به روز شده؛ بمباران ساختمان تلویزیون حماس در غزه، نشان قاطعیت اسرائیل در سرکوب ترور است

 به روز شده 

در حالی که کابینه امنیتی اسرائیل در ساعات بامداد امروز تشکیل جلسه داده تا درباره اوضاع غزه بررسی و تصمیم گیری کند، یک مقام ارشد امنیتی می گوید که از قرائن چنین بر می آید که چاره ای جز انجام یک نبرد گسترده علیه حماس وجود ندارد.

یک مقام ارشد حماس نیز به خبرنگاران اسرائیلی گفت که تلاش ها برای برقراری آتش بس به نتیجه نرسیده و نبرد ادامه خواهد یافت.

چند روز پیش، هنگامی که اسرائیل در تلاش برای بهبود وضع معیتشی مردم غزه اجازه داده بود پانزده میلیون دلار پول نقد  وارد غزه شود تا کارمندان بتوانند حقوق ماهیانه خود را دریافت کنند، این امید وجود داشت که از شدت تعرض ها کاسته شود، ولی حماس اعلام داشته که “شرافت خود را به پول نمی فروشد” و همچنان به نبرد ادامه خواهد داد.

برخی آگااهان نظامی می گویند که سران حماس به سوی خودکشی گام برمیدارند، زیرا اگر اسرائیل ناچار شود به واکنش گسترده نظامی روی آورد، تلاش خواهد کرد حماس و دیگر سازمان های تروریستی را، تا آن جا که ممکن است، فلج سازد.

گزارش های پیشین:

ا توجه به آن که حملات موشکی از غزه به سوی نواحی مسکونی اسرائیل، به هدف کشتن شهروندان همچنان ادامه دارد، نیروی هوایی اسرائیل نیز بر وسعت حملات خود علیه مواضع نظامی و هدف های سوق الجیشی حماس در غزه افزود که یکی از آن ها منهدم کردن ساختمان فرستنده تلویزیونی حماس بود که “الاقصی” نام دارد و اهالی غزه را برای انجام حملات مسلحانه علیه اسرائیل تحریک می کرد.

به دنبال حملات شدید موشکی از نوار غزه به سوی شهرها و شهرک های اسرائیلی که پیرامون آن سرزمین قرار دارند، کابینه محدود امنیتی اسرائیل یک بار دیگر تشکیل جلسه می دهد تا به بررسی اوضاع پرداخته و تمصمیم گیری کند.

ارتش اسرائیل به تقویت نیروهای خود در جنوب پرداخته و در ساعات بامداد امروز (سه شنبه) شمار زیادی از واحدهای پیاده نظام و زرهی و امکانات تهاجمی دیگر به سوی نواحی پیرامونی غزه فرستاده شد.

در شبانه روز گذشته بیش از سیصد موشک و راکت و خمپاره از غزه به سوی مراکز مسکوتی خاک اسرائیل شلیک شد. با آن که سامانه ضد موشکی گنبد آهنین ده ها موشک را شکار کرد، ولی چندین موشک به ساختمان ها و اماکن مسکونی در شهرهای مجاور اصابت کرد و موجب تلفات جانی و زیان مالی گردید.

در شهر اسکلون که حدود بیست کیلومتر تا غزه فاصله دارد، یک موشک به ساختمان چند طبقه ای اصابت کرد که در اثر آن یک مرد کشته شد و یک زن زخم های شدید برداشت و در وضع وخیم به بیمارستان منتقل شد. همچنین ده ها نفر به شوک عصبی دچار شدند و یا از ترکش موشک ها زخم های سبک برداشتند و  به بیمارستان انتقال یافتند.

همچنین موشک هایی در آبادی ها و شهرک هایی که حدود ده کیلومتر تا غزه فاصله دارد به ساختمان های مسکونی اصابت کرد و ده ها تن زخمی شدند.

اکثر خانه ها در نواحی پیرامونی غزه، دارای “اطاق امن” می باشند که از بتون ساخته شده و در برابر اصابت موشک و راکت مقاوم است. ولی در بخش قدیمی شهر اشکلون، اطاق امن وجود ندارد.

روز گذشته (دوشنبه) تروریست های فلسطینی با یک موشک هدایت شونده، به سوی یک اتوبوس مسافری که از نزدیکی خط مرزی می گذشت شلیک کردند که یکی از مسافران مورد اصابت مستقیم قرار گرفت و جان باخت. بعدا اعلام شد که این فرد یک سرباز وظیفه بوده است.

