اردوغان:اگر شبه‌نظامیان کُرد سوری عقب‌نشینی نکنند سرشان را خرد می‌کنیم

رجب طیب اردوغان روز شنبه ۲۷ مهر شبه‌نظامیان کرد شمال سوریه را «تروریست» نامید و هشدار داد که اگر آنها از منطقه امن پیشنهاد شده در نوار مرزی عقب‌نشینی نکنند، سر آنها را «خرد می‌کنیم».

رئیس‌جمهوری ترکیه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: اگر این نیروها تا غروب سه‌شنبه عقب‌نشینی نکنند «ما کارمان را از جایی که متوقف کرده بودیم از سر می‌گیریم و سر تروریست‌ها را خرد خواهیم کرد».

ترکیه با میانجی‌گیری مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، که به همین منظور به آنکارا سفر کرده بود پذیرفت به مدت پنج روز عملیات خود در شمال سوریه را متوقف کند که نیروهای کُرد بتوانند تا ۳۰ کیلومتری نوار مرزی دو کشور عقب‌نشینی کنند.

همین حال، مظلوم عبدی فرمانده نیروهای دمکراتیک سوریه که اکثریت آن را کُردها تشکیل می‌دهد، به خبرگزاری فرانسه گفته که ترکیه در مسیر اجرای توافق صورت گرفته با میانجی‌گری آمریکا سنگ‌اندازی می‌کند.

وی در این زمینه اشاره کرد که ترکیه در خصوص عقب‌نشینی نیروهای کُرد از منطقه راس‌العین، خروج نیروها، زخمی‌ها و شهروندان کُرد مانع‌تراشی می‌کند.

خبرگزاری رویترز شرایط آتش‌بس در روز شنبه را «شکننده» توصیف کرده و به نقل از گزارشگران خود که در منطقه حضور دارند، نوشته است که چند خودروی نظامی ترکیه از مرز عبور کرده‌اند.

همچنین وزیر دفاع ترکیه عنوان کرده که در ۳۶ ساعت گذشته ۱۴ مورد حمله و اقدام تحریک‌آمیز از سمت سوریه رخ داده است. وی در ادامه تاکید کرده که ترکیه همچنان با واشینگتن برای اجرای معاهده آتش‌بس از نزدیک همکاری می‌کند.

هدف از این معاهده مهار بحران انسانی در منطقه است که تاکنون به آوارگی بیش از دویست هزار غیرنظامی منجر شده است. همچنین نگرانی‌های امنیتی بسیاری نیز درباره زندانیان داعش وجود دارد که در اختیار یگان‌های مدافع خلق قرار دارند و این معاهده تا حدی نگرانی‌ها از فرار زندانیان را کاهش داده است.

از سویی، دونالد ترامپ طی روزهای اخیر هدف انتقادات شدیدی بسیاری از سیاستمداران آمریکایی قرار گرفته که معتقدند سیاست کاخ سفید برای خروج نیروهای ایالات متحده از شمال سوریه چراغ سبزی برای اردوغان بوده که حمله نظامی به کردها را آغاز کند.

اما ترامپ با دفاع از تصمیم خود آن را «یک تصمیم استراتژیک درخشان» توصیف کرده و گفته است که توافق با ترکیه جان میلیون‌ها نفر را نجات داد.

با این حال این انتقاد به قوت خود باقی است که ایران و روسیه جای نیروهای آمریکایی را در منطقه پر خواهند کرد. بشار اسد هم‌اکنون به درخواست کردها نیروهای خود را در منطقه مستقر کرده و اردوغان نیز گفته که مشکلی با این مسئله ندارد.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین گفته که قرار است دراین باره مذاکراتی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود، داشته باشد. رهبران روسیه و ترکیه روز سه‌شنبه در شهر ساحلی سوچی با هم دیدار خواهند کرد.

یک دیدگاه

  1. با سلام
    واقعا از رهبر یه کشوربعیده با این ادبیات حرف بزنه, این لحن برازنده یک لمپن است متاسفانه هوادار اخوان المسلمین بودن ادمو از درون تهی میکنه.

Comments are closed.