گزارش اختصاصی رادیو پیام اسرائیل: بسیاری از ایرانیان در داخل کشور از سخنان ترامپ ناخرسند هستند و حتی ابراز ناامیدی می کنند

تحلیلگران برون مرزی بر این گمان هستند که پرزیدنت ترامپ با شیوه تاجر مآبانه خود، با این سخنان کوشید به سران رژیم ایران آرامش خاطر بدهد که آمدن به سر میز مذاکره با ایالات متحده، منجر به برافتادن حکومت آنان نخواهد شد.

منابع خبری رادیو پیام اسرائیل گزارش می دهند که در روزهای اخیر شمار چشم گیری از ایرانیانی که مساله بحران با ایالات متحده را دنبال می کنند، از اظهارات اخیر پرزیدنت ترامپ و همچنین سخنان پریروز مایک پمپئو ناخرسند هستند و ابراز نگرانی می کنند که ممکن است دولت آمریکا برای رسیدن به هدف های منطقه ای و جهانی خود، منافع ملی مردم ایران را قربانی کند و آنان را در پیکار برای رسیدن به آزادی و رهایی یافتن از مذلت کنونی تنها گذارد.

این ابراز ناخرسندی، که در برخی موارد حتی به مرحله ناامیدی رسیده، در سخنان شمار زیادی از ایرانیانی که اوضاع منطقه ای و جهانی را از نزدیک دنبال می کنند بازتاب یافته است.

ناخرسندی از هنگامی آغاز شد که پرزیدنت ترامپ حدود دو هفته پیش در کاخ سفید گفته بود که او قصد تغییر رژیم ایران را ندارد، بلکه تنها هدفش، تغییر رفتار حکومت ایران در صحنه منطقه ای و جهانی می باشد. منظور پرزیدنت ترامپ آن بود که رژیم ایران از برنامه های موشکی و اتمی دست بردارد و دخالت جنگی در کشورهای همسایه را متوقف سازد و کمک های پولی و تسلیحاتی به سازمان های ترور را قطع کند.

این بخش از سخنان را پرزیدنت ترامپ در طول دو سال اخیر بارها به زبان آورده است. ولی آن چه که در آخرین نطق او تازگی داشت، این سخن بود که ایران دارای توانایی های بسیار زیاد است و اگر رژیم ایران از رفتارهای خود دست بردارد، ایالات متحده حتی حاضر است این رژیم را تقویت کند و به آن امکان شکوفایی دهد.

تحلیلگران برون مرزی بر این گمان هستند که پرزیدنت ترامپ با شیوه تاجر مآبانه خود، با این سخنان کوشید به سران رژیم ایران آرامش خاطر بدهد که آمدن به سر میز مذاکره با ایالات متحده، منجر به برافتادن حکومت آنان نخواهد شد.

ولی به گفته منابع خبری رادیو پیام اسرائیل در داخل ایران، این بخش از سخنان پرزیدنت ترامپ، به هر هدف و مقصودی گفته شده باشد، و هر اندازه صداقت یا فریب در آن نهفته باشد، موجب نگرانی و حتی ابراز یاس گروه هایی از مردم شده است.

آن چه بر شدت این نومیدی می افزاید، این واقعیت است که پرزیدنت ترامپ در سخنان خود کوچکترین حمایتی از مردم ایران و علیه سرکوبگری های رژیم به زبان نیاورد. آنها گفتند که پرزیدنت باراک اوباما، در تابستان ۸۸ مردم ایران را در خیزش بزرگ آنان تنها گذاشت و اکنون هیچ اطمینانی وجود ندارد که اگر مردم ایران به پا خیزند، پرزیدنت ترامپ برخورد متفاوتی داشته باشد.

به گفته این منابع خبری، آن چه بر شدت یاس و نومیدی می افزاید سخنان دو روز پیش وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو می باشد که اعلام داشت دولت واشنگتن آماده است بدون هیچ پیش شرطی، گفتگوها با حکومت ایران را آغاز کند.

ظاهرا، این نمی تواند به تغییر سیاست دولت آمریکا تعبیر شود. زیرا بسیار بدیهی است که حکومت ایران، تا روزی که بتواند، حاضر نخواهد شد با دولتی به مذاکره بنشیند که در شرط های دوازده گانه خود، قصد دارد حکومت ایران را خوار و ضعیف سازد و آن را از همه امتیازات و امکاناتی که هم اکنون در اختیار دارد، بی بهره سازد.

ولی سخنان پمپئو در افکار عمومی برخی از ایرانیان به عنوان عقب نشینی از مواضع پیشین ایالات متحده و تلاش برای سازش با حکومت کنونی کشورشان تلقی شده است.

آن چه ممکن است بر شدت ناخرسندی و حتی نومیدی گروه هایی از مردم ایران بیافزاید، عدم ورود ناو هواپیمابر لینکلن به آب های خلیج فارس، پس از تهدیدهایی است که در روزهای گذشته از زبان برخی فرماندهان سپاه پاسداران شنیده شده است.

