پرزیدنت ترامپ با اعلام سیاست جدید خود، امتیازاتی را نیز برای فلسطینیان درنظر گرفته است

با آن که اعراب و فلسطینیان نسبت به سیاست اعلام شده از جانب پرزیدنت ترامپ خشم بسیار نشان داده اند، ولی بررسی دقیق سخنان رئیس جمهوری ایالات متحده نشان می دهد که او امتیازاتی نیز به فلسطینیان داده و کاری نکرده است که درها به سوی امید به رسیدن به توافق صلح بسته شود.

رون بن ییشای רון בן-ישי یکی از برجسته ترین مفسران اسرائیلی، در ارزیابی امروز خود (پنجشنبه) نوشت: می توان گفت که پرزیدنت ترامپ به فلسطینی ها نیز عیدی جشن میلاد اعطا کرده است. این ارزیابی به ویژه به علت آن است که پرزیدنت ترامپ در سخنان خود مرزهای آینده بین اسرائیل و فلسطینی ها را تعیین نکرده و خاطر نشان ساخته که چنین امری باید در مذاکرات بین طرفین تعیین شود.

به گفته بن ییشای، پرزیدنت ترامپ حتی موقعیت سیاسی آینده اورشلیم را مشخص نکرده و نگفته است که گرچه اورشلیم را پایتخت اسرائیل می داند، ولی نگفته است که اسرائیل در این شهر حق حاکمیت مطلق دارد.

این مفسر ارزیابی کرد که محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی به خوبی می داند که پرزیدنت ترامپ تصمیم خود را پس نخواهد گرفت و آن را باطل نخواهد ساخت. او در ضمن می داند که با دست یازیدن به عملیات خشونت بار و فتنه و آشوب، نخواهد توانست امتیازاتی کسب کند.

رون بن ییشای همچنین گفت که احتمال آن می رود که پرزیدنت ترامپ در آینده بخواهد طرح هایی را بر اسرائیل بقبولاند که زیاد خوشایند این کشور و سران آن نباشد.

این مفسر با توجه به استدلال های خود ارزیابی می کند که ممکن است بزودی اعتراض های عربی و فلسطینی فروکش کند و زمینه مناسب برای از سرگیری گفتگوهای صلح فراهم شود.

در رابطه با امتیازاتی که در سخنان پرزیدنت ترامپ به فلسطینیان داده شده، منشه امیر کارشناس امور خاورمیانه به برنامه خبری تلویزیون صدای آمریکا گفت: محمود عباس از این اقدام رئیس جمهوری ایالات متحده سه سود برده است: یکی آن که رئیس جمهوری عملا برپایی کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل را پذیرفته است. دوم آن که مساله فلسطینی ها و لزوم پیشبرد صلح، دوباره در ابعاد گسترده مطرح شده است.

به گفته منشه امیر، در سال های اخیر دو رویداد عمده در خاورمیانه عربی رخ داده که مساله فلسطینی ها را تا حدودی به گوشه رانده است.

به صحنه آمدن حکومت اسلامی ایران که خواهان احیای خلافت اسلامی به رهبری روحانیون اهل تشییع است، موجب گردیده که کشورهای عرب دریابند که اسرائیل دشمن آن ها نیست، بلکه دشمن خطرناکی در کمین آن ها نشسته است که به سازمان های ترور فلسطینی یاری می رساند تا به جنگ و خونریزی در منطقه ادامه دهند و وسیله ای برای  متزلزل ساختن پایه های حکومت های سنی منطقه باشند.

به گفته منشه امیر، عامل دیگری که اعراب را از پرداختن مداوم به مساله فلسطینی ها دور ساخته، لزوم مبارزه با داعش و جنایات و خطرات آن است.

از سوی دیگر ممالک عرب، پس از حدود یکصد سال پشتیبانی مداوم از فلسطینی ها و خواسته های آنان، که میلیاردها دلار برایشان هزینه داشته و ده ها هزار قربانی به دنبال آورده، از این کار خسته شده اند – به ویژه آن که خود فلسطینی ها نیز دائما با هم مشغول نزاع هستند و تفرقه زیادی بین آنان برقرار است.

اکنون همه کشورهای عرب دوباره بسیج شده و به حمایت از فلسطینی ها صدای اعتراض خود را بلند می کنند و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز از همایش بزرگ اسلامی سخن می گوید.

ظاهرا چنین تصور می شود که دنیای عرب و جهان اسلام، دوباره به سود فلسطینی ها بسیج شده است.

امتیاز سومی که از دیدگاه منشه امیر حاصل حکومت خودگردان فلسطینی شده، آن است که در سال های اخیر محمود عباس در سمت رئیس حکومت خودگردان فلسطینی، محبوبیت و قدرت خود را در انظار فلسطینی ها تا حد زیادی از دست داده است. ولی او اکنون می تواند با استفاده از قضیه اورشلیم، موقعیت خود را تاحدودی مستحکم کند.

مفسر اسرائیلی رون بن ییشای، در ادامه ارزیابی های امروز خود گفت: پرزیدنت ترامپ با راه حل دو کشور برای دو ملت موافقت کرده است، به شرط آن طرفین نیز آن را بپذیرند.

ترامپ در دیداری که در اوائل دوران ریاست جمهوری، با نخست وزیر اسرائیل داشت، به نتانیاهو گفته بود: خواه دو کشور برای دو ملت، و یا یک کشور برای دو ملت – ولی همه این ها، تنها در صورتی که طرفین، خود خواستار آن باشند. اما اکنون ترامپ در سخنان شب گذشته، گزینه “یک کشور برای دو ملت” را ذکر نمی کند.

از دیدگاه رون بن ییشای، فلسطینیان خود خوب می دانند که از طریق روی آوردن به خشونت و اغتشاس، به هدفی نخواهند رسید. ولی این بدان معنی نیست که در آینده نزدیک، روزهای آرامی داشته باشیم.

یک دیدگاه

  1. فلسطین موقعیت خود را تاحدودی و تا حدی مستحکم صلح جویانه مستحکم می کند.

    تضاد بارز و ممتد و پایدار مابین سنی و شیعه در این راستا تحت الشعاع قرار می گیرد زیرا فلسطین پیشتاز محور صلح و پیشرفت قرار می گیردد و در راستای محور یهودیت، مسیحیت و اسلام واقع می گردد.

    مثلث اسرائیل، فلسطین، آمریکا در راستای تاریخ، کوروش ناجی یهودیان واقع خواهد شد.

Comments are closed.