سه سال پیش نیز تروریست های حماس، از غزه به سوی اتوبوس دیگری از این نوع موشک ها شلیک کردند که موجب قتل یک جوان شانزده سالی اسرائیلی گردید.

نیروی هوایی اسرائیل در طول شبانه روی گذشته، ده ها مکان نظامی در خاک غزه را بمباران کرد. ولی تلاش آن بود که به جان افراد غیرنظامی فلسطینی آسیبی وارد نیاید. حماس می گوید که در جریان بمباران ها چهار تن تلفات داشته است.

یکی از اماکنی که بمباران شد، ساختمان سازمان اطلاعات و امنیت حماس در غزه بود. این مکان ظاهرا به صورت یک هتل اداره می شد. ولی در واقع، مرکز رسمی اطلاعاتی بود.

حماس به همه کارمندان خود دستور داده که امروز سر کار نیایند. در اسرائیل نیز مدارس در شهرهای پیرامونی غزه تعطیل است و بسیاری از کارمندان، در ادارات دولتی و خصوصی به سر کار نیامده اند.

حماس تهدید کرده که اگر حملات هوایی اسرائیل متوقف نشود، موشک هایی با برد بیشتر شلیک خواهد کرد که بتوانند شهرهای دورتری در عمق خاک اسرائیل را هدف قرار دهند.

دور جدید عملیات تهاجمی حماس از نیمه شب یکشنبه، و هنگامی آغاز گردید که شماری از تکاوران اسرائیلی که برای اجرای یک ماموریت اطلاعاتی به داخل غزه رفته بودند، توسط ماموران امنیتی حماس شناسایی شدند و مورد حمله قرار گرفتند و یک سرهنگ دوم کشته شد و بقیه افراد واحد، با هلیکوپتر از غزه بیرون آورده شدند.

حماس می گوید که ماموریت این واحد، نصب دستگاه های شنود و امور اطلاعاتی از جانب اسرائیل در غزه بوده است.

این ماموران با یک وانت بار که ظاهرا میوه و سبزیجات حمل می کرد و پلاک غزه داشت وارد آن سرزمین شدند. ولی در فاصله سه کیلومتری از خاک اسرائیل، یک واحد بازرسی حماس این وانت بار را متوقف ساخت و از مقصد آن جویا شد و بدین سان هویت سرنشینان آن شناسایی گردید.

با شدت گرفتن حملات موشکی از غزه، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، با فرستادن یک نامه فوری برای دبیرکل، خواستار گردید که شورای امنیت، این رشته تعرضات حماس علیه مردمان غیرنظامی در اسرائیل را محکوم سازد و حماس و دیگر گروه ها را سازمان های ترور تلقی کند  و از آن ها بخواهد به تعرض پایان دهند.

چند کشور عربی به حمایت از فلسطینی ها، بیانیه هایی علیه اسرائیل انتشار دادند و عملیات دفاعی این کشور را تهاجم و تعرض توصیف کرده و خواهان پایان بخشیدن به آن شدند. در این بیانیه ها حملات موشکی حماس به سوی نواحی مسکونی در داخل اسرائیل نادیده گرفته شده است.

در همین حال، دولت مصر و چند دولت دیگر عربی تلاش می کنند به مهار کردن حماس و سازمان های تروریستی دیگر بپردازند و نگذارند اوضاع وخیم تر شود.

اکنون همگان در انتظار پیامد مباحثات در کابینه محدود امنیتی می باشند که پیش از ظهر امروز (سه شبنه) دوباره تشکیل جلسه می دهد تا تصمیمات مناسب را برای رویارویی با این تعرضات وخیم اتخاذ کند.

شب گذشته نیز کابینه محدود امنیتی مدت چند ساعت به بررسی اوضاع پرداخته بود، ولی تصمیمی گرفته نشد.

تحلیلگران نظامی ارزیابی می کنند که اسرائیل از حمله زمینی به غزه خودداری خواهد کرد. ولی ممکن است بر دامنه عملیات هوایی خود بیافزاید.

اهالی نواحی پیرامونیِ غزه، شدیدا به دولت اسرائیل فشار می آورند به تعرضات از غزه پایان بخشد و می گویند که حاضر به ادامه تحمل وضع موجود نیستند.

یک دیدگاه

Comments are closed.