برخی تحلیلگران برون مرزی می گویند که این انتظار از جانب مردم ایران که ایالات متحده به طور مستقیم برای برانداختن رژیم ایران اقدام کند و آزادی ایرانیان را روی سینی طلا به آنان تقدیم کند، انتظاری غیر واقعی است. آن ها می گویند روزی که ملت ایران خود به صحنه بیاید و فعالانه برای برانداختن رژیم سینه سپر کند، بی تردید از پشتیبانی قاطع دولت ایالات متحده، و احتمالا بسیاری از کشورهای اروپایی نیز برخوردار خواهد شد.

10 دیدگاه‌

  1. جورج بوش پسر نیز در دوران احمدی نژاد , از اقتصاد ایران و هوشمندی مقامات آن تعریف نمود.

    مردم ایران پس از چهل سال مشاهده رفتار و عملکرد سیاستمداران بین المللی و وقوع اتفاقات مختلف در عرصه سیاستهای جهانی , دیگر به این باور رسیده اند که هر وقت پنج قدرت جهانی بخواهند یک رژیم را براندازند , آن وقت است که ملتها را به بازی میگیرند. همین محمود احمدی نژاد بود که چندی پیش اظهار کرد که انقلاب ایران را انگلستان به راه انداخت.

    وعده حمایت از مردم ایران از سوی مقامات آمریکا , دیگر برای مردم ایران , جذاب و باورکردنی نیست.
    مردم بیم دارند که در میانه میدان ایشان را تنها گذارند. این یک واقعیت است.

    • دقیقا، مردم ایران دیگه اعتمادی به آمریکا هم ندارند، نباید بیخودی خودمون رو به خاطر وعده های آمریکا به کشتن دهیم، آمریکایی ها هر وقت منافع شون ایجاب کنه، پشت ما رو خالی میکنند و اجازه میدهند رژیم خامنه ای تا ما ها رو هر طور که دوست داره در کهریزک و اوین شکنجه و اعدام کنه.

  2. ایران خیلی ضرب المثل داره و واسه هر موضوعی ضرب المثل در خور اون کار داره .و الان هم صرب المثل اگه به تمای (منتظر ) من منانی برو شوهر بکن بیوه بیوه نمانی . ملت که دیگه غیرت و همتی از خودشون نشون نمیدن که حداقل اعتراض به وضعیت گرانی اختلاس های پی در پی و ظلم و زور حاکمان جنایت کار ایران نمیکنند و منتظر کمک ترامپ یا انگلیس و یا …. هستند که معجزه بشود تا این مستبدان از موقعیت عالی ( حکومت و قدرت و ثروت )که بهش دست پیدا کردند دست بکشند متاسفانه مردم هم کلا بیخیال شدند

  3. اعتماد به صحبتهای ترامپ در میان ایرانیان خیلی پایین أمده است ، عجیب است که میگوید با زمامداران فعلی ایرانی سربلند و پیشرفته ممکن است. عقل سلیم در مورد ترامپ چه قضاوتی خواهد کرد. . من نگران اسراییل هستم ، چون زمامداران فعلی دشمن قسم خورده اسراییل هستند.

  4. طبیعی که ملّت خسته بشند اما نااُمیدی و دلسردی را کنار بزارند۰ انجام ھر کاری، شیوہ و مدت زمان خودش را میخواد۰ جهانی که ما در خیال و اندیشه خود میسازیم با جهان واقعی میتواند بسیار فرق داشته باشد۰ هیچکس نگفت مبارزہ با شیطان آسان ھست۰

    • ترامپ هم مثل اوباما با همین رژیم به توافق می‌رسد . بدبخت ملتی که نشسته و شاهد بده و بستان رژیم با قدرتهای جهانی است و امید داره این وسط یک نفعی گیرش بیاد!!! واقعا که ملت بچه صفتی هستیم و بشدت هم ترسو. فقط حرافی بلدیم.

  5. سلام روزگار به کام.
    بنده داخل زندان ایران زندگی میکنم خیزش ۸۸ بزرگترین خیزشی بود که مردم داشتند ولی هیچ یک از کشورهای دنیا به مردم کمک نکردن بلکه ایت الاه بی بی سی اخبار دروغ وبرضد مردم ایران پخش میکرد وازان زمان سران ظالم که ملت راتنها دیدندهربلای که خواستن سرملت اوردن تا به این جا رسیدیم که هفتاد درصد مردم اعتیاد دارن وشکم خانواده خود را نمیتوانند سیر کننددراخر اکثر مردم متوجه شدن که دنیا برای ازادی مردم ایران یاهرکشور دیگری قدم برنمی دارد مگر منافع بیشتری نصیبش شودپس بزرگترین اشنباه این است که دل به کمک امریکا یا اروپا بست .

