وزیر خارجه سوئد: «دیدار با محمد جواد ظریف لازم بود، تا بتوانیم به نقض حقوق بشر ایران اعتراض کنیم»

مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه رژیم ایران

در واکنش به اعتراض های گروه های گسترده ای از ایرانیان در سوئد نسبت به دیدار محمود جواد ظریف و ملاقات او با مقامات ارشد دولت استکهلم، وزیر خارجه سوئد می گوید : دیدار با وزیر خارجه حکومت  ایران فرصتی است برای گفتگو و انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران و آزادی دو تابعیتی ها در این کشور. اما محمد جواد ظریف، وزیر خارجه حکومت ایران پیشتر گفته بود که بازداشت و محاکمه دوتابعیتی‌ها کاملاً قانونی است.

به گزارش رادیو فارسی سوئد، مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد، پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در استکهلم گفت: انزوای ایران به هیچ چیز خوبی نخواهد انجامید باید گفتگو و مذاکره کرد .با مذاکره می توان به نتیجه رسید .

والستروم گفت: «در رابطه با نقض حقوق اقلیتهای جنسی، زنان و فعالان حقوق بشر با وزیر امورخارجه ایران سخن گفته است و همینطور درباره سرنوشت پژوهشگر ایرانی-سوئدی محکوم به اعدام در ایران ابراز نگرانی کرده است و خواستار آزادی او شده است.»

محمد جواد ظریف و آن لینده وزیر تجارت سوئد

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر و متخصص امدادرسانی مقیم سوئد، سه سال پیش  طی سفری با دعوت رسمی دانشگاه تهران به ایران آمده و بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم به اعدام محکوم شده است.

وی در پاسخ به انتقاد برخی از ایرانیان ساکن سوئد در رابطه با این دیدار گفت: ما با ایران روابط سیاسی داریم. معتقدیم که باید از سیاست خارجی برای گفتگوی مستقیم استفاده کرد حتی با رهبران و کشورهایی که از ارزشهای ما پیروی نمی‌کنند. ما معتقدیم که تنها نباید درباره آنها حرف زد بلکه باید با آنها هم گفتگو داشت.

وی گفت: از این فرصت‌ها استفاده می‌کنیم که نظراتمان و همینطور زمانی که لازم باشد، انتقادات تندمان را هم به طرف مقابل برسانیم.

وزیر خارجه سوئد افزود:  ایران در منطقه خاورمیانه نقش مهمی ایفا می کند. این کشور در مساله یمن نقش تعیین کننده‌ای دارد. همچنین می‌تواند نقشی سازنده و یا مخرب در رابطه با همسایگانش داشته باشد. همه اینها مسائلی است که در دیدار امروز ما در رابطه با آنها گفتگو انجام گرفته است. مطمئن باشید که ما درباره نقض حقوق بشر گفتگو داشته‌ایم و نه تنها این بار بلکه همیشه در این رابطه کار می کنیم و گزارشی نیز تهیه کرده‌ایم.

وزیر خارجه حکومت ایران به عنوان بخشی از سفر به کشورهای اسکاندیناوی، به مدت دو روز در استکهلم می ماند. پیش از این ظریف به فنلاند سفر کرده بود و روز چهارشنبه به اسلو می رود.

4 دیدگاه‌

    • محمد جواد ظریف نه تنها صداى مردم ایران نیست بلکه صداى حکومت تروریستى است که رهبر و وزیر أمور خارجه ان از طرف امریکا تحریم شده اند. مذاکره با ظریف یعنى به رسمیت شناختن حکومت تروریستى خامنهاى که مغایر با تحریم امریکا می باشد. دولت سوئد باید متوجه باشد که با پذیرایی ظریف نه تنها به حقوق بشر احترام نگذاشت بلکه براحتى پا روى حق همه ازادیخواهان در بند زندانهاى مخوف خامنه اى گذاشت .از امروز شخصا دولت سوئد را حامى و شریک تروریست و مسئول قتل همه بیگناهان در اسیاى میانه میدانم.

  1. تو اگر برای حقوق بشر با یک تروریست به مذاکره مینشینی خودت هم برای حقوق بشر ایرانیان ارزشی قاعل نیستی. ایا میدانستی که حسن روحانی تبعیت انگلیس را دارد؟ البته ظریف بزه شاید به مرض فراموشی دچار شده که به تو نگوید.
    در ضمن تو چرا پلیس های اسب سوار را به جون ایرانیانی ها، که در استاکهلم بر ضد ورود ظریف شعار میدادند، انداخته بودی؟ واقعا که ننگ بر شما فرصت طلبان که گوش هایتان را برای نشنیدن فریادهای ستم دیده ایرانیان بسته اید!!؟

  2. مرگ بر جمهوری اسلامی و ننگ بر کسانی که این حکومت ضد انسانیت و ضد حقوق بشر را حمایت میکنند. مردم ایران فراموش نخواهند کرد. پاینده باد ایران و عاشقان ایران زمین

Comments are closed.