کاهش تنش و پایان بخشیدن به درگیری های احتمالی در حوزه خلیج فارس باشد».

حکومت ایران در چهل سال اخیر، بارها به امیرنشین ها توصیه کرده است که خود را از حمایت ایالات متحده رها سازند و امنیت خویش را به دست حکومت ایران بسپارند.