ارزیابی: شبکه جاسوسی سپاه قدس در آلمان، علیه اسرائیل و علیه امنیت اروپا بود

خبر کشف یک شبکه جاسوسی حکومت ایران در آلمان، در رسانه های آلمان و اسرائیل بازتاب گسترده ای داشت. با آن که هنوز جزئیات کامل این ماجرا توسط مقامات امنیتی آلمان فاش نشده، ولی از اطلاعات جست و گریخته معلوم می شود که افراد این شبکه شیعیان غیر ایرانی بودند که برخی از آن ها سالیان دراز است در آلمان زندگی می کنند و ماموریت آن ها گردآوری اطلاعات در مورد سفارت اسرائیل در برلین و فعالیت جامعه یهودیان و همچننین طرح ریزی عملیات تروریستی بوده است.

در گزارش های نخستین گفته شده که این افراد توسط سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران اجیر شده بودند و از این رو گفته می شود که ماموریت آن ها آماده سازی برپایی یک شبکه تروریستی در داخل آلمان و دیگر کشورهای اروپایی بوده است.

سپاه قدس مهمترین واحد سپاه پاسداران به فرماندهی قاسم سلیمانی است که ماموریت آن فعالیت های جنگی و تروریستی در سراسر جهان می باشد. افراد این سپاه و واحدهای برپا شده از مسلمانان افغانی، پاکستانی، عراقی و غیره، در جنگ هایی که در سوریه، یمن، عراق و دیگر نقاط جریان دارد، در ابعاد گسترده درگیر هستند.

برخی منابع آگاه در اورشلیم می گویند که “مُوساد” (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) در کشف این شبکه و ماهیت فعالیت آن نقش برجسته ای داشته است.

منابع آگاه اطلاعاتی گفتند که شناسائی این شبکه و جستجوهایی که در محل کار و خانه مظنونان صورت گرفته، بخشی از تلاش جهانی و اروپایی برای مبارزه با تروریسم است.

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، ژنرال گادی آیزنکوت، امروز (چهارشنبه) در واکنش به کشف این شبکه گفت: «حکومت اسلامی ایران و فعالیت های آن بزرگترین خطر برای امنیت اسرائیل است».

ولی بنیامین نتانیاهو که به دیدار موفقیت آمیز خود از هند ادامه می دهد گفت: هنوز زود است که درباره این ماجرا دیدگاه خود را بیان کند.

مقامات اطلاعاتی آلمان هنوز از انتشار جزئیات بیشتری درباره این ماجرا خودداری می ورزند، ولی تاکید می کنند که افراد مظنون هنوز بازداشت نشده اند – و تنها خانه ها و محل کار آنان مورد بازرسی قرار گرفته است. پلیس آلمان همچنین فاش نمی سازد که چه نوع اسناد، شواهد و یا اطلاعاتی در جریان این بازرسی ها به دست آمده است.

درست یک هفته پس از آن که وزارت خارجه آلمان سفیر ایران در برلین را احضار کرد که به او هشدار دهد که رژیم ایران از فعالیت های جاسوسی در آن کشور دست بردارد، پلیس آلمان کشف این شبکه را اعلام کرد. احضار سفیر دو ماه پس از پایان محاکمه یک مسلمان پاکستانی انجام گرفت که در دادگاه آلمان به جرم جاسوسی علیه اسرائیل محکوم شناخته شد. مقامات آلمانی نتوانستند توضیح دهند که چرا اعتراض آن کشور علیه رژیم ایران، حدود دو ماه پس از پایان دادگاه و اعلام محکومیت آن جاسوس انجام گرفت.

آگاهان امور اطلاعاتی می گویند: این واقعیت که شماری از افراد مظنون، دارای شهروندی آلمان هستند، به آن ها امکان می داد آزادانه به همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنند و به طراحی عملیات خرابکاری و یا جاسوسی دست بزنند.

سفیر اسرائیل در آلمان، جِرمی ییساخاروف به خبرنگاران گفت: «این ماجرا باید چراغ قرمزی برای همه کشورهای اروپایی باشد» و افزود: «هنگام آن رسیده که اروپائیان دریابند که پشت چهره خندان سرکردگان ایران (اشاره به حسن روحانی) چه واقعیاتی نهفته است».

یک دیدگاه

Comments are closed.