ارزیابی: حملات گزنده محمود عباس علیه اسرائیل و ترامپ وصیت نامه سیاسی اوست

آگاهان امور فلسطینی در اسرائیل می گویند که سخنان تند محمود عباس در واقع نوعی وصیت نامه سیاسی فرد سالخورده ای است که در طول سال ها هرگونه جذابیت سیاسی را از دست داده و یک ستاره در حال افول است و اکنون پیش از آن که از دنیا برود، می خواهد خط سیاسی خود را برای رهبران بعدی به ارث بگذارد.

در سال های اخیر میزان نفوذ محمود عباس در دستگاه رهبری فلسطینی دائما رو به کاهش بوده و در مقابل، حماس توانسته است موقعیت خود را تحکیم بخشد.

به گفته کارشناسان اسرائیلی، سیاست های محمود عباس حتی در داخل ساف نیز مورد قبول همه اعضای نیست و جناح های مخالف با او نیز وجود دارد که برخی از آنان در تبعید به سر می برند و از کشورهای خارجی برای برانداختن محمود عباس تلاش می کنند.

آن ها از جمله می گویند که ادامه حکومت محمود عباس غیرقانونی است، زیرا می بایست انتخابات عمومی و پارلمانی فلسطینی ها حدود ده سال پیش انجام گیرد، ولی به علت ادامه اختلافات با حماس و همچنین با این ادعا که در شرائط جنگی نمی توان انتخابات برگزار کرد، از انجام آن شانه خالی کرده است.

سخنان شدید اللحن محمود عباس علیه ایالات متحده و شخص پرزیدنت ترامپ نیز، از دیدگاه برخی تحلیلگران اسرائیلی، نوعی تلاش او برای کسب محبوبیت در میان فلسطینی ها بوده، ولی در نهایت به منافع خود فلسطیینی ها آسیب خواهد رساند.

عباس از اقدام رئیس جمهوری ایالات متحده در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، و همچنین کاهش پنجاه درصدی مبلغ اهدایی آمریکا به سازمان کمک به آوارگان فلسطینی به شیوه ای بی ادبانه و گزنده انتقاد کرد و پرزیدنت ترامپ را “خانه خراب” نامید.

نخست وزیر اسرائیل در واکنش به سخنرانی گزنده و تحریفی محمود عباس گفت: «او نقاب صلح دوستی و ملایمت را از چهره خود برداشت». و افزوده گفت: «تا هنگامی که محمود عباس و عامه فلسطینیان این طرز فکر را دگرگون نسازند، رئیس به صلح و آشتی امکان پذیر نخواهد بود.

یک دیدگاه

Comments are closed.