حماس می کوشد پیکار مسلحانه با اسرائیل را به کرانه باختری بکشاند

در همان هنگام که چشم ها به واشنگتن دوخته شده و همگان در انتظارند که ببینند رئیس جمهوری ایالات متحده چه تصمیمی در مورد برجام خواهد گرفت، یک تحلیلگر اسرائیل به تشریح بن بستی پرداخت که حکومت خودگردان فلسطینی در صحنه بین المللی با آن روبرو می باشد. این تحلیلگر به نام اَصَف گیبُور در تحلیل سیاسی خود نوشت که اظهارات پرزیدنت ترامپ در حمایت از مواضع اسرائیل موجب در تنگنا قرار گرفتن شدید حکومت خودگردان فلسطینی شد که به ناچار به اروپا روی آورد. ولی اروپائیان نیز نمی توانند فلسطینیان را از بن بست کنونی بیرون آورند.

به گفته این تحلیلگر، تغییر سیاست دولت آمریکا نسبت به مساله فلسطینی ها، حکومت خودگردان را با مضیقه مالی نیز روبرو ساخته، که علت آن کاهش کمک مالی ایالات متحده می باشد.

علاوه بر این، پرزیدنت ترامپ خواستار آن شده است که کمک مالی ایالات متحده به نهاد سرپرستی از آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل کاهش یابد و یا قطع شود، که آن هم می تواند مزید بر علت باشد.

سازمان ملل هر سال صدها میلیون دلار پول در اختیار حکومت خودگردان فلسطینی قرار می دهد که به صرف تامین رفاه افرادی برسد که هفتاد سال پس از پایان جنگ اعراب علیه اسرائیل، هنوز “آواره” محسوب می شوند – و این در حالی که آوارگان واقعی سال ها پیش فوت کرده اند، ولی فرزندان و نوه های آنان همچنان مورد حمایت مالی سازمان ملل قرار دارند.

در گزارش ها آمده بود که فلسطینی ها با مراجعه به چند کشور اروپایی خواهان افزایش کمک های مالی آنان شده اند – ولی بعید می نماید که اروپا بتواند به این درخواست پاسخ مثبت بدهد.