«مناسبات پنهان امیرنشین ها با اسرائیل، از جمله شامل اطلاعات امنیتی و فروش اسلحه است»

نتانیاهو در دیدار رسمی و علنی با سلطان قابوس فرمانروای عمان

بنیامین نتانیاهو اخیرا در سخنانی، از برخی مناسبات آشکار و پنهان بین اسرائیل و امیرنشین های عرب در سواحل جنوبی خلیج فارس سخن گفت و ابراز خوش بینی کرد که این مناسبات، در آینده باز هم گسترش یابد. نخست وزیر اسرائیل درباره جزئیات این مناسبات توضیحی نداد و همچنان کنجکاوی علاقمندان را بی پاسخ گذاشت. ولی یک روزنامه نگار معروف اسرائیلی در گزارشی نوشت که این روابط ، بیشتر در زمینه های اطلاعاتی و امور نظامی است، که بی تردید هدف آن رویارویی با توطئه ها و نیت های تخریبی رژیم ایران در امیرنشین ها می باشد.

در مورد بخش آشکار روابط ، گزارش های متعددی انتشار یافته که یکی از مهمترین رویدادها، سفر رسمی نخست وزیر اسرائیل به سلطان نشین عُمان بود و پذیرایی گرمی که سلطان قابوس از نتانیاهو و همسرش به عمل آورد. همچنین شرکت علنی ورزشکاران اسرائیلی در مسابقات بین المللی در امارات عربی متحده و نواخته شدن سرود ملی اسرائیل در تالار ورزشی یک کشور عربی حوزه خلیج فارس، از جمله رویدادهای بی سابقه بود. حدود دو هفته دیگر نیز قرار است وزیر دارایی اسرائیل و یا یک نماینده بلندپایه امور مالی و سرمایه گذاری اسرائیل در همایش بین المللی در بحرین شرکت کند. این همایش را دولت ایالات متحده برگزار می کند و هدف از آن بررسی یک رشته امکانات سرمایه گذاری و اجرای پروژه های آبادانی در بخش های فلسطینی نشین می باشد.

ایالات متحده بر این گمان است که وقتی فلسطینیان از زندگی مرفه برخوردار باشند، نرمش بیشتری برای رسیدن به صلح با اسرائیل نشان خواهند داد. ولی حکومت خودگردان فلسطینی نسبت به کنفرانس بحرین ابراز خشم کرده و از کشورهای عرب خواستار شده است از حضور در آن خودداری ورزند.

در مورد مناسبات غیرعلنی اسرائیل با امیرنشین ها، روزنامه نگار باسابقه اسرائیلی یوسی ملمن در گزارشی در روزنامه معریو فاش می سازد که یکی از شاخته های مهم همکاری، امور اطلاعاتی می باشد. از آن جا که اسرائیل در این زمینه تجربه بسیار دارد، امارات عربی متحده و دیگر امیرنشین ها با اشتیاق بسیار انتظار دارند که از عملیات تخریبی رژیم ایران علیه خویش آگاه گردند و برای خنثی کردن آن نیز از کمک اسرائیل بهره مند گردند.

این همکاری در گذشته بین ایران و اسرائیل وجود داشت و آن هنگامی بود که جمال عبدالناصر فرمانروای مصر قصد تسلط بر خوزستان ایران را داشت و اسرائیل با دادن اطلاعات دقیق به مقامات ایرانی و همچنین ارائه نقشه ها و توصیه هایی که بر اساس تجربیات اسرائیل در برابر توطئه ها عربی قرار داشت، به خنثی کردن توطئه رهبر مصر علیه خوزستان ایران کمک کرد. این همکاری اطلاعاتی بین اسرائیل و ایران، در دورانی که رژیم مصر به خصومت آشکار با پادشاه ایران  پرداخت، به اوج رسید.

روزنامه معریو نوشت که همکاری های اطلاعاتی اسرائیل با امیرنشین ها، در تامین امنیت آن ها تاثیر زیاد دارد. علاوه بر این، اسرائیل تجربیات خود را در مبارزه با ترور و خنثی کردن نقشه های عناصر تخریبی، در اختیار امیرنشین ها قرار می دهد.

آگاهان می گویند که یک رشته همکاری های بازرگانی بین طرفین نیز وجود دارد. به گفته آنان، امیرنشین ها به خرید تکنولوژی اسرائیل، به ویژه در امور مخابراتی و ارتباطات بیسیم علاقمندی بسیار نشان می دهند.