وزیر انرژی اسرائیل: حاضریم بر سر مالکیت حوزه گاز با لبنان، به حکمیت برویم

با شدت گرفتن حملات تبلیغاتی در لبنان علیه اسرائیل، مقامات اورشلیم گفتند که اسرائیل آماده است اختلاف دو کشور در مورد مالکیت حوزه های گاز در دریای مدیترانه به داوری بین المللی گذاشته شود. دولت لبنان ادعا می کند که یک بخش از این ذخایر، موسوم به حوزه شماره ۹ در حریم اب های اقتصادی لبنان در دریای مدیترانه قرار دارد. حزب الله در روزهای اخیر بیانیه های مصوری انتشار داده و تهدید کرده است که سکوهای استخراج گاز اسرائیل را هدف حملات موشکی قرار خواهد داد.

وزیر انرژی اسرائل، دکتر یوال اشتاینیتس در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که نه اسرائیل و نه لبنان مایل به درگیری نیستند و بنابراین اسرائیل حاضر است اختلافات دو کشور به داوری بین المللی سپرده شود و از طریق مسالمت آمیز و راه های دیپلماتیک حل گردد.

وزیر انرژی که همچنان پرونده امور اتمی حکومت ایران را نیز در دست دارد، در واکنش به تهدیدهای حزب الله که گفته است با موشک هایی که از حکومت ایران گرفته، سکوهای گاز اسرائیل را نابود خواهد کرد، گفت: «اگر خدای ناکرده آن ها به ما حمله کنند، و یا منافع ما را مورد تعرض قرار دهند، واکنش اسرائیل بسیار شدید و کوبنده خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش، نفتالی بنت که رهبر حزب هیبیت هیهودی نیز می باشد، در واکنش به تهدیدهای حزب الله گفته بود که اگر آن ها تعرض کنند، اسرائیل می تواند خاک لبنان را به عصر حجر بازگرداند.

وزیر دفاع اسرائیل، اویگدور لیبرمن، این شیوه سخن گفتن و تهدید علیه یک کشور همسایه را شایسته نکوهش دانست.

وزیر انرژی در ادامه مصاحبه تلویزیونی گفت که علیرغم اختلاف نظر با لبنان و تهدیدهایی که از جانب حزب الله شنیده می شود، اسرائیل به فعالیت های حفاری در عمق آب های دریای مدیترانه برای کشف ذخایر بیشتر گاز ادامه خواهد داد. او تاکید کرد که عملیات حفاری، تنها در حریم آب های اقتصادی اسرائیل انجام می گیرد و اگر کشوری به آن اعتراض دارد، می توان موضوع را به داوری گذاشت.

اختلاف نظر دیگر لبنان با اسرائیل که در این روزها شدت گرفت، اقدام اسرائیل در احداث دیوار بلندی در مرزهای این کشور با لبنان است. در کنار این دیوار یک رشته موانع خاکی نیز برپا می شود تا حزب الله نتواند به داخل اسرائیل وارد شده و این کشور را غافلگیر سازد. لبنان ادعا می کند که این دیوار به حاکمیت و تمامیت ارضی آن کشور لطمه می زند

در حالی دولت بیروت از “حق حاکمیت” خود سخن می گوید که ماه گذشته آخوند ابراهیم رئیسی متولی آستان قدس رضوی در مشهد و یکی از پرنفوذترین مقامات رژیم به لبنان سفر کرد و برای ایجاد همآهنگی های جنگی با حزب الله لبنان، رشته گفتگوهایی انجام داد و سپس به همراهی فرماندهان نظامی حزب الله، ار حط مرزی لبنان با سرائیل دیدن کرد.

به دنبال این دیدار، اسرائیل شکایت نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد و در آن یادآور شد که حضور نظامی حزب الله در جنوب لبنان، طبق قطعنامه های شورای امنیت ممنوع است.

در شکایت نامه اسرائیل گفته شده بود که دیدار رئیسی از نزدیکی مرزهای اسرائیل که فرماندهای مسلح حزب الله او را همراهی می کردند، نقض قطعنامه های شمار ۱۷۰۱ و ۱۵۵۹ شورای امنیت است و یک بار دیگر نقش فتنه گرانه حکومت ایران در آشوب های منطقه از را آشکار می سازد.

نخست وزیر اسرائیل و اعضای کابینه محدود امنیتی او پریروز (سه شنبه) از نقطه تلاقی مرزی اسرائیل با سوریه و لبنان دیدن کردند که در پایان آن نتانیاهو گفت که اسرائیل برای رویارویی با هرگونه احتمالی، آمادگی کامل دارد.

 

 

 

 

 

عکش بالا:آخوند ابراهیم رئیسی، سرپرست تولیت آستان قدس رضوی هنگام دیدار از جنوب لبنان در کنار افراد حزب اللها