ایالات متحده می گوید که سرکرده داعش کشته شده، ولی آیا این گروه متعصب هم نابود شده است؟

خبر جنجالی کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش، که قرار است تا ساعاتی دیگر به طور رسمی از زبان پرزیدنت ترامپ اعلام شود، گرچه خبر بسیار مهمی است، ولی بعید می نماید که نشان پایان عمر گروهی باشد که شنیع ترین جنایات را به نام اسلام و با استناد به آیات قرآن مجید مرتکب شدند و حتی نفرت بسیار از مسلمانان منطقه و جهان را برانگیختند.

داعش در یک سال اخیر بسیاری از زمین هایی را که در سوریه در تصرف داشت از دست داد و در عراق نیز از سال پیش ناچار شده بود همه نقاط تحت تسلط خود را تخلیه کند.

ولی آیا کشته شدن ابوبکر البغدادی، در صورتی که این خبر کاملا درست باشد، نشان پایان عمر جنایتکاران اسلامی به نام داعش است. بسیاری از تحلیلگران ارزیابی می کنند که کشته شدن البغدادی، که در گذشته بارها خبر مرگ او انتشار یافته بود، داعش را کاملا تضعیف می کند، ولی قادر نخواهد بود این شیوه رفتاری و برداشت از فرامین قرآن مجید را به کلی از میان بردارد.

افراط گرایان اسلامی همیشه وجود داشته اند و به موجودیت خود ادامه خواهند داد.

نمونه برجسته این ارزیابی، گروه افراط گرای اسلامی به نام القاعده می باشد که عامل اجرای بزرگترین عمل تروریستی در تاریخ ایالات متحده و ویران شدن برج های دوقلو و کشته شدن بیش از سه هزار نفر انسان گردید. ایالات متحده توانست اسامه بن لادن سرکرده القاعده را به هلاکت برساند، ولی نمی توان گفت که این گروه به کلی نابود شده است.

کشورهای غربی بارها ابراز نگرانی کرده اند که با برچیده شدن بساط داعش در عراق و سوریه، رزمندگان آن در منطقه باقی بمانند و بخشی از آنان در کشورهای دیگر و به ویژه در ممالک اروپایی پراکنده شوند و به عملیات تروریستی ادامه دهند و امنیت شهروندان را به طور جدی به خطر اندازند.

مسؤولیت دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان در ماجرای داعش را نیز نباید نادیده گرفت. اکثریت قریب به اتفاق جنگجویان داعش، از طریق خاک ترکیه وارد سوریه شدند و از آن جا به عراق نیز رفتند. برخی تحلیلگران می گویند که هدف ترکیه از این همکاری با ترور اسلامی، تضعیف دو کشور سوریه و عراق بوده که دارای جمعیت های بزرگ کرد می باشند. فرض ترکیه آن بوده که اگر دولت ها در بغداد و دمشق ضعیف باشند، ترکیه خواهد توانست در سوریه و عراق نوار امنیتی برای خود ایجاد کند تا ارتباط کردهای ترکیه با برادران آن ها در سوریه و عراق قطع شود.

البته ترکیه در عراق نوار امنیتی برپا نساخته و حکومت خودگردان کرد اجازه آن را نخواهد داد. ولی عملا، آمد و شد چریک های کرد بین عراق و ترکیه تا حدود زیادی پایئن آمده است.

ارتش ترکیه، بارها وارد حریم هوایی کردستان عراق گردیده و نقاطی را که ادعا می کند پایگاه تروریست های پ کا کا بوده، بمباران کرده است.