کارشناسان ارشد اسرائیل، روسیه و ایالات متحده، در همایش اورشلیم، درباره دخالت نظامی رژیم ایران در منطقه گفتگو می کنند

درباره سرنوشت سوریه پس از پایان جنگ داخلی در آن کشور، قرار است به زودی همایش مهمی با حضور نمایندگان ارشد روسیه، اسرائیل و ایالات متحده در اورشلیم برگزار شود. روسیه چند کنفرانس مشابه با سران حکومت ایران و دولت روسیه، برای بررسی آینده سوریه برگزار کرده است. ولی برپایی همایش مشابه در اورشلیم، نشان دیگری از روابط مستحکمی است که بین دولت مسکو و کشور اسرائیل وجود دارد. همچنین، حضور نمایندگان ارشد آمریکایی در این همایش، از موقعیت راهبردی اسرائیل در خاورمیانه حکایت می کند.

این همایش ماه آینده میلادی (ژوئن) با حضور دبیران شورای عالی امنیت ملی سه کشور برگزار خواهد شد و منابع آگاه می گویند که موضوع اصلی، نقش حکومت ایران در جنگ سوریه، و پیامدهای آینده آن خواهد بود. کاخ سفید واشنگتن در بیانیه ای تائید کرد که جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده نماینده آن کشور در این همایش خواهد بود. از جانب اسرائیل، مئیر بن شبات دبیر شورای عالی امنیت ملی حضور خواهد داشت و نیکولای پاتروشِو دبیر شورایعالی امنیت روسیه نمایندگی آن کشور را به عهده گرفته است.

با آن که ارتش روسیه و سپاه قدس ایران، در کنار هم در سوریه فعالیت دارند و هر دو می کوشند مخالفان بشار اسد را سرکوب کنند و امکان دهند که او در قدرت بماند، دولت مسکو، همانند اسرائیل، مایل نیست که نیروهای نظامی ایران در سوریه بمانند و آن کشور را به سوی افراط گری و درگیری جنگی با اسرائیل بکشانند. در هفته های اخیر از برخی برخوردها بین سربازان روسین و افراد سپاه قدس ایران در سوریه، انتشار یافته بود. ولی هیچ یک از مقامات دو کشور نسبت به این گزارش ها واکنشی نشان ندادند.

به گزارش روزنامه انگلیسی زبان جروزالم پست، در همایش سه گانه در اورشلیم، همه امور امنیتی خاورمیانه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بسیار طبیعی است که نقش رژیم ایران در بحران های خاورمیانه، یکی از موضوع های اصلی خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر نیز سه شب پیش، در آستانه انحلال دور کنونی پارلمان اسرائیل و تجدید انتخابات، تائید کرد که چنین کنفرانسی در اورشلیم برگزار می شود و پرزیدنت پوتین و پرزیدنت ترامپ پیشنهاد اسرائیل را برای برگزاری آن پذیرفته اند. این نخستین باری است که سه کشور، چنین همایش مشترکی را برای بحث درباره رژیم ایران و رویدادهای سوریه برگزار می کنند.

روزنامه های اسرائیلی نوشتند که نتانیاهو پیشنهاد برگزاری چنین همایشی را در دیدار سه ماه پیش با پرزیدنت پوتین، هنگام دیدارش از کرملین، در میان گذاشت و اکنون رسما تائید می شود که چنین کنفرانسی برگزار خواهد شد.

2 دیدگاه‌

  1. ایران برای منصرف کردن پوتین از شرکت نماینده روسبه در این کنفرانس یا به شکست کشاندن آن هر امتیازی را به پوتین خواهد داد.

Comments are closed.