چهارمین دختر خلبان جنگی در ارتش دفاعی اسرائیل سردوشی گرفت و وارد خدمت شد

از دور که به او نگاه می کند، ممکن است تصور کنید که او یک دختر نحیف است  که اگر انگشت کسی به او بخورد به زمین می افتد و تقاضای کمک می کند. ولی وقتی به او نزدیک می شوید، چهره دختری را می بینید که اندامی بسیار ورزیده و نگاهی تیز دارد. او همین روزها سردوشی می گیرد و به عنوان خلبان جنگی خدمت عملی خود را در نیروی هوایی آغاز می کند.

یک لحظه تصور کنید که دختری جوان، در لباس خلبانی و با کلاه خود بزرگی که بر سر دارد، در درون کابین هواپیمای جنگی خود نشسته و به مصاف هواپیمای دشمن می رود.

شاید بیشتر از ۲۳ سال سن ندارد، ولی ارزش هواپیمایی که او آن را پرواز می دهد ده ها میلیون دلار است/

ولی تنها پول مطرح نیست، بلکه این دختر خلبان می داند که مسوولیت مهمی به عهده دارد و آن حفاظت از حَریم هوایی اسرائیل و جلوگیری از ورود هواپیماهای دشمن است.

اجازه بدهید که این دختر خلبان را “ستوان شین” بنامیم. در ارتش اسرائیل نام خلبانان و چهره آنان محرمانه است و در عکس ها قابل شناسایی نیستند، تا اگر به اسارت دشمن درآمدند، احتمالی برای نجات جانشان وجود داشته باشد.

وجود دختران در نیروی هوایی اسرائیل، و اصولا حضور دختران سرباز در ارتش اسرائیل، سالیان دراز موضوعی مورد بحث و کشاکش بوده است.

ولی حضور دختران در فعالیت های دفاعی، سابقه صد ساله و حتی بیشتر دارد.

از همان اوائل قرن بیستم، که جوانان یهودی از سراسر دنیا به سرزمین پدری خود بازگشتند، تا اسرائیل را از نو آباد کنند، دختران نیز در کنار پسران به همه کارهای آبادانی و دفاعی نیز می پرداختند.

این جوانان که آبادی های کشاورزی برپا ساخته بودند، شب ها ناچار بودند به پاسداری بپردازند تا اعراب مسلح به آن ها حمله نکند. در آن دوران دختران نیز همانند پسران اسلحه به دست می گرفتند و در کنار آن ها کشیک می دادند.

در ارتش دفاعی اسرائیل نیز که هفتاد سال پیش همزمان با اعلام استقلال کشور برپا شد، دختران در کنار پسران به خدمت سربازی فرا خوانده شدند. ولی بیش از نیم قرن، به دختران وظایف پشت جبهه داده می شد و هرگز به جنگ فرستاده نمی شدند.

به دنبال فعالیت چندین ساله سازمان های زنان، مدت زمانی نسبتا طولانی است که دختران نیز برای انجام ماموریت های جنگی تعلیم می بینند. آن ها فرماندهی تانک را به عهده می گیرند و سربازان را تعلیم نظامی می دهند و در نیروهای امنیتی و کامپیوتری و سایبری و در سازمان های اطلاعات کار می کنند و انواع وظایف دیگر را نیز انجام می دهند.

اکنون چند سالی است که دختران سرباز به کورس خلبانی جنگی نیز پذیرفته می شوند.

آموزش خلبانی، بی تردید یکی از سخت ترین رشته های رزمی در ارتش اسرائیل است و از هر ده سربازی که به آموزش خلبانی پذیرفته می شوند، تا پایان کورس تنها یک یا دو نفر باقی می مانند و از این رو داشتن خلبان جنگی زن یکی از امور نادر ارتشی است.

اکنون خانم شین نیز این دوره را با موفقیت گذرانده و شایسته دریافت سردوشی خلبان جنگی است. او لبخند می زند و با افتخار می گوید که از هنگام پذیرفته شدن دختران به آموزش خلبانی، او چهارمین دختر است که کورس را کاملا با موفقیت گذرانده و هفته آنده سردوشی خود را از دست رئیس ستاد کل ارتش و شخص نخست وزیر دریافت می کند.

زنان و دختران در اسرائیل نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و مایلند در همه زمینه ها، دوش به دوش مردان، به وطن خویش خدمت کنند.

یک دیدگاه

  1. سلام وای نمیدونم چطوری میتونم احساسم از خوندن این خبر براتون شرح دهم باید کسانی مثل هامان و نازی ها و همه کسانی که آرزوی نابودی یهود داشتند و همه گی در زباله دان تاریخ گم شدن از گور بلند شن به همراه کسانی که هم اکنون این آرزو را دارن و ببیند که فرزندان بنی اسراییل که اسارت و بندگیشون بودن اران بر بلندای آسمان ها حکم رانی میکنندو همچنین کسانی که هم اکنون این آرزو را دارن ببیند و از غصه دق کنند و عظمت و بزرگ همتی فرزندان بنی اسراییل در پایان از شما خواهشمندم که پیام من را به این خلبان عزیز برسونید
    שלום מה שלומך סיט התן ל צבא ישראל אני רוצה את השם שלום ל את גם מועלה ל את גם ל מישפחתך
    Shalom mah shelomakh tayias hatan la sava israel ani rose eet
    S Hashem shalom la at gam moslah la at gam la mishpahetakh

Comments are closed.