جشن انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، بعدازظهر امروز (دوشنبه) برگزار شد

به روز رسانی در ساعت ۳۰ر۱۹ به وقت تهران

آئین گشایش رسمی سفارت ایالات متحده در اورشلیم، ساعتی پیش با حضور ششصد نفر میهمانان آمریکایی و اسرائیلی با شکوه بسیار برگزار شد. در این همایش جشن واره، شماری از مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی و میهمانانی از کشورهای دیگر حضور داشتند.

این آئین با سخنرانی دیوید فریدمن سفیر ایالات متحده در اسرائیل آغاز شد و پس از سخنان روحانیون یهودی و مسیحی، شماری از شخصیت ها سخنرانی کردند که همگی از اهمیت شهر اورشلیم به عنوان مرکز روحانی یهودیان و ادیان دیگر، و همچنین اهمیت تاریخی آن به عنوان کانون تاریخ ملت یهود سخن گفتند.

همه سخنرانان تاکید کردند که تصمیم به انتقال سفارتخانه، بیست و سه سال پیش توسط کنگره آمریکا به تصویب رسید، ولی هیچیک از روسای جمهوری به این تصمیم عمل نکرد و تنها پرزیدنت ترامپ بود که این وعده را در جریان مبارزات انتخاباتی مطرح کرد و یک سال بعد آن را عملی ساخت.

یکی از نخستین سخنرانان، آقای سالیوان معاون وزیر خارجه ایالات متحده بود که علل تصمیم پرزیدنت ترامپ را برشمرد و تاکید کرد که این اقدام اهمیت بسیار دارد و نشان مناسبات بسیار دوستانه ای است که بین ایالات متحده و اسرائیل وجود دارد. او با افتخار گفت که ایالات متحده نخستین کشور جهان در سال ۱۹۴۸ بود که موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخت و این امر موجب افتخار آمریکائیان است.

خانم ایوانکا ترامپ دختر پرزیدنت ترامپ به دعوت سفیر آمریکا، از مهر سفارت آمریکا در اورشلیم پرده برداری کرد و همسر او جارد کوشنر نیز در سخنرانی خود از اهمیت این شهر سخن گفت و تعریف کرد که پدر برزگ او از یهودیان بازمانده هولوکاست بود که به آمریکا آمد و در آن کشور موفق شد.

در جریان مراسم، پیام ویدیویی پرزیدنت ترامپ نیز پخش شد. رئیس جمهوری ایالات متحده در این پیام یادآوری کرد که شهر اورشلیم همیشه مرکز آمال و آرزوهای یهودیان بوده و از هنگام برپایی دوباره اسرائیل، این شهر همیشه پایتخت اسرائیل بوده و مرکز فعالیت های دولتی محسوب می شده و مقر ریاست جمهوری و دفتر نخست وزیری، وزارتخانه ها، پارلمان اسرائیل و همچنین دیوان عالی عدالت و نهادهای حقوقی و قضایی اسرائیل نیز در آن جا قرار دارند.

پرزیدنت ترامپ ابراز خرسندی عمیق کرد که وعده خود را عملی ساخته و سفارتخانه انتقال یافته است.

پرزیدنت روبی ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل، یکی از سخنرانان این مراسم بود که سخنان پرزیدنت ترامپ را مورد تائید قرار داد و گفت که او زاده اورشلیم است و خانه اش نیز در این شهر قرار دارد.

سخنران پایانی این مراسم یک روحانی ارشد مسیحی بود که سخنان پرشوری درباره اسرائیل و حاودانگی ملت یهود بیان کرد. او بارها گفت: اسرائیل زنده است، ملت اسرائیل زنده است. اسرائیل زنده خواهد ماند.

در این همایش، برنامه هنری نیز اجرا شد و یک دختر جوان زاده اتیوپی با صدای دلنشینی سرود “هله لویا”یا تمجید الهی را به زبان های انگلیسی و عبری اجرا کرد و با کف زدن های بسیار روبرو شد. ترانه پایانی او “صلح” نام داشت که او آن را به سه زبان عبری، عربی و انگلیسی اجرا کرد.

همه سخنرانان آمریکایی که در این آئین سخن گفتند، اورشلیم را کانون روحانی و معنوی و سیاسی و فرهنگی اسرائیل خواندند.

بنیامین نتانیاهو در سخنان خود تعریف کرد که در سن سه سالگی، همراه با برادر شش ساله خود در همان نقطه ای که امروز ساختمان سفارت آمریکا در آن جا قرار دارد، بازی می کرد و مادرش هشدار می داد که آن جا خطرناک است و مواظب باشند. زیرا آن نقطه در خط دو بخش یهودی نشین و عرب نشین شهر قرار داشت.

نخست وزیر در سخنرانی خود تاکید کرد که اسرائیل از سه هزار سال پیش پایتخت اسرائیل بوده و چنین باقی خواهد ماند. او سخنان خود را با این نیایش یهودی به پایان برد: «متبارک باشی ای پروردگار بزرگ که ما را زنده داشتی و به این جا رساندی».

دیوید فریدمن سفیر ایالات متحده در سخنان خود از پیشینه اورشلیم سخن گفت و بر اهمیت آن برای یهودیان انگشت گذاشت و تاکید کرد که اسرائیل متعهد است آزادی همه ادیان دیگر را نیز تامین کند او گفت که یکی از نخستین قوانینی که پس از آزادی شرق اورشلیم از اشغال اردن، به تصویب پارلمان اسرائیل رسید، تعهد کشور اسرائیل برای حفط آزادی مراسم دینی برای پیروان همه مذاهب بود

جشن بزرگ گشایش سفارت ایالات متحده در اورشلیم، امروز به عنوان یکی از مهمترین جشن های ملی اسرائیل، در ساختمان سرکنسولگری آمریکا در فاصله بین شرق و غرب اورشلیم گشایش می یابد.

