برخلاف گفته های خامنه ای، حسن روحانی گفت که بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها، راه مذاکرات را هموار می کند

برخلاف گفته های خامنه ای، حسن روحانی گفت که بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها، راه مذاکرات را هموار می کند

روحانی، رئیس جمهوری ایران می‌گوید اگر آمریکا تحریم‌ها یش را برعلیه ایران متوقف کند و به برجام برگردد، ما آماده ی مذاکره هستیم اما درست در همین زمان عراقچی معاون وزارت خارجه دولت ایران  گفته است هرگونه مذاکره با آمریکا منتفی است. رهبر حکومت، در سخنان اخیر خود، همین موضوع را دوباره تکرار کرد.

تحلیلگران می گویند: اظهارات ضد و نقیض روحانی و عراقچی درباره مذاکره با آمریکا  بیانگر وجود تنش در بین جناح های تندرو وابسته به خامنه ای و جناح میانه رو در حکومت اسلامی است .

در آخرین اظهارات روحانی آمده است: «هر زمان که امریکا نظرش را تغییر دهد و  تحریم‌های به گفته ی وی “ظالمانه” را کنار گذاشته و نسبت به تعهدات اش پای بند باشد و به میز مذاکره‌ای که خودشان ترک کردند و برهم زدند بازگشتند، راه به روی آنها باز خواهد بود .»

این سخنان در حالی بیان شد که خامنه ای پیشتر گفته بود: «مطلقا» با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، چرا که به گفته وی، “‌مذاکره هیچ فایده‌ای ندارد و ضرر هم دارد”».

عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران نیز دیروز (چهارشنبه) پس از ورود به قطر گفته بود: «هرگونه مذاکره با آمریکا منتفی است» .

به گفته آگاهان، سیاست خارجی حکومت، توسط علی خامنه ای و سپاه پاسداران تعیین می شود. ولی روحانی می کوشد در مقام رئیس جمهوری، سیاست مستقلی داشته باشد. اما تاکنون در این راه دستاوردی نداشته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پیشتر گفته بود که ایالات متحده  خواستار مذاکره با ایران است، ولی قصد تغییر رژیم ندارد و تنها هدفش، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

درهفته‌های اخیر تنش میان ایالات متحده و رژیم ایران در منطقه بالا گرفته است و بسیاری از کشورهای اروپایی، از جمله آلمان، فرانسه و همچنین کشورهای همسایه ایران مانند عراق،  کویت، عمان، قطر، چین و ژاپن تلاش بر میانجیگری و برقراری مذاکره ی جدید بین ایران و آمریکا را دارند.

3 دیدگاه‌

  1. اینها دارند امریکا و جهان را فقط به بازی میگکیرند مثل صلح حدیبیه و در سر بزنگها بمبشان را رو کرده و ضربه اخر را به اسراعیل میزنند و تعصف میخورم که هنوز میتوانید فکر کنید که با شسیطان میشود مذاکره کرد

  2. خیلی جالبه خداییش،
    یعنی شما ها با این همه کارشناسهای خبره و کاربلد هنوز نفهمیدید با این ترفندها نمیشه مردم ایران رو نسبت به حکومت فعلی بدگمان کرد؟
    بابا تا کی میخوایین اینقدر بی فکر باشین.. برید یه فکر اساسی تری کنید با این کارها چیزی درست نمیشه!

    آخه توی ایران اون عده ای که نمیدونستن حالا فهمیدن که به آمریکا نمیشه اعتماد کرد. ولی خب پشت سر رئیس جمهورشون وایستادن و حرف همه شون همینه که ایران اول به قولش عمل کرد ولی آمریکا بدعهدی کرد.. حالا آمریکا اگر واقعا مذاکره دلش میخواد ، همون قولهای قبلی رو عملی کنه بقیه بخوره توی سرش..

  3. درجنگ دو فیل فقط علفها وچمن های زیر پای آنها لگدمال خواهند شد. ملت دوباره گوشت قربانی سیاستهای خراب وافتضاح داخلی وفشارهای خارجی خواهد شد تا در واقع هم تنبیهی برشعاردادن مرگ بر این وآن باشد وهم نتواند برای یک زندگی سالم و پررونق وامیدبخش اقتصادی اش تصمیمی مناسب بگیرد.

Comments are closed.