رژیم ایران رسما اعلام کرد که محدودیت سطح غنی سازی اورانیوم را نقض می کند

حکومت اسلامی ایران رسما اعلام کرد که از امروز (یکشنبه) خود را به محدودیت تولید اورانیوم غنی شده در سطح ۳.۶۷ درصد مقید نمی داند و از این پس اورانیوم را به هر میزان که “صلاح بداند و یا نیاز داشته باشد”، غنی خواهد کرد. این سیاست توسط علی ربیعی سخنگوی دولت در یک نشست خبری اعلام شد.

فیلم کامل کنفرانس مطبوعاتی مقامات رژیم ایران برای اعلام افزایش سطح غنی سازی اورانیوم و نقض برجام

حسن روحانی از دو هفته پیش اعلام کرده بود که در واکنش به خروج ایالات متحده از توافق اتمی موسوم به برجام، و همچنین عدم توانایی و یا تمایل کشورهای اروپایی به دور زدن تحریم های آمریکایی، قصد دارد گام به گام به نقض تعهدات خود بپردازد. روحانی در عین حال تاکید کرده بود که همه این اقدامات قابل بازگشت است.

آگاهان می گویند که رژیم ایران به چنین اقداماتی، به عنوان یک اهرم فشار روی آورده تا شاید به کمک آن بتواند غربی های را وادار سازد که از منافع خود در بازرگانی با ایالات متحده چشم پوشی کنند و به خرید نفت ایران ادامه دهند و ارز خارجی در برابر آن بپردازند.

علی ربیعی در نشست مطبوعاتی امروز گفت: «امروز از میزان ۳.۶۷ درصدی غنی سازی اورانیوم عبور می کنیم و میزان غلظت را بر اساس نیاز خود تعیین خواهیم کرد».

گفتنی است که رژیم ایران به اورانیوم غنی شده در هیچ سطحی برای مصارف غیرنظامی نیاز ندارد و تنها هدفش از ادامه برنامه های غنی سازی، رسیدن به بمب هسته‌ای می‌باشد.

به گفته تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل، این واقعیت که سخنگوی حکومت ایران میزان بالا بردن سطح غنی سازی را اعلام نکرد، نشان از یک اقدام تاکتیکی دارد که هدف از آن به هراس انداختن اروپائیان و وادار ساختن آنها به تامین انتظارات رژیم ایران است.

این شیوه به رژیم امکان می‌دهد در مورد سطح غنی سازی، با اروپا به چانه زنی بپردازد و بکوشد امتیازاتی بگیرد.

خبرگزاری رویترز از قول منابع خبری در تهران که نامشان برده نشد، ارزیابی کرد که رژیم ایران ممکن است غنی سازی را به سطح پنج درصد برساند.

عباس عراقچی معاون وزارت خارجه، که او نیز با امور اتمی ایران وابستگی زیادی دارد، در نشست خبری امروز (یکشنبه) گفت که رژیم از این پس خود را به میزان غنی سازی پیشین محدود نمی‌کند و به آن پایبند نخواهد بود.

قرار است محمد جواد ظریف نیز امروز با فرستادن یک نامه رسمی برای خانم فدریکا موگرینی سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این تصمیم را به آگاهی او برساند.

عراقچی در ادامه سخنان امروز خود هشدار داد که ادامه نقض گام به گام تعهدات از جانب ایران، ممکن است به خروج کامل از برجام بیانجامد.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین هشدار داد که کشورهای طرف برجام، به ویژ چین و ممالک اروپایی هنوز به تعهدات خود در مورد راه اندازی کوره اتمی اراک و تبدیل آن به کوره آب سبک اقدام نکرده‌اند، و اگر این وضع ادامه یابد، ایران کوره آب سنگین را دوباره راه اندازی خواهد کرد.

ارزیابی می شود که اعلام سیاست جدید حکومت ایران، روابط رژیم با کشورهای غربی، یعنی از یک سو ایالات متحده و از سوی دیگر کشورهای غرب اروپا را وارد مرحله تازه و حساسی می سازد.

 

یک دیدگاه

Comments are closed.