یک هیات بلندپایه آمریکایی و از جمله وزیر خزانه داری، معاون وزارت خارجه و دختر پرزیدنت ترامپ و دامادش از دیروز وارد اسرائیل شده است.

هشتصد نفر برای حضور در آئین گشایش سفارت دعوت شده اند که شامل بلندپایه ترین مقامات اسرائیلی و حدود سی تن از سفیران و دیپلمات های کشورهای خارجی هستند. در حال که اتحادیه اروپا به طور رسمی این مراسم را تحریم کرده، ولی سفیران چند کشور اروپایی شرقی به دعوت پاسخ مثبت داده اند.

این آئین ساعت چهار بعدازظهر به وقت اورشلیم، با پیام ویدیویی پرزیدنت ترامپ آغاز می شود. رئیس جمهوری ایالات متحده در این هفته در حساب توییتری خود نوشته بود که متاسف است نمی تواند به اورشلیم بیاید، ولی گشایش سفارتخانه را یکی از شادترین روزهای زندگی خود می داند

وزیر خزانه داری ایالات متحده، که خود یهودی است، به خبرنگاران گفت: «هفتاد سال است در انتظار چنین روزی بودیم، و خرسندم که اکنون این آرزو جامه عمل می پوشد».

ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر در آئین پذیرایی شب گذشته در وزارت خارجه اسرائیل

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو روز گذشته (یکشنبه) در مقر وزارت خارجه در اورشلیم، از میهمانان آمریکایی که برای شرکت در مراسم آمده اند پذیرایی کرد و در سخنان خود از اهمیت اورشلیم به عنوان کانون روحانی و معنوی و ملی و میهنی قول یهود سخن گفت و تاکید کرد که این شهر از سه هزار سال پیش پایتخت اسرائیل بوده و خواهد ماند.

شب گذشته نیز در کنار کتل همعراوی، دیوار ندبه، در شرق اورشلیم، آئین مجلل یادروز یکپارچگی اورشلیم برگزار شد و مقام رئیس جمهوری و نخست وزیر و دیگر سخنرانان، از اهمیت اورشلیم در تاریخ، فرهنگ و موقعیت سیاسی و بین المللی اسرائیل سخن گفتند و به نقل قول از انبیای یهود پرداختند که همگی در وصف اورشلیم و درباره اهمیت آن موعظه کرده اند.

ساعاتی پیش از گشایش رسمی سفارتخانه، دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل گفت که اگر قاطعیت پرزیدنت ترامپ نبود، انتقال سفارتخانه عملی نمی شد. ولی یادآور گردید که قانون انتقال سفارتخانه از تل آویو به اورشلیم، ۲۰ سال پیش در کنگره ایالات متحده به تصویب رسید. ولی طی این مدت طولانی، هیچیک از روسای جمهوری آمریکا به این وعده عمل نکرد – و تنها پرزیدنت ترامپ بود که در کارزار انتخاباتی خود این قول را داد و اکنون به آن عمل می کند.

میهمانان آمریکایی که برای شرکت در جشن سفارت آمده اند، در کناب نخست وزیر و همسرش

برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد داشتند با تصویب قطعنامه ای، تصمیم ایالات متحده در انتقال سفارتخانه به اورشلیم را نکوهش کنند، ولی سه دولت اروپای شرقی از این امر جلوگیری کردند. نمایندگان کشورهای رومانی، مجارستان و جمهوری چک گفتند که با نکوهش اقدام ایالات متحده در انتقال سفارتخانه مخالفت می ورزند و به ایالات متحده حق می دهند به این اقدام دست بزند.

چمهوری چک، مجارستان و رومانی از جمله کشورهایی هستند که انتقال سفارتخانه های خود به اورشلیم را مورد بررسی جدی قرار داده اند. شماری از کشورهای آمریکای لاتین نیز این امکان را بررسی می کنند.

در لایحه ای که در اتحادیه اروپا مطرح گردید، ولی به تصویب نرسید، از جمله آمده بود که هیچ کشور اروپایی عضو اتحادیه حق ندارد به طور خودسرانه، سفارتخانه را به اورشلیم منتقل سازد و چنین تصمیمی اگر صلاح باشد، باید به صورت دسته جمعی گرفته شود.

یک سخنگوی جمهوری چک به خبرنگاران گفت که دلیلی وجود ندارد که اتحادیه اروپا بخواهد در شرائط فعلی در مورد اقدام ایالات متحده اظهار نظر کند. ولی اگر این قطعنامه به تصویب می رسید، هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا حق نداشت بدون موافقت آن نهاد، به انتقال سفارتخانه به اورشلیم دست بزند.

 

6 دیدگاه‌

  1. اورشلیم پایتخت تاریخی و شهری که همیشه نشان دین و ملیت و قبله گاه یهودیان بوده و هست.حتی زمانی که پیامبر اسلام به طرف بیت المقدس نماز میخواند با اعتراض یهودیان مواجه شد که اگر دین شما مستقل است پس به سوی قبله ما چرا نماز میخوانی این شد که پیامبر قبله را به مکه تغییر داد.حتی پیامبر اسلام نیز بر استقلال یهودیان ومالکیت اورشلیم به قوم یهود واقف بودن.تبریک میگم به همه یهودیان

Comments are closed.