دادگاه آرژانتین: «آلبرتو نیسمن خودکشی نکرده، بلکه او را به قتل رسانده اند»

یک قاضی دادگاه آرژانتین پس از ماه ها بحث و بررسی در مورد چگونگی جان باختن حقوقدان آلبرتو نیسمن، در یک حکم ۶۵۶ صفحه ای اعلام کرد که او را به قتل رسانده اند و این ادعا که وی خودکشی کرده درست نیست. نیسمن دادستان ویژه پرونده “آمیا” بود که چند روز پیش از قتل، اعلام داشت بر حسب اسنادی که به دست آورده، دولت آرژانتین با رژیم ایران به هدف پرده پوشی ماجرای  انفجار کانون همیاری یهودیان (موسوم به آمیا) تبانی کرده بود.

فرار بود البرتو نیسمن که یک حقوقدان مبارز بود، فردای روزی که جان باخت، در پارلمان آرژانتین حاضر شده و اسناد خود را ارائه دهد. گفته می شود که انتشار این خبر، توطئه گران را بر آن داشت که هرچه زودتر صدای نیسمن را خاموش کنند.

در گزارش های گفته شده بود که نیسمن، شخص رئیس جمهوری آرژانتین، خانم کریستینا فرماندز کیرشنر را  به مسوولیت این تبانی با حکومت ایران متهم ساخته بود و همین امر موجب قتل او شد.

ساختمان کانون همیاری یهودیان در سال ۱۹۹۴ با یک انفجار مهیب به کلی فرو ریخت که در آن ۸۵ نفر کشته و بیش از صد تن دیگر زخمی شدند. همه قرائن به دست آمده نشان می دهد که این اقدام تروریستی به دستور حکومت اسلامی ایران و توسط عوامل وابسته به حزب الله لبنان در آمریکایی جنوبی صورت گرفته بود.

در گزارش های پیشین گفته شده بود که حزب الله لبنان در کشورهای آمریکای لاتین، و به ویژه در آرژانتین حضور گسترده ای دارد.

با آن که ۲۳ سال از این جنایت تروریستی می گذرد، دولت آرژانتین و مقامات قضایی آن کشور تا کنون به هیچ تلاش جدی برای بازداشت افراد مظنون و محاکمه آنان به عمل نیاورده است.