رضا ضراب از ترس قتل به دست ماموران ایران، خود را به آمریکا تسلیم کرد

پس از برگزاری نخستین جلسه  رسیدگی به پرونده  رضا ضراب تاجر ایرانی ـ ترکیه ای در رضا ضراب در نیویورک، این ارزیابی قوت گرفت که او عمدا خود را به مقامات قضائی ایالات متحده تسلیم کرده بود که از سوءقصد احتمالی حکومت ایران و یا دولت ترکیه به جان وی در امان بماند.

رضا ضراب که محاکمه او در این روزها آغاز شده، متهم ردیف چهارم پرونده پولشویی و همچنین دور زدن تحربمها علیه جمهوری اسلامی ایران است.

رضا ضراب همچنین متهم است که به هدف تامین خواسته های رژیم ایران و زیرپا گذاشتن تحریم های بین المللی، مقادیر کلانی پول به مقامات بلند پایه ترکیه به عنوان رشوه پرداخت کرده است.

این نخستین بار نیست که گمان می رود دولت پرزیدنت اردوغان در ترکیه رشوه خواری کرده است. این اتهام سال گذشته نیز علیه داماد او مطرح شده بود.

ولی رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه ۳ دسامبر گفت که دولت آمریکا حق ندارد کشور ترکیه را به پای میز محاکمه بکشاند.

آمادگی رضا ضراب برای همکاری با مقامات قضایی ایالات متحده بسیار مهم است، زیرا او می تواند اسرار کلیدی را در مورد رشوه خواری مقامات ارشد دولت ترکیه و دور زدن تحریم های علیه حکومت ایران افشا کند و موجب محکومیت مجرمان ترک شود.

رضا ضراب به خاطر این همکاری، موقتا از زندان آزاد شده ولی محافظان آمریکایی به دقت از او نگاهداری می کنند که مبادا عوامل تروریستی وابسته به حکومت ایران و یا دولت ترکیه او را ترور کنند.

حسن داعی پژوهشگر و مفسر مسایل در یک برنامه تلویزیونی در لس آنجلس با علیرضا میبدی، بطور مشروح به این ماجرا که از نظر وی یکی از مهمترین و جنجالی ترین پرونده های قضایی دهه های اخیر است پرداخت.

حسن داعی در مورد پیشینۀ رضا ضراب گفت که او بعنوان  صراف، سالیان دراز در ترکیه مشغول به کار بوده است. به گفته داعی، رضا ضراب از حدود هشت سال پیش که تحریمها علیه جمهوری اسلامی اوج گرفته بود، به این پول شویی پرداخته بود که تقریبا چهار سال ادامه داشت.

ماموریت ضراب آن بود که با پرداخت رشوه های کلان به مقامات ارشد ترک، از آن ها اجازه بگیرد که هر روز میلیون ها یورو را از طریق بانک های ترک و تماس با بانک های اروپایی پولشویی کند.

رضا ضراب توانسته بود پول های غیرقانونی حکومت ایران را وارد سیستم بانکی اورپایی کند و بدین سان دور زدن تحریم های بین المللی را امکان پذیر سازد.

به گفته آگاهان، او حتی توانسته بود بخشی از این پول را وارد سیستم بانکی ایالات متحده کند.

بشکل غیر قانونی و از طریق رشوه های کلان به افرادو بانکهای دولتی ترکیه

طبق اعتراف رضا ضراب، غالب این پولها صرف خریدهای غیر مجاز تسلیحاتی و هسته ای میشده است.

رضا ضراب در دادگاه آمریکایی فاش ساخت که همه این اقدامات با اطلاع شخص رجب طیب اردوغان انجام می گرفته – و وی بابت این مساعدت مقامات ترک، بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون یورو رشوه به وزیر سابق اقتصاد ترکیه پرداخت کرده است.

رضا ضراب اعتراف کرده که از طریق این عملیات که نقض کننده قوانین بین المللی بوده، حدود صد میلیون یورو درآمد شخصی داشته است

بگفته حسن داعی، این پرونده به خاطر نقش دولت ترکیه در پولشویی و دور زدن تحربمها برای جمهوری اسلامی ایران، مشکلات بسباری را در روابط  بین ایالات متحده با ترکیه ایجاد خواهد کرد.