  6. از شما بابت تهیه این گزارش بسیار متشکرم و باید این را بگویم که دقیقأ به نکته ظریفی اشاره کردید زیرا مردم ایران و آن بخش از جامعه که به مبارزه با رژیم دلبسته اند این روزها شدیدا از سخنان رئیس جمهور آمریکا سر خورده شده اند . در ایران احساس میشود آمریکا بخاطر آنکه سران رژیم و فرزندانشان مبالغ زیادی در آمریکا سرمایه گذاری کرده‌اند به نوعی به واسطه این سرمایه گذاری ها دولت آمریکا با رژیم مماشات میکند و یا مانند سابق از مردم ایران در برابر رژیم حمایت نمیکند . ولی من احساس میکنم این فرهنگ باید در مردم ایران به وجود بیاید که خودشان برای آینده کشورشان تلاش بکنند و چشم داشتی به کمک‌های آمریکا نداشته باشند . این روزها مردم میگویند زمان انقلاب کل قدرت‌های دنیا به شاه فشار آوردند که بالاخره خمینی به قدرت دست پیدا کرد ولی در حال حاضر نه تنها هیچ عملی و حرکتی از قدرت‌های دنیا در راستای براندازی رژیم اتفاق نمی‌افتد بلکه کشورهای غربی با رژیم ایران همکاری میکنند .

  7. به نظر من اقدامات و رفتار سران جمهوری اسلامی ایران با مردم بد نیست و مطابق با شعور و طرز فکر و سطح فرهنگ مردم داره …
    به نظر من حتی صدام هم اگه رهبر مردم ایران بود و شدتش بیشتر بود بازم کمه .
    حتی اگه قیمتها چند برابر بشه و دلار به صدهزار تومان برسه و یک کیلو گوشت به یک میلیون تومن برسه بازهم مردم ایران هیچ مشکلی ندارن و شعورشون رو با افزایش قیمتها وفق میدن و بازهم خندیدن ها و جوکهای خنده دار و اینا درست میکنن ولی قادر به ایجاد یک نهضت اعتراضی نیستن به همین دلیله که خمینی میگفت امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند چون در واقع ملت ایران براشون مهم نیست که خبرنگارها و فعالین مدنی و مذهبی زندانی بشن .بلکه اونا به بگو و بخند خودشون ادامه میدن.

  8. با سلام و خسته نباشید
    هر دولتی تو دنیا دنبال منافع خودشه و طبیعی هم هست, دولت امریکا هرگز نگفته که ما خواستار تغییر رژیم هستیم و اتفاقا همیشه گفته که ما خواستار تغییر رفتار رژیم هستیم و تحریمها هم برای تغییر رفتار رژیمه, فقط یک مشکل کوچک وجود داره و ان اینه که رژیم بنیاد گرای حاکم بر ایران توان تغییر رفتار را نداره هر گونه حرکت بسمت رفرم و اصلاحات و یک دولت نرمال باعث سرنگونیش میشه, رژیمی که دختر و پسر ۱۳-۱۴ ساله را در پرچم امریکا اعدام کرده با اولین قدم برایعقب نشینی بسمت اصلاح راه به سرنگونی خواهد برد, این مسئله را همه میدانند, چگونه جواب نیروها ومزدوران خارجیش را بدهد؟چرا رژیم در تمام کشورهای منطقه دخالت میکنه چون سرپوشیه بر سرکوب داخلی, به این خبر توجه کنید: در اوج بحران اقتصادی رژیم ایران ۶۵۱ میلیون دلار برای خانواده‌های کشته شدگان حماس و جهاد اسلامی فرستاد, به گزارش خبرگزاری چین، حکومت ایران پنجشنبه گذشته به مناسبت فرارسیدن “روز قدس” ۶۵۱ میلیون دلار کمک مالی در اختیار خانواده های فلسطینیانی گذاشته که در جریان درگیری های نظامی با اسرائیل کشته شده اند. این پول پنجشنبه گذشته سی ام ماه مه در جریان کنفرانسی در شمال شهر غزه در اختیار شخصیت های بانفوذ سازمان های حماس و جهاد اسلامی قرار گرفته است
    چون راه دیگری نداره هر چقدر منطقه شلوغ بشه رژیم سودشو میبره ..
    اگر کسی تا حالا فکر میکرد که امریکا ووو میخواهند در یک سپیده دم رویایی رژیم را سرنگون کنند و حاکمیت را دو دستی به مردم ایران تحویل دهند یا خیلی خوش خیالند و یا اینکه توان پرداخت بها برای سرنگونی را ندارند, سرنگونی این رژیم وظیفه مردم ایرانه, اتفاقا ما باید از دولت امریکا تشکر کنیم که بعد از ۴۰ سال سیاست مماشات با رژیم را گل گرفت, بقیه اش کار خود مردم ایرانه, خود رژیم هم بیشترین نگرانی را از داخل داره. دشمنترین دشمن این رژیم مردم ابرانند.

    موفق باشید

Comments are closed.