دولت مالزی رسما اعلام کرد که دلیل بستن حساب های بانکی شهروندان ایرانی، ترس از تحریم های آمریکاست

رویترز در گزارشی نوشت : حساب‌های بانکی ایرانیان  به طور ناگهانی در کشور مالزی بسته شد . بانک‌ها ی مالزی به ایرانیان ساکن مالزی یک ماه فرصت داده‌اند تا پول‌های خود را از حساب‌های بانکی‌شان خارج کنند

نخست وزیرمالزی اعلام کرد که به هدف جلوگیری از بسته شدن شعبات بانک های آن کشور در خارج، به اتهام نقض تحریم های آمریکایی علیه رژیم ایران، ناچار گردیده است حساب های بانکی شهروندان و شرکت های ایرانی در مالزی را ببندد.

ماهاتیر محمد  گفت:” ما دارای روابط بسیار خوبی با ایران هستیم اما با فشار شدیدی از جانب برخی از کشورها   روبرو شدیم و ما را وادار به این کار کردند. اگر این کار را انجام نمی دادیم بانک های مالزی در خارج تعطیل می شدند اما نگفت منظورش کدام کشور است.

رویترز در گزارشی نوشت : حساب‌های بانکی ایرانیان  به طور ناگهانی در کشور مالزی بسته شد . بانک‌ها ی مالزی به ایرانیان ساکن مالزی یک ماه فرصت داده‌اند تا پول‌های خود را از حساب‌های بانکی‌شان خارج کنند.

گفته شده  که حدود ۱۰ هزار شهروند ایرانی در مالزی زندگی می‌کنند. که با مسدود شدن حساب‌های آنان برای پرداخت شهریه مدارس و هزینه‌های بیمارستانی با مشکل مواجه شده‌اند.

نخست وزیر مالزی و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران  پیشتر در دیدار با یکدیگر در اجلاس جنبش عدم تعهد در باکو تمایل خود به تقویت روابط دو کشور از جمله در زمینه اقتصاد را مورد تأکید قرار داده بودند.

محمود واعظی، رئیس دفتر رییس جمهور ایران دراین باره گفت که این مسئله فقط مشمول مالزی نیست.و در برخی از کشورهای دیگر هم برای حساب‌های دانشجویان این اتفاق افتاده و به خاطر مشکلاتی است که در اثر تحریم به وجود می‌آید ولی با  رایزنی سفارتخانه و وزارت خارجه بسیاری از اینها باز شده است . این مسئله نیز حل خواهد شد .

رویترز نوشت : برخی از مسئولان این بانک‌ها به افراد گفته‌اند که بانک به علت “بررسی‌های دقیق پس از تحریم‌ها” از سوی ایالات متحده این تصمیم را گرفته است.

اف‌ای‌تی‌اف  پیشتر با انتشار بیانیه ای به بانک مرکزی مالزی خواستار “دقت کافی” در خصوص مشتریان ایرانی بانک‌ها در مسئله مبارزه با پولشویی شده بود.

سفارت جمهوری اسلامی در مالزی گفته است که در تلاش برای حل این مشکل از طریق مذاکره است.