ایالات متحده و آرژانتین برای سرکوب عملیات تبهکارانه حزب الله همکاری می کنند

در ادامه مبارزه ایالات متحده برای ریشه کن ساختن گروه تروریستی حزب الله لبنان، در واشنگتن اعلام شد که آرژانتین با دولت آمریکا در این زمینه همکاری خواهد کرد. حزب الله در سال های دهه نود میلادی به دو جنایت دهشتاک به دستور ایران دست زد که یکی انفجار سفارت اسرائیل و دیگر انفجار مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس بود. حزب الله در آمریکای لاتین از قدرت زیاد برخوردار است.

توافق ایالات متحده با آرژانتین در یک چارچوب بزرگتر صورت می گیرد و آن ریشه کن ساختن همه سازمان های تبهکاری و قاچاق و ترور در سراسر آمریکای لاتین می باشد.

دولت واشنگتن حزب الله لبنان را نه تنها بازوی ترویستی رژیم ایران در منطقه می داند، بلکه اعلام داشته که حزب الله یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر است که بخشی از آن نیز در داخل آمریکا توزیع می شود.

وزیر خارجه آمریکا، رکس تیلرسون پس از گفتگو با همتای آرژانتینی خود اعلام داشت که دو کشور با این همکاری علیه سازمان های تبهکاری در آمریکای جنوبی، عملا می خواهند منابع مالی حزب الله را که صرف ترور و خونریزی می شود مسدود کنند.

در آرژانتین صدها هزار نفر مهاجر لبنانی و سوری زندگی می کنند که از نیم قرن پیش در آن کشور مستقر شده اند و دارای تشکیلات باززگانی گسترده ای هستند. ایالات متحده احتمال می دهد که بخشی از این تشکیلات، با حزب الله معاملات قاچاق دارند که درآمد آن صرف ترور می شود.

وزیر خارجه ایالات متحده برای رسیدن به توافق با دولت آرژانتین در این زمینه، خود شخصا به بوئنوس آیرس سفر کرد و با وزیر خارجه آن کشور جزئیات امر را به توافق نهایی رساند.

تیلرسیون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه آرژانتین گفت: «دو کشور موافقت کرده اند که از طریق همکاری، تبهکاری حزب الله و گروه های دیگر را به کلی ریشه کن سازند».

وزیر خارجه آمریکا افزوده گفت: «در این زمینه، رسیدن به تفاهم کافی نیست، حتی مبادله اطلاعات نیز کفایت نمی کند، بلکه دو کشور باید با اقدامات همآهنگ موجب از میان رفتن گروه های تیهکاری و ترور شوند.

سفارت اسرائیل در آرژانتین در سال ۱۹۶۰ هدف یک انفجار تروریستی قرار گرفت که ۲۹ کشته به جای گذاشت و دو سال پس از آن کانون همیاری یهودیان آرژانتین موسوم به آمیا منفجر گردید که دویست کشته و زخمی به جای گذاشت.

حکومت آرژانتین علیه هشت تن از سران حکومت ایران و حزب الله لبنان قرار توقیف بین المللی صادر کرد. ولی با گذشت تقزبا سه دهه از این جنایت مضاعف تا کنون هیچ تروریستی بازداشت نشده است.