هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان  در راه سفرش به ایران گفته است «حفظ برجام مهمترین محور گفت و گو با ایران است»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان  در راه سفرش به ایران گفته است «حفظ برجام مهمترین محور گفت و گو با ایران است»

وزیر امور خارجه آلمان در راستای تلاش‌ها برای برجام روز دوشنبه عازم ایران می‌شود. یک سخن‌گوی وزارت خارجه گفته است که “این سفری به قلب بحران” است. سفر ماس دو هفته  پس از دیدار او با پمپئو انجام می‌شود.

ماریا آدبار، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در باره سفر وزیر خارجه آلمان گفت:  «قصد وزیر خارجه این کشور از سفر به “منطقه ای ناآرام و درگیر بحران” کمک به روند تنش زدایی در فضایی آرام است».

وی افزود: این سفر با  هماهنگی با کشورهای فرانسه و انگلیس که از امضا کنندگان توافق هسته‌ای ایران (برجام) هستند، صورت می گیرد .

ماریا آدبار افزود: ماس در این سفر دوره‌ای با همتایان اردنی، اماراتی و ایرانی خود دیدار و در خصوص همکاریهای دو جانبه و نیز ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاحهای کشتار جمعی بحث و تبادل نظر می‌کند

وی گفت: ماس پیشتر نیز در دیدار اخیرش با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در مورد مسائل مورد بحث در سفر خود به ایران رایزنی کرده است.

هر چند سخنگوی وزارت خارجه آلمان در مورد برنامه های دیگر ماس در این سفر سخنی نگفت با این حال احتمال می رود وی با دیگر مقام های این کشورها نیز دیدار داشته باشد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هفته ی آینده  همزمان با نخست وزیر ژاپن برای هدفی مشابه به تهران می رود تا در مورد بازگشت مجدد به برجام  با سران حکومت ایران مذاکره کند .

حکومت ایران  یک ماه پیش از عدم تعهد  خود به برخی مفاد مطرح در برجام سخن گفت و اروپایی ها را تهدید کرد که اگر  ظرف ۲ ماه یعنی۲۵روز دیگر به قول و قرارهای خود در زمینه کاهش اثرات تحریم‌های آمریکا عمل نکنند تعهدات دیگر خود در برجام را نیز کاهش خواهد داد.