در اسرائیل، رهبر حزب آبی و سفید مامور تشکیل کابینه گردیده، ولی امید زیادی به موفقیت او وجود ندارد

رهبر حزب آبی و سفید، بنی گانتس، از امروز (پنجشنبه) تلاش های خود را برای برپایی دولتی که امید زیادی به تشکیل آن نمی رود، آغاز کرد.

هم زمان اعلام شد که فرستاده ویژه پرزیدنت ترامپ و داماد او “جارِد کوشنِر” یک شنبه آینده برای دیدار با بنی گانتس و بنیامین نتانیاهو به اورشلیم می آید. کوشنر که مامور پیشبرد صلح بین اسرائیل و اعراب است، می خواهد از دیدگاه های فردی که ممکن است نخست وزیر آینده اسرائیل باشد، آگاه گردد.

پس از آن که بنیامین نتانیاهو در آغاز هفته به مقام رئیس جمهوری اطلاع داد که قادر به تشکیل کابینه بعدی نیست، پرزیدنت ریولین شب گذشته به طور رسمی این ماموریت را به گانتس محول کرد که بیست و هشت روز برای تشکیل کابنیه ای وقت دارد که دست کم از حمایت نیم به اصافه یک اعضای پارلمان صد و بیست نفره برخوارد باشد.

بنی گانتس امروز رسما بنیامین نتانیاهو را به آغاز گفتگو برای برپایی دولت آینده دعوت کرد. نزدیکان نتانیاهو پیشتر گفته بودند که این دعوت را خواهند پذیرفت. ولی احتمال این که سران دو حزب بزرگ کشور به توانند به توافقی برسند که برپایی دولت آینده را امکان پذیر سازد، چندان بالا نیست.

ظاهرا، راهکار ایده آل می تواند آن باشد که دو حزب لیکود و آبی و سفید با هم ائتلاف کنند و اکثریت بزرگی را در پارلمان به وجود آورند که شصت و هشت کرسی خواهد داشت.

در چنین صورتی، حزب اویگدور لیبرمن نیز حاضر است به دولت ائتلافی بپیوندد و هیج لزومی به روی آوردن به احزاب تعصب گرای مذهبی وجود نداشته باشد. چنین دولتی همچنین می تواند با تصویب قوانین و مقررات، میزان نفوذ مذهبیون افراطی در زندگی روزانه مردم را کاهش دهد.

اگر آبی و سفید نتواند با لیکود به توافق برسد، بنی گانتس خواهد توانست یک دولت اقلیت برپا سازد که اتحاد احزاب عربی کشور بدون عضویت در کابینه، هنگام رای گیری در پارلمان، از چنین دولتی حمایت کند. نتانیاهو هشدار داده که چنین وضعی، به احزاب عربی امکان می دهد در ازای حمایت از دولت گانتس، امتیاراتی بگیرند که با امنیت و مصالح کشور در تضاد باشد.

اطرافیان بنی گانتس این ارزیابی را رد می کنند، ولی التهابی نیز برای پذیرفتن این نسخه نشان نمی دهند.

حزب آبی و سفید، به موازات تماس و مذاکره با لیکود، می کوشد با شماری از احزاب دست راستی نیز که در دولت کنونی نتانیاهو عضویت دارند، به توافق برسد و آن ها را وارد کابینه خود سازد.

در مرحله کنونی، اوضاع همچنان پیچیده  است و همه احتمالات مطرح می باشد – که یکی از آن ها کشانده شدن به یک انتخابات زودهنگام سوم است، که بعید می نماید که آن هم بتواند مشکل کنونی را حل کند.