گزارش های کوتاه درباره اسرائیل و جهان

احتمال وخامت اوضاع امنیتی در رابطه با غزه

کارشناسان امنیتی اسرائیل ابراز نگرانی می کنند که ممکن است در آینده ای نه چندان دور اسرائیل ناچار شود دوباره به اقدامات گسترده نظامی علیه حماس و دیگر گروه های تروریستی در نوار غزه دست برند.

در هفته های اخیر هر از گاهی گروه های تروریستی در غزه، به پرتاب موشک و یا خمپاره به سوی اهالی شهرک ها و روستاهای پیرامونی غزه دست می زنند.

گرچه این تعرض های موشکی آسیب جانی وارد نساخته، و زیان مالی آن نیز ناچیز بوده، ولی آرامش را از اهالی اسرائیلی در آن نواحی سلب کرده که بر دولت فشار می آورند به اقدامات قاطعانه ای علیه تجاوزکاران دست بزند.

از یک سو ارزیابی آن است که حماس در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد و نمی خواهد در برابر یک تصادم جنگی قرار گیرد، و از سوی دیگر احتمال دارد که حماس تصور می کند اگر اسرائیل را به جنگ بکشاند، دوباره از حمایت کشورهای عرب برخوردار خواهد شد و از انزوای سیاسی کنونی دور خواهد گردید.

در گزارش های پیشین گفته شده بود که اکثر کشورهای عرب و به ویژه عربستان سعودی و مصر، از گروه حماس به کلی فاصله گرتفته اند، زیرا خود را زیر چتر حمایت حکومت ایران و حزب الله لبنان قرار داده است.

آگاهان امنیتی می گویند که حتی اگر حماس خود به طور مستقیم مسئول حملات راکتی هفته های اخیر نیست، ولی برای پایان بخشیدن به آن نیز تلاش کافی نمی کند.

به گفته منابع خبری، انتشار گزارشی دایر بر این که اسرائیل برای شناسایی و نابودی تونل های تعرضی حماس یک راه حل تکنولوژی یافته است نیز، احتمالا موجب سرخوردگی و خشم سرکردگان حماس شده است.

اسرائیل اعلام داشته که در هر صورت، حماس را به عنوان قدرت حاکم در غزه، مسوول مستقیم همه حملات موشکی می داند.

یکی از سرکردگان حماس در کرانه باختری بازداشت شد

در اورشلیم اعلام شد که نیروهای امنیتی اسرائیل یکی از رهبران حماس در کرانه باختری را شناسایی و بازداشت کرده اند.

ماموران امنیتی شب گذشته (سه شنبه) خانه های امن گروه های وابسته به حماس در کرانه باختری را محاصر کردند و جمعا ۲۳ تن افراد مظنون را دستگیر ساختند.

گفته می شود که این افراد در جریان تظاهرات گسترده ای که هفته پیش در اعتراض به تصمیم پرزیدنت ترامپ در مورد اورشلیم برگزار شد، شناسائی شده بودند.


پلیس برلین آتش زدن پرچم اسرائیل را ممنوع ساخت

در برلین، پس از آن که تظاهرکنندگان مسلمان در جریان تظاهرات به هدف ابراز همبستگی با فلسطینیان پرچم اسرائیل را به آتش کشیدند، پلیس برلین اعلام کرد که از این پس سوزاندن پرچم اسرائیل را یک اقدام وخیم و غیرقانونی تلقی خواهد کرد.

تظاهرکنندگان برلین، بیشتر پناهجویان سال های اخیر بودند که از کشورهای عرب و به ویژه سوریه به آلمان آمده اند.

امروز نیز قرار است تظاهراتی علیه تصمیم پرزیدنت ترامپ برای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل در برلین برگزار شود. ولی پلیس به رهبران تظاهرات هشدار داده است که از آتش زدن پرچم اسرائیل خودداری ورزند، در غیر این صورت مجازات خواهند شد و جلوی ادامه تظاهرات گرفته خواهد شد.

جامعه یهودیان آلمان روز گذشته به بی اعتنایی پلیس شهر در برابر آتش زدن پرچم اسرائیل به شدت اعتراض کرده بودند – که این امر موجب واکنش امروز پلیس و دستور جدید گردید.

سران یهودیان آلمان گفته بودند: آن کس که پرچم اسرائیل را به آتش می کشد، عملا حق موجودیت اسرائیل را نفی می کند. در این اعراض افزوده شده بود که آتش زدن پرچم ملی اسرائیل، یکی از نشانه های یهودی ستیزی می باشد.

نسبت به افزایش تعرضات یهود ستیزانه در سوئد هشدار داده شد

در سوئد، دیده بان مبارز با یهود ستیزی به مقامات آن کشور هشدار داد که در برابر موج جدید حملات ناجوانمردانه علیه یهودیان در سوئد دست به روی دست گذاشته و اقدامی علیه آن به عمل نمی اورد.

گروه های نئونازی در سوئد اعلام کرده اند که قصد دارند در روز یوم کیپور (روزه بزرگ یهودیان) به یک راه پیمایی نمایشی در برابر کنیسای بیرگ یهودیان دست بزنند.

در روزهای گذشته یک راه پیمایی در سوئد علیه اسرائیل و اورشلیم به راه افتاد که به دنبال آن چند بطری آتش زا به سوی کنیسای بزرگ پرتاب گردید.

این دومین بار است که کنیسای یهودیان هدف بطری های آتش زا قرار می گیرد.

سران جامعه یهودیان سوئد به یهودیان توصیه کرد از این پس هشیاری بیشتری نشان دهند.