کنگره آمریکا بازگرداندن تحریم ها در مورد “برجام” را به تعویق می اندازد، ولی تحریم های دیگری علیه ایران بررسی می شود

 

 

مقامات آمریکایی تائید کردند که تصمیم گیری از جانب کنگره در مورد لغو و یا ادامه توافق اتمی موسوم به “برجام”، برای مدت نامعلومی به تعویق می افتد. مهلتی که از جانب کنگره و پرزیدنت ترامپ در مورد این تصمیم گیری تعیین شده بود، امروز (چهارشنبه) پایان می گیرد. ولی اعلام شد که کنگره بحث و تصمیم در این زمینه را به کاخ سفید باز می گرداند. در عوض اعلام گردید که کنگره ممکن است تحریم های جدیدی را علیه حکومت ایران در رابطه با “جنایات رژیم در یمن” برقرار کند.

با توجه به آن که کنگره در مهلت تعیین شده، تصمیمی در مورد از سرگیری تحریم ها علیه حکومت ایران اتخاذ نکرد، اکنون این موضوع دوباره به کاخ سفید باز می گردد.

به گفته آگاهان، اکنون پرزیدنت ترامپ یک ماه وقت خواهد داشت که این موضوع را دوباره بررسی کرده و بکوشد درباره آن تصمیم قاطعی بگیرد.

مفهوم آن چه رخ داده آن است که کنگره آمریکا موقتا وضع موجود را در مورد “برجام” ادامه می دهد و تحریم تازه ای علیه حکومت ایران در رابطه بااتهامات سران آمریکا که می گویند رژیم ایران “روح برجام” را نقض کرده، برقرار نخواهد شد.

دو ماه پیش پرزیدنت ترامپ حاضر نشد تائید کند که حکومت اسلامی ایران به برجام پای بند مانده است – و از این رو، مساله را برای بررسی و تصمیم گیری به کنگره محول کرد.

دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش در گزارشی که روز گذشته (سه شنبه) به آن سازمان ارائه کرد، تاکید کرده که رژیم ایران به تعهدات خویش در چارچوب برجام عمل کرده و به آن همچنان پای بند است. یوکیا آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتم نیز در ماه های اخیر بارها این امر را مورد تائید قرار داده است.

رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده نیز اخیرا گفته بود که “برجام” تاثیر خود را نشان داده و جوابگوی انتظارات و تعهدات بوده است. تیلرسون این سخنان را در دیدار با خانم فدریکا موگرینی سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرده بود.

به گزارش رویترز، یک منبع خبری نزدیک به کاخ سفید که نامش برده نشد، گفته است که دولت پرزیدنت ترامپ در حال حاضر تلاشی برای بازگرداندن تحریم ها به عمل نمی آورد و این تصمیم گیری را همچنان به عهده کنگره می گذارد.

اکنون خبر می رسد که دو تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد رژیم ایران را به ایفای “نقش مخرب” در یمن متهم ساخته و آن حکومت را به اتهام مسوولیت قتل ده ها هزار نفر از مردم بی دفاع یمن مورد تحریم های جدید قرار دهد.

به موجب این گزارش، این دو تن عضو مجلس نمایندگان طرحی ارائه داده اند که حکومت ایران را به مسوولیت ادامه جنگ و خونریزی در یمن متهم می سازند و خواستار برقراری تحریم هایی علیه آن رژیم هستند.

حکومت ایران ادعا می کند که دخالتش در امور یمن، تنها جنبۀ “مستشاری” دارد. ولی عربستان و دیگر کشورها می گویند که رژیم ایران پول کلان و اسلحه پیشرفته ای در اختیار جنگجویان نیمه شیعه “حوثی” قرار می دهد و آن ها را در یک جنگ نیابتی علیه عربستان سعودی درگیر کرده است.

پرزیدنت ترامپ بارها “برجام” را “بدترین توافق موجود” نامیده و هشدار داده بود که ایالات متحده از آن خارج خواهد شد.

رهبران رژیم ایران و به ویژه علی خامنه ای نیز متقابلا بارها تهدید کرده اند که اگر ایالات متحده این توافق هسته ای را باطل کند، ایران آن را “به آتش خواهد کشید”.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بارها گفته است که توافق برجام را “یا باید اصلاح کرد و یا آن را باطل ساخت”.

جمهوریخواهان که در هر دو مجلس کنگره از اکثریت برخوردار هستند، برای تصویب هرگونه تصمیم تازه و به ویژه بازگردانیدن تحریم های پیشین علیه حکومت ایران، به پشتیبانی دموکرات ها نیاز دارند. ولی حزب دموکرات به صراحت می گوید که حاضر به خروج از “برجام” نیست – و این در حالی که دو سال پیش، بسیاری از دموکرات ها با برجام مخالفت می ورزیدند.

به گزارش رویترز، پرزیدنت ترامپ پیشتر هشدار داده بود که اگر اعضای کنگره افزودن مقررات سختگیرانه تری را به توافق “برجام” نیافزایند، از این توافق خارج می شود.

یک دیدگاه

Comments